• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29723
+
-

از قافله گردشگری جهان عقب مانده‌ایم

دانیال کریمی/فعال گردشگری

امروزه گسترش تکنولوژی، سهولت حمل‌ونقل و راحتی برقراری ارتباط به‌ویژه در فضای مجازی سبب شده است میل و اشتیاق بیشتری برای سفر و گردشگری ایجاد شود. بسیاری از کشورها با اصلاح سیاست‌های خود در زمینه گردشگری و آماده‌سازی‌ بستر مناسب توانسته‌اند مقصد خوبی برای تعداد زیادی از گردشگران جهان باشند و از این طریق با ایجاد مشاغل متعدد، درآمد قابل توجهی کسب و اقتصاد خود را رونق دهند.

همچنین توانسته‌اند از این مسیر آداب، رسوم و فرهنگ و تمدن مردم خود را به جهانیان معرفی کنند. ایران اما متأسفانه به رغم دارا بودن تمدن بزرگ و آثار تاریخی و طبیعی بسیار، از این قافله عقب مانده و نتوانسته است آن طور که باید حرفی برای گفتن در عرصه گردشگری جهان داشته باشد. از عواملی که مانع رشد صنعت توریسم در ایران شده است، می‌توان به مواردی مانند بی‌توجهی به این صنعت، سهل‌انگاری و بی‌مدیریتی در حفظ و نگهداری از ابنیه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی اشاره کرد. همین سهل‌انگاری‌ها و ‌فقدان مدیریت مناسب حتی سبب شده است جنگل‌های زیبا و اعجاب‌انگیز شمال کشور با هدف ساخت‌وساز تخریب و یا به محلی برای دفن زباله تبدیل شوند. بسیاری از بناهای تاریخی نیز به محلی امن برای معتادان و افراد بی‌خانمان بدل شده‌اند. نکته قابل‌تأمل اینجاست که بسیاری از این مکان‌ها را می‌توان با هزینه جزئی مرمت و بازسازی کرد و از آنها به نحو احسن استفاده برد.

متأسفانه معضلات حوزه گردشگری در ایران به چند مورد مذکور ختم نمی‌شود. آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه، بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از زمینه‌های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف متولیان امر گردشگری و نیز انتشار اخبار منفی مربوط به ایران در رسانه‌های خارجی، وجود محدودیت برای گردشگران و مشکلاتی از این قبیل، دست به‌دست هم داده‌اند تا صنعت گردشگری ایران چندین سال با رکود مواجه شود یا حرکتی آرام و آهسته داشته باشد.
با وجود همه مشکلاتی که به آنها اشاره شد حل معضلات گردشگر ایران و حرکت به سوی موفقیت با مطالبه‌گری مردم، وجود اراده و عزم راسخ مدیریتی و به کارگیری افرادی با افکار نوین و صاحب‌نظر در حوزه گردشگری کشور امکان‌پذیر است و تنها از این طریق است که می‌توان برای برطرف کردن موانع موجود برای آینده برنامه‌ریزی کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید