• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29760
+
-

افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان با مصرف الکل

الکل ماده‌ای است که وضعیت جسمی و ذهنی را تغییر داده، می‌تواند موجب از دست رفتن کنترل بر رفتار شود. الکل پس از نوشیدن، از طریق معده و روده کوچک جذب خون می‌شود و 35تا 45دقیقه بعد به حداکثر میزان غلظتش در خون می‌رسد.

زهرا نظری ، فوق‌تخصص هماتولوژی آنکولوژی درباره اینکه میزان غلظت خون به عواملی چون وزن شخص و نیز اینکه آیا شخص الکل با غذا خورده یا با معده خالی، بستگی دارد، گفت: اگر الکل را با غذا خورده باشید، بدن آن را کندتر جذب خواهد کرد.
نظری افزود: سازمان بهداشت جهانی نیز نسبت به شیوع بیماری‌های سرطانی به‌دلیل افزایش شمار مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌های الکلی در جهان هشدار داد. بر این اساس بروز حداقل 7 نوع سرطان ازجمله سرطان روده بزرگ (کلون و رکتوم)، سرطان سینه، سرطان مری، سرطان حنجره، سرطان کبد و سرطان دهان و گلو به‌طور مستقیم با مصرف الکل ارتباط دارد. تحقیقات WHO نشان می‌دهد که اتانول مشروبات الکلی مهم‌ترین عامل سرطان‌زا در بدن است که به سلول‌های سالم آسیب می‌رساند و باعث ایجاد توده‌های بدخیم در بدن انسان می‌شود.

همچنین مصرف همزمان الکل و دخانیات خطر ابتلا به سرطان را تا چندین برابر افزایش می‌دهد. نظری ضمن تأکید بر اینکه سرطان روده بزرگ یا سرطان کلون یک نوع بیماری است که در آن سلول‌های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می‌کنند، تصریح کرد: اگرچه سرطان روده بزرگ یا سرطان کلون ازجمله معمول‌ترین سرطان‌های بشر به‌حساب می‌آید، ولی اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان‌پذیر است اما از آنجا که هیچ‌گونه علامتی ندارد تشخیص آن در مراحل اولیه دشوار است، لذا عملا درمان زودهنگام آن امکان‌پذیر نیست. رژیم غذایی نامناسب و مصرف الکل ازجمله عواملی هستند که می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان کلون را افزایش دهند و افرادی با سابقه فامیلی سرطان کولورکتال ممکن است بیشتر مستعد بروز اثرات مضر الکل باشند؛ به همین دلیل دانشمندان زیادی اثر مصرف الکل و سابقه خانوادگی را در بروز سرطان کلون بررسی کرده‌اند.(فارس)

این خبر را به اشتراک بگذارید