• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 18 شهریور 1397
کد مطلب : 29811
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wgxw
+
-

مهر گران

همشهری از گرانی اجناس و کالا‌های مربوط به سال تحصیلی مانند نوشت‌افزار، پوشاک و کفش در گیلان گزارش می‌‌دهد

گزارش
مهر گران

فرشته رضایی| رشت – خبرنگار:

بازار این روزهای نوشت‌افزار پر تب و تاب‌تر از گذشته است. اگر چه در سال‌های گذشته نگرانی از رشد قیمت‌ها وجود داشت، اما در 2 ماه اخیر برخی شهروندان به سبب رشد روزانه قیمت دلار زودتر از هر سال دیگری اقدام به خرید کالاها و لوازم مدرسه کردند. در سال جاری خرید زودتر از موعد آغاز شده و بیشتر خانواده‌ها تصمیم به استفاده از اجناس سال‌های قبل برای فرزندانشان گرفته‌ ‌اند.
در این رابطه اگر سال گذشته قیمت اجناس با 10 درصد افزایش روبه‌رو بود، در سال جاری با 40 تا 60 درصد افزایش روبه‌روست. قیمت‌ها در بازار متفاوت است و اجناس بسیار بی‌کیفیت و خصوصا چینی در بازار دیده می‌‌شود. 

با این حال قیمت اجناسی که به طور معمول کیفیت سال‌های قبل را دارد به این شرح است: پاک‌کن بین 2 تا 9 هزار تومان، پرگار 9 تا 18 هزار تومان، تراش 3 تا 13هزار تومان، خودکار هر عدد 2 تا 10 هزار تومان، مداد نوکی 15 تا 45 هزار تومان، مداد معمولی 1500 تا 4700 تومان، دفترچه 60 برگ 3400 تا 6200 تومان، دفتر طراحی 8300 تا 23400 تومان، دفتر 100 برگ 6 تا 9500 تومان و... بوده است. 
همچنین قیمت کیف مدرسه بین 50 تا 280 هزار تومان است. لباس مدارس هم از 50 تا 110 هزارتومان قیمت‌گذاری شده است. 


گلایه شهروندان و فروشندگان

با این حال اغلب فروشندگان از وضعیت موجود گلایه دارند. «رضا محبی» یکی از فروشندگان بازار رشت می‌‌گوید: امسال با این وضعیت گرانی‌ها که به وجود آمده، اجناس گران را برای فروش تهیه نکردم و به مغازه‌ام نیاوردم، چون می‌‌دانستم قدرت خرید مردم کم است. حقیقتا هم از این موضوع ناراحت هستم، زیرا بسیاری از مشتریان ثابت من که چند سالی است بهترین اجناس را از مغازه‌ام می‌‌خریدند، به دلیل گرانی‌های اخیر به خرید اجناس بی‌کیفیت هم رضایت ‌داده‌اند. این در حالی است که فرزندان ما از این موضوع ناراحتند و درک شرایط اقتصادی کشور برایشان سخت است. کسب و کار ما هم کساد شده است. 

«زهره روانبخش» شهروندی است که از خمام برای خرید به رشت آمده است. وی که نوشت‌افزار و کیف مدرسه برای فرزندش خریداری کرده، می‌‌گوید: قیمت‌ها و پذیرش آن باورکردنی نیست. یک دفترچه که کمی ظاهر قشنگی دارد، 9 هزار تومان فروخته می‌‌شود. فرزندم که کلاس سوم ابتدایی است، از خرید امروز ناراضی است چون خواسته‌هایش را نتوانستم تامین کنم. 
«فرید طاهری آبکنار» که در زمینه فروش کیف مدارس فعالیت دارد، نظری مشابه فروشندگان نوشت‌افزار دارد و از وضعیت فروش نامناسب کالا به دلیل استقبال کم مردم نگران است. 
وی بیان می‌کند: اقشار مختلف مردم که برای تامین مایحتاج غذایی خود درمانده‌اند حق دارند صرفه‌جویی کنند. ما هم به امید بهبود وضعیت از اواسط تابستان جنس آوردیم و نمی‌دانستیم وضعیت اینطور می‌‌شود.
 اکنون برای پرداخت مالیات و عوارض فیش آب و برق مغازه خود مانده‌ام و به دلیل این اجناس هم ضرر کرده‌ام.

طاهری آبکنار در مورد وضعیت ظاهری نوشت‌افزار هم می‌‌گوید: در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تولید و برند ملی شد، اما متاسفانه مردم همچنان کالاهای خارجی می‌‌خرند و ما نمی‌توانیم به مردم به اجبار بگوییم کدام جنس را بخرند.
تلاش برای گران‌تر نشدن کالاها
در ادامه رئیس بازرسی اتاق اصناف گیلان به همشهری بیان می‌‌کند: در خصوص گرانی امسال نوشت‌افزار و پوشاک و کیف و سایر کالاها ما نقشی نداریم و موضوعی سراسری است، اما سعی ما این است که اصناف از گرانفروشی دوری کرده و مردم بتوانند با شرایط بهتری خرید کنند.

«سیدابراهیم سیدزاده» در ادامه می‌‌افزاید: دیگر فعالیت‌های ما حول محور قاچاق کالا، جلوگیری از فروش کالاها با ظواهر غربی و رعایت نرخ سود و زدن برچسب قیمت بر اجناس است. درصد سود نوشت‌افزار 15 درصد، پوشاک 20 درصد، کیف و کفش 20درصد است و تلاش ما این است که با افزایش نظارت‌ها با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، استاندار و... این قیمت‌ها افزایش نیابد. 
وی همچنین اضافه می‌‌کند: امسال هم مثل سال‌های قبل نمایشگاه‌های پاییزه داریم، اما هنوز به ما اعلام نکرده‌اند کدام شهرها برای برپایی اعلام آمادگی کرده‌اند.


عرضه لوازم ایرانی

«حمیرا رستگار» رئیس اتحادیه نوشت‌افزار هم با تایید گرانی اجناس به دلیل شرایط فعلی ارز، اظهار می‌‌کند: در سال جاری به همه همکاران تاکید کرده ایم که لوازم ایرانی را بیشتر عرضه کنند. با این حال تولیدکنندگان وطنی همچنان طرح‌های خارجی را عرضه می‌‌کنند، با این حال تلاش ما جلوگیری از گرانفروشی و ارائه طرح‌های خارجی برای لوازم مدرسه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید