• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29380
+
-

قیمت مرغ در ایلام نجومی شد

افزایش قیمت دلار، ورشکستگی و تعطیلی مرغداری‌ها و وجود دلالان از دلایل گرانی اعلام شده است

بازار
قیمت مرغ در ایلام نجومی شد

مریم نظری| ایلام - خبرنگار :


طی هفته‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت مرغ در استان ایلام بوده‌ایم به طوری که نرخ این کالا از هر کیلوگرم 8 هزار تومان به 14 هزار تومان افزایش یافته است. شهروندان ایلامی می‌گویند افزایش قیمت کالاهای پرمصرف از جمله گوشت مرغ کاهش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد را به دنبال خواهد داشت؛ موضوعی که موجی از نگرانی را در شهروندان ایجاد کرده است.
شهروندان ایلامی دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ را نبود نظارت کافی از سوی مسئولان مربوط می‌دانند، اما مسئولان تعطیلی واحدهای مرغداری، وجود دلالان و... را از عوامل اصلی این مساله عنوان کرده‌اند.


کاهش قدرت خرید مردم

یکی از شهروندان ایلامی به همشهری می‌گوید: افزایش بی‌سابقه قیمت مرغ در ایلام نشان‌دهنده نظارت ناکافی بر بازار و بی‌توجهی مسئولان به گرانی‌های اخیر است.
«بابک فروغی» ادامه می‌دهد: ادامه این روند سبب کاهش بیش از پیش قدرت خرید مردم و به‌ویژه اقشار ضعیف خواهد شد و جلوگیری از این روند همت و توجه مسئولان استان و کشور را می‌طلبد چون این مشکل کشوری است.


تعطیلی مرغداری‌ها

رئیس اتحادیه مرغداران ایلام در گفت‌وگو با همشهری در این زمینه اظهار می‌کند: تعطیلی مقطعی 350 واحد مرغداری در استان در 50 روز اخیر باعث کاهش 70 درصدی تولید گوشت مرغ و افزایش چشمگیر قیمت آن شده است. 
«عزیز قیصوری» می‌گوید: از مجموع 400 واحد مرغداری فعال در استان در دوره جوجه‌ریزی 50 روز گذشته تنها بین 40 تا 50 واحد همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و بقیه برای جلوگیری از متضرر شدن بیشتر از نوسانات نرخ ارز و... از جوجه‌ریزی دست کشیده‌اند.

این مسئول با بیان این‌که واحدهای فعال هم برای جلوگیری از زیان‌دهی بیشتر میزان تولید خود را در این دوره جوجه‌ریزی 20 درصد کاهش داده‌اند، ادامه می‌دهد: وزن مرغ‌های تولید شده در مواردی کمتر از میزان استاندارد است.


از ورشکستگی مرغداران تا کاهش تولید

رئیس اتحادیه مرغداران ایلام بیان می‌کند: با توجه به این‌که مرغداران مدام در معرض افت یا افزایش سرسام‌آور قیمت مرغ در بازار مصرف قرار دارند، عمده این تولیدکنندگان در آستانه ورشکستگی کامل هستند و مثل سال‌های گذشته توانایی تولید مرغ ندارند.

قیصوری می‌گوید: تعطیلی بخش عمده‌ای از واحدهای مرغداری استان ایلام به خاطر مشکلات اقتصادی و اجتناب آنها از جوجه‌‌ریزی در دوره‌ گذشته و تعطیلی کشتارگاه طیور باعث شده است که استان در هفته‌های اخیر با کمبود چشمگیر گوشت مرغ در بازار مواجه شود.

وی اضافه می‌کند: کمبود گوشت مرغ در بازار باعث عدم تعادل در تولید و به هم خوردن عرضه و تقاضا شده و روی قیمت این ماده خوراکی پرمصرف هم تاثیر مستقیم گذاشته است. این روند بر چرخه اقتصادی تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران هم اثر منفی گذاشته است.
به گفته قیصوری، عوامل دیگری مثل بروز بیماری‌های فصلی، گرما، قطعی‌های مکرر برق، اعتصاب کامیون‌داران و... هم بر قیمت مرغ تاثیرگذار بوده‌اند.


همیشه پای دلالان در میان است

اما نایب‌رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام وجود واسطه‌ها را عامل اصلی افزایش قیمت مرغ عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید: افزایش قیمت مرغ کار دلالانی است که جوّ منفی روانی در جامعه ایجاد می‌کنند و بزرگ‌ترین ضربه را به تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌زنند.
«یدالله سجادی‌فر» اظهار می‌کند: قیمت مرغ کشتار روز بیشتر از 10 هزار و 900 تومان به هیچ عنوان مورد تایید جامعه مرغداران استان نیست و بالاتر از این رقم تیشه به ریشه تولید می‌زند و سود آن هم فقط به جیب دلال‌ها می‌رود. پس مرغداران مقصر گرانی گوشت مرغ نیستند.


قیمت اعلام‌شده

یک عضو هیأت‌مدیره اتحادیه مرغداران استان ایلام نیز در این زمینه به همشهری می-گوید: در شرایط فعلی میانگین قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری 7500 تومان است و قیمت تمام‌شده مرغ کشتار روز با احتساب هزینه‌های حمل، 25 درصد افت لاشه و سود توزیع‌کنندگان باید 10 هزار و 900 تومان باشد.
«محمدعلی خسروی‌نسب» می‌افزاید: در جلسه‌ای که چند روز قبل با مدیر ستاد تنظیم بازار و متولیان صنعت طیور با مشارکت اتحادیه مرغداران استان داشتیم، قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار روز 10 هزار و 900 تومان به تصویب رسید و فروش بالاتر از این نرخ تخلف صنفی محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید