• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 15 شهریور 1397
کد مطلب : 29592
+
-

شیخ میانجی در کاخ سفید

بحران قطر و تحریم‌های ایران در راس سرفصل‌های مذاکرات شیخ صباح و دونالد ترامپ بوده است

گزارش
شیخ میانجی در کاخ سفید

روز گذشته امیر کویت با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کرد. خالد جارالله، وزیر خارجه کویت در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره علت سفر و موضوعات مورد بررسی به بیان «بررسی وضعیت خلیج‌فارس» بسنده کرد. از سوی دیگر، وزارت خارجه کویت نیز، تقویت روابط دوجانبه و افزایش سرمایه‌گذاری‌های کویت در آمریکا را ازجمله مهم‌ترین عناوین این سفر عنوان کرد.

 با این حال، رسانه‌های عربی، این سفر را دارای ابعادی مهم‌تر و تأثیرگذارتر در تحولات فعلی منطقه به‌شمار آورده و بحران قطر، تحریم‌های ایران و معامله قرن فلسطین را ازجمله سرفصل‌های اصلی آن عنوان کرده‌اند. مواضع امیر کویت طی سال‌های گذشته او را به امیر میانجی‌گر یا شیخ دیپلمات خلیج‌فارس مشهور کرده است.

در جریان بحران یکساله خلیج‌فارس و محاصره ناگهانی قطر از سوی 3 کشور عربی، کویت بیش از هر زمان دیگری به پایگاهی برای مصالحه و میانجی‌گری تبدیل شد. انجام سفرهای پیاپی به ریاض و دوحه و رایزنی‌های مستمر با طرف‌های اساسی بحران، نخستین نشانه‌ها از تلاش کویت برای جلوگیری از تشدید این بحران بود. کمتر از یک سال بعد، شیخ صباح در جریان کنفرانسی خبری اعلام کرد که در روزهای اولیه بحران، مانع از حمله نظامی به قطر شده است. کویت همچنین در ماه‌های بعد تلاش کرد با حمایت آمریکا، به هر قیمت نشست شورای همکاری خلیج‌فارس را با رهبران کشورهای عربی برگزار کند، اگرچه در این مورد ناکام بود و تنها امیر قطر حاضر به شرکت در نشست شد.

پایگاه خبری العربی الجدید، با اشاره به تلاش دولت آمریکا برای برگزاری نشستی با حضور تمام سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در کمپ دیوید مدعی شد که سفر امیر کویت به‌منظور فراهم کردن مقدمات این نشست صورت گرفته است. این پایگاه خبری نوشته است: احتمال فروپاشی شورای همکاری خلیج‌فارس به‌عنوان نهادی که برای مقابله با تبعات انقلاب ایران در خلیج‌فارس تشکیل شده، نگرانی‌های اساسی را برای آمریکا ایجاد کرده است. از سوی دیگر، شبکه الجزیره، مسئله تحریم‌های ایران را از دیگر سرفصل‌های ملاقات امیر کویت با رئیس‌جمهور آمریکا عنوان کرده و نوشته است: به‌نظر می‌رسد شیخ صباح در این سفر از سوی ترامپ برای اتخاذ مواضع قاطعانه‌تری در قبال سیاست‌های ایران در منطقه و همچنین همراهی بیشتر با تحریم‌های جدید علیه این کشور تشویق شده باشد، با این حال همچنان سیاستمداران کویتی خواهان حفظ کانال ارتباطی محدود خود با تهران هستند. 

این شبکه در ادامه گزارش خود با اشاره به روابط کویت با بخش عمده‌ای از گروه‌های سیاسی و نظامی فلسطینی، ازجمله حماس، رایزنی بر سر اجرای معامله قرن را از دیگر موضوعات مورد بررسی طرفین عنوان کرده است. بحران قطر، تنها به فاصله چند روز بعد از سفر تاریخی ترامپ به ریاض، بحرانی بی‌سابقه میان کشورهای عربی ایجاد کرده است، آن هم در زمانی که قرار بود این کشورها به رهبری آمریکا علیه ایران موضع‌گیری کنند. باید دید آیا تلاش‌های امیر کویت برای عبور شورای همکاری خلیج‌فارس از این بحران تاریخی نتیجه‌ای خواهد داشت؟

این خبر را به اشتراک بگذارید