• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 18 شهریور 1397
کد مطلب : 29828
+
-

آشوب بصره، خشم آبادان

 تنش‌هایی که با حمایت برخی از رسانه‌های خارجی در روابط مردم ایران و عراق شکل گرفته است، با اعتراض‌های اخیر مردم آبادان وارد فاز جدیدی شد. از کمبود برخی کالاها و گرانی در سطح شهر تا انتقاد به برخی رفتارهای گردشگران علل اولیه این اعتراض‌هاست. غلامرضا شرفی، نماینده مردم آبادان در مجلس در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد مردم ایران و عراق که رفت‌وآمدهایشان به کشور دیگری اخیرا بیشتر شده است باید احساس بهره‌برداری از مزیت‌های متقابل را داشته باشند. او گفته است: در آستانه همایش اربعین حسینی باید هوشیار باشیم و در مسیر طی کردن زندگی مسالمت‌آمیز و حسن همجواری قدم برداریم.  از سوی دیگر روز جمعه برخی اوباش در شهر بصره به کنسولگری ایران یورش بردند و آن را آتش زدند، وزارت خارجه ایران به سرعت حمله به سفارت ایران را محکوم کرد و دقایقی بعد هم سفیر عراق توسط وزارت خارجه ایران احضار و اعتراض شدید مسئولان ایرانی به او ابلاغ شد، اگرچه حمله به کنسولگری ایران در ادامه اقدامات تخریبی بین ایران و عراق ارزیابی می‌شود و مقامات عراقی هم این حمله را محکوم کردند اما حادثه بصره به‌عنوان اتفاقی ناگوار در صفحه روابط ایران و عراق به ثبت رسید. گفت‌وگوی همشهری با حسن‌دانایی‌فر، سفیر سابق ایرا ن در عراق   و غلامرضا شرفی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید.

شرفی: هوشیار باشیم



 اخیرا اعتراض‌هایی در آبادان شکل گرفته است. شما به‌عنوان نماینده این مردم منشأ این اعتراض‌ها را چه می‌دانید؟

بعد از دل‌آزردگی مردم از برخی رفتارهای میهمانان خارجی در شهر، اعتراضی محدود پنجشنبه‌شب گذشته با حدود افراد 150نفر انجام شد. این اعتراضات بعد از آن شکل گرفت که بخشی از مردم احساس کردند از حیث خرید توان رقابتی با توریست‌های خارجی را ندارند. اینکه مردم ناراحتند یک واقعیت است. اما آن طور نیست که بخواهیم به‌صورت گسترده به آن بپردازیم. ما می‌دانیم 2کشور شیعه ایران و عراق بعد ا ز جنگ تحمیلی هشت‌ساله که شرایط وخیمی را ایجاد کرده است، امروز به‌صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند و طعم آن را می‌چشند.

 اگر2 کشور و مردمان آنها با هم مشکلی ندارند به‌نظر شما چه مسئله‌ای باعث نارضایتی مردم کشورمان در جنوب کشور و شهر‌هایی مثل آبادان شده است؟

ببینید، ما داریم مسیری را طی می‌کنیم که کینه‌ها را بزداییم. در این صورت است که رفتار خوب همجواری برای ما پیش می‌آید. آنچه خاطر ما را می‌آزارد مسائلی است که به سوءمدیریت مسئولین خودمان در کشور خودمان بر می‌گردد. شما به مسئله برداشتن روادید توجه کنید. خب، وقتی چنین مسئله‌ای شکل می‌گیرد باید اول زیرساخت‌های آن فراهم شود تا برای مردم خود آن شهر مشکلی پیش نیاید. در چنین شرایطی اگر رفتار بدی هم از سوی توریست یک کشور خارجی پیش بیاید مردمان کشور میزبان می‌گویند که این رفتار را مردم فلان کشور انجام دادند و به همه آنها سرایت می‌دهند که البته در این رابطه هم ما باید هوشیار باشیم.

 حجم مناسبات اقتصادی میان آبادان و عراق را می‌دانید؟ آیا این به بهبود شرایط مردم کمکی نکرده است؟

به‌طور متوسط هر توریست که این روز‌ها از کشوری مثل عراق به کشور ما می‌آید تا رقمی حدود 500دلار در کشور ما ارز وارد می‌کند.

چرا باید با این شرایط اقتصادی خوب که ارز هم داخل کشور می‌شود باز هم نارضایتی‌هایی وجود داشته باشد؟

 بازاری‌ها راضی هستند چون بازارشان خیلی خوب رونق گرفته است؛ به‌طور مثال اخیرا فردی به من گفت در چند روز گذشته یک توریست خارجی فقط برای مصرف خودش و تیم همراهش که به ایران آمده‌اند 40میلیون تومان خشکبار خریده‌اند. خب این، بازار را رونق می‌دهد اما نکته اینجاست که باعث کمبود اقلام در بازار هم شده است و به‌دنبال آن گرانی را با خود خواهد آورد که مردم را ناراحت می‌کند. چون عرضه کم می‌شود تقاضای مردم با تقاضای توریست‌ها جمع شده و افزایش یافته است.

خب راه‌حل چیست؟

اگر شیوه‌نامه‌ اقتصادی بین 2 کشور ایجاد می‌شود باید زیرساخت‌های آن را هم درنظر گرفت که 2 کشور احساس مزیت متقابل داشته باشند؛ مثلا مردم کشور دیگری که به ایران آمده‌اند این احساس را نداشته باشند که دارند مزیت‌های خود را به ایران منتقل می‌کنند و در مقابل ضرر می‌کنند.به صراحت می‌گویم هیچ اختلافی نیست و مردم 2 کشور به راحتی رفت‌وآمد دارند. هم آنها به زیارت در مشهد می‌روند هم ما به عتبات می‌رویم. اگر نارضایتی هم وجود دارد باید مسئولین پاسخگو باشند و درصدد کم‌کردن تنش‌ها باشند.

دانایی‌فر: عاملان حمله  را می‌شناسیم  



 آقای دانایی‌فر تحلیل شما از حمله به سرکنسولگری ایران در عراق چیست؟


یک موضوع مطالبات، نیازها و کاستی‌هایی است که مردم عراق در دریافت خدماتی چون برق، آب، رفاه و... در خیلی از استان‌های عراق به‌خصوص مناطق جنوبی دارند و مردم هم بارها از طرق مختلف این مطالبات را اعلام و سعی کردند به گوش دولتمردان برسانند و بعضا هم مسئولان به این موضوعات اهتمام داشتند. البته در عراق مشکلات و مسائل خاصی وجود دارد؛ ازجمله آنچه ما بارها از قول مقامات عراقی هم شنیده‌ایم فسادی است که در این کشور وجود دارد و خیلی از منابع عراقی‌ها را از بین می‌برد. موضوع دوم؛ در ایام گذشته به‌خصوص بعد از پیروزی چشمگیر و قابل توجه محور مقاومت و فرزندان جهادی مردم عراق در انتخابات پارلمانی عراق، یک‌سری تبلیغات و اقدامات علیه آنان و ایران شکل گرفت که عمدتا توسط آمریکا و سعودی کلید خورده است.

 شاهدی هم برای این تحلیل دارید؟

ما این حرکات را قبل از انتخابات هم دیدیم. جک سالیوان سفیر آمریکا قبل از انتخابات حرف‌های تحریک‌آمیزی علیه ایران زد یا اینکه رایان کروکر سفیر اسبق آمریکا در سندی که منتشر شد جمع‌بندی کرده بود باید از عراق، ایران‌زدایی شود. این سند نتیجه کار تیم 30نفره‌ای به سرپرستی او در مؤسسه المستقبل لبنان بود که توسط حریری و با پول سعودی اداره می‌شود. آنها موضوع اقتصادی و انرژی را مطرح کردند که باید مبادلات عراق و ایران کاهش یابد، این حرکات را علیه ایران شروع کردند تا به‌نوعی بین 2کشور و 2ملت فاصله ایجاد کنند.

 یعنی حادثه بصره را در ادامه اقدامات تخریبی اخیر بین ایران و عراق می‌دانید؟

آنها برنامه مفصلی را طراحی کردند؛ موضوعات اخلاقی در مشهد، بعد هم قضایای آبادان، خرمشهر و متقابلا نسبت به ایرانیان در عراق هم مطالبی را دامن زدند.

 چه کسانی اقداماتی مثل حادثه بصره را راهبری کردند؟

خود تظاهرکنندگان اعلام کردند بعثی‌ها و داعشی‌ها و طرفداران برخی کشورهای منطقه در بین تظاهرکنندگان نفوذ کرده‌اند، به همین دلیل گفتند ما روز شنبه تظاهرات نمی‌کنیم. عصر جمعه توسط این عناصر که مجهول نیستند به سرکنسولگری ایران حمله شد، توقع داشتیم دولت عراق به وظیفه خود عمل کند و اقدامات را کنترل و مهار کند اما این اتفاق نیفتاد. نکته جالب این بود که بلافاصله مردم، عشایر، علما و دانشگاهیان، سیاسیون و احزاب همه سعی کردند سمت کنسولگری ایران بروند و در دیدار با سرکنسول ایران عذرخواهی کنند؛ حتی زودتر از اینکه دولت عذرخواهی کند مردم این کار را محکوم کردند.باید هوشیار باشیم، این یک برنامه و توطئه است؛ از این نعره‌ها در گذشته هم بوده ولو اینکه قلیل‌اند اما توسط رسانه‌ها حمایت می‌شوند. باید هوشیار باشیم و این اقدامات باعث نشود به روابط بین 2کشور خدشه وارد شود.  

رسانه‌های سعودی مطرح کردند که هواداران مقتدی صدر سردمدار حمله بوده‌اند.

این ادعای سعودی‌هاست، و این تحلیلی است که برخی رسانه‌ها دامن زدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید