• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29384
+
-

گیلان؛ سرزمین پروژه‌های نیمه‌تمام

همشهری وضعیت پروژه‌های مهم استان را براساس میزان پیشرفت ساخت بررسی می‌کند

گیلان؛ سرزمین پروژه‌های نیمه‌تمام

فرشته رضایی|  رشت- خبرنگار:

در هفته دولت شاهد قیچی شدن روبان‌‌های افتتاحیه برخی پروژه‌‌های کوچک در گیلان بودیم اما در این میان از افتتاح و تکمیل پروژه‌‌های بزرگ استان مانند راه‌آهن رشت-قزوین خبری نشد. با این حال این فقط قطار عمران و توسعه گیلان نیست که به عارضه تاخیر دچار است؛ هستند پروژه‌‌های ناتمامی که از سال‌‌ها قبل در انتظار هفته دولتند تا شاید این بار قرعه شانس به نامشان بیفتد!
در خصوص راه‌آهن گیلان، اگر چه در مدت اخیر مسئولان کشوری و خصوصا رئیس گیلانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بار‌ها از راه‌آهن گیلان بازدید کرد و در آخرین اظهار نظر خود گفته بود «هیچ عذر و بهانه‌ای برای تاخیر راه‌آهن گیلان قبول نمی‌کند»، با این حال مسئولان فنی راه‌آهن با تعریف و تمجید از این پروژه و روند اجرای آن، انجام آن در بخش‌هایی از مسیر را بسیار سخت اعلام کردند.


راه‌آهن رشت - قزوین

معاون وزیر راه در این‌باره گفت: پل‌هایی که در شاهرود و منجیل در حال ساخت است شاهکاری در حوزه فنی و مهندسی ساخت راه‌آهن به شمار می‌روند.
«خیرالله خادمی» با بیان این‌که درگذشته قول‌هایی درباره افتتاح راه‌آهن رشت داده شد، اما به تعویق افتاد، اظهار کرد: وجود برخی از مشکلات غیرمنتظره از جمله ریزش کوه‌‌ها عاملی تاخیر در عملیات اجرایی راه‌آهن است.
با این حال خادمی وعده داد: تنها 2 کیلومتر از پروژه ریل‌گذاری راه‌آهن گیلان باقی‌مانده که طی ۲۰ روز آینده نهایی می‌شود.

در هفته دولت «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهور با اعلام این‌که اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل راه‌آهن رشت قزوین پرداخت شده است، تاکید کرد: هیچ عذری برای تأخیر در بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن رشت باقی پذیرفته نیست. رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه اضافه کرد: طی ماه‌‌های آینده مردم از راه‌آهن استفاده خواهند کرد و در فاصله بسیار کوتاه‌تر مردم می‌‌توانند از قطار‌های وی‌آی‌پی در گیلان استفاده کنند که این موجب می‌شود کسب‌ و کار‌های جدید در گیلان به راه بیفتد.


تالار مرکزی نیمه تمام

تالار مرکزی رشت هم از آن دسته پروژه‌هایی است که از سال 86 عملیات احداث آن آغاز شده و با توجه به این‌که بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون 40 میلیارد تومان صرف احداث و تجهیز آن شده باز هم در سال 96 شاهد افتتاح رسمی آن نبودیم. این تالار در فضایی به مساحت ١٢ هزار متر‌ مربع شامل سالن کنسرت با ظرفیت ۹۲۰ نفر، سالن تخصصی تئاتر با ظرفیت ۴۸۰ نفر، سالن تمرین تئاتر با ظرفیت ۷۰ نفر، سالن موسیقی سنتی با ظرفیت ۹۰ نفر و همچنین گالری هنر‌های تجسمی و فضا‌های نمایشگاهی و آرشیو موسیقی است.

به گفته معاون عمرانی سابق استانداری گیلان، قرار بود که در 6 ماه اول امسال با رفع موانع موجود شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.
«حجت شعبانپور» گفت: امیدواریم با تامین اعتبارات مورد نظر این پروژه عظیم فرهنگی هر چه زودتر افتتاح شود تا جامعه هنری استان گیلان از مواهب فرهنگی و هنری این فضا بهره‌مند شوند.


بیمارستان‌‌های نیمه تمام

توجه به بخش بهداشت و درمان بیشتر شده است اما در دولت تدبیر و امید قرار بود در مناطق کمتر برخوردار هم بیمارستان ساخته شود. همچنین از مشکلات بیمارستان‌های رشت و کمبود تخت در آنها کاسته شود. در کل استان 6 بیمارستان نیمه‌تمام وجود دارد که وعده افتتاح آنها تاکنون اجرایی نشده ‌است. این بیمارستان‌ها شامل بیمارستان 400 تختخوابی پروفسور سمیعی دررشت، ۱۶۰ تختخوابی پیروز در لاهیجان، 130 تختخوابی لنگرود، 127 تختخوابی تالش و بیمارستان‌‌های آستارا و رضوانشهر است که از مهم‌ترین بیمارستان‌های نیمه‌تمام استان هستند.


ساختمان کتابخانه مرکزی رشت

اهالی فرهنگ‌دوست رشت سال‌هاست در انتظار اتمام یک پروژه هستند. پروژه ١5 ساله احداث کتابخانه مرکزی رشت، به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور با مساحت ٧ هزار و ٦٠٠ متر و گنجایش بیش از یک میلیون جلد کتاب، افزایش سرانه مطالعه در استان را به دنبال خواهد داشت. اما این ساختمان بعد از گذشت 15 سال تاکنون به 42 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و مشخص هم نیست کی به اتمام برسد. به گفته مسئولان، این کتابخانه برای تکمیل نیازمند 15 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت است.


سد نیمه تمام شفارود

سد‌سازی اگر چه مخالفانی دارد اما همچنان در ایران به عنوان پروژه‌ای برای تامین آب شرب و کشاورزی اجرا می‌شود. پروژه سد شفارود که سال‌های گذشته مجوز‌های لازم را اخذ کرده به کندی پیش می‌رود. طبق آمار‌ها این پروژه در روز‌های پایانی سال 92 از اعتبارات فاینانس چین بهره برد و هزینه اجرای آن بیش از 6 هزار میلیارد ریال بوده است.
سد شفارود در 6 کیلومتری جنوب غربی شهرستان رضوانشهر و 65 کیلومتری غرب شهر رشت بر روی رودخانه شفارود درحال ساخت است که مطالعات آن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انجام و در دهه 60 با بازنگری در این مطالعات، عملیات اجرایی آن در سال 1369 آغاز شد.


 پروژه‌‌های مهم دیگر

ساماندهی دو رودخانه گوهررود و زرجوب در رشت و بحث ایجاد تصفیه‌خانه‌‌های محلی، ساماندهی زباله سراوان و از بین بردن شیرابه‌‌های حاصل از آن، اتمام کمربندی‌‌های مختلف از جمله سراوان به شفت و سراوان به کوچصفهان، اجرای طرح‌‌های گسترده بوم‌گردی، ساماندهی سواحل، اتمام ورزشگاه‌ها در شهرستان‌های مختلف گیلان و... از جمله انتظارات مردم گیلان بود که امیدواریم تا پایان سال برای اجرای این طرح‌ها چاره‌ای‌ اندیشیده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید