• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29381
+
-

تلخ و شیرین سیب ارومیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی: با متخلفان دپوی سیب در کنار خیابان‌ها برخورد قضایی خواهد شد

کشاورزی
تلخ و شیرین سیب ارومیه

هادی پناهی |  ارومیه – خبرنگار:

انگور میوه بومی آذربایجان غربی است و بارها به نام این میوه در کتب تاریخی اشاره شده است. اما از چند دهه گذشته به دلایل گوناگون نهال‌های سیب نیز جای پای خود را در باغ‌های انگور آذربایجان غربی محکم کرده‌اند. میوه‌ای که امروز به چوب دو سر بحران برای این دیار تبدیل شده است. امروز باغ‌های سیب به عنوان یکی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه شناخته می‌شوند و از سوی دیگر به دلیل حجم بالای سیب تولیدی در آذربایجان غربی، بخشی از تولیدات کشاورزان روی دستشان می‌ماند. شهریور سال گذشته انباشت سیب‌های زیر درختی در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها به یک بحران بزرگ در استان تبدیل اما حل آن به امسال موکول شد. حال باید منتظر ماند و دید با تغییر تاکتیک‌های مدیریتی اعمال‌شده برای حل این معضل، ذخیره سیب صنعتی یا درجه 3 در کنار خیابان باز بحران‌زا خواهد بود یا جلسات متعدد هماهنگی میان دستگاه‌های متولی به ثمر خواهد رسید.


وجود ناهماهنگی

یکی از صاحبان صنایع تبدیلی در استان می‌گوید: با توجه به این‌که زمان کمی تا آغاز برداشت سیب باقی مانده اما هنوز هماهنگی‌های ستادی و اجرایی به‌درستی ایجاد نشده است. وضعیت حمل و نقل، کیفیت و قیمت سیب صنعتی و... عوامل مهم دپوی سیب‌ها در کنار خیابان هستند که باید برای اینها راهکار تهیه کرد. به گفته وی، کیفیت سیب تحویلی به کارخانه‌ها نیز بسیار مهم است و اگر سیب با کیفیت پایین به این صنایع تحمیل شود، یک بحران دیگر در فروش کنسانتره و آبمیوه نیز شکل خواهد گرفت. 


ممنوعیت انباشت سیب در کنار خیابان

مدیرکل امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی می‌گوید: امسال انباشت و خرید سیب صنعتی در کنار جاده‌های استان ممنوع بوده و اطلاع‌رسانی به باغداران و کشاورزان در این زمینه ضروری است. بازرسی و نظارت روزانه از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط الزامی است و گزارش آن نیز باید ارائه شود.
«حسین سیوانی اصل» بر لزوم آگاهی باغداران از مصوبه جدید تاکید می‌کند و می‌افزاید: سازمان جهاد کشاورزی و اداره تعاون روستایی موظف هستند تا تابلوهای اطلاع‌رسانی را در این زمینه در کنار جاده‌ها نصب کنند. به گفته وی، امسال قیمت پایه سیب صنعتی توافقی خواهد بود و قبل از روزهای برداشت قیمت آن با هماهنگی اتحادیه باغداران به بازار ارائه می‌شود.

وی با بیان این‌که تعاون روستایی می‌تواند به عنوان کارگزار در این زمینه وارد عمل شود و در خرید و انباشت سیب صنعتی همکاری کند، اظهار می‌کند: آدرس محل‌های انباشت و خرید سیب صنعتی از سوی نهادهای مرتبط مانند جهاد کشاورزی باید اعلام شود. سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز موظف است تا آغاز زمان خرید، میزان ظرفیت کارخانه‌ها را برای این موضوع جمع‌بندی و اعلام کند. استفاده از ظرفیت سردخانه‌ها برای دپوی سیب‌های درختی صنعتی لازم است. در این زمینه برای دریافت اعتبار مورد نیاز برای این کار از سوی اداره تعاون روستایی پیگیری و با صندوق توسعه کشاورزی استان هماهنگ خواهد شد.


پیش‌بینی تولید 150 هزار تن سیب در استان 

سیوانی با تاکید بر امر اطلاع‌رسانی، از رسانه‌ها خواست تا درباره ممنوعیت خرید و فروش سیب صنعتی در کنار جاده‌ها اطلاع‌رسانی کنند. این مسئول بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان نیز باید بر کیفیت محصول ارائه‌شده به کارخانه‌ها دقت و نظارت کافی داشته باشد. آذربایجان غربی با تولید سالانه 2/1 میلیون تن سیب درختی دارای رتبه اول کشور در این زمینه است. این استان هم‌اکنون 30 درصد از تولید 7/3 میلیون تنی سیب کشور را بر عهده دارد، ولی از نظر بازار صادرات از سهم اندکی برخوردار است. 
سیوانی پیش‌بینی کرد با توجه به کاهش میزان تولید، امسال 150 هزار تن سیب درختی صنعتی در استان عرضه شود. ضمن آن‌که سال گذشته 300 هزار تن سیب صنعتی از قرار هر کیلوگرم نرخ تضمینی 280 تومان از کشاورزان استان خریداری شد.


برخورد قضایی با متخلفان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان این‌که امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته استانداری، معاونت دارو و درمان دانشگاه علوم پزشکی، اداره حمل‌و‌نقل و پایانه‌ها و نیروی انتظامی گروهی تشکیل شده که با دپوی سیب در کنار خیابان مقابله کند، بیان می‌کند: این در حالی است که در سال‌های گذشته تنها سازمان جهاد کشاورزی متولی امر بود. 

«اسمعیل کریم‌زاده» می‌افزاید: وظیفه اطلاع‌رسانی بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است و این کار از طرق مختلف از جمله نصب بنر انجام خواهد شد. 
به گفته این مسئول، محوطه کارخانه‌های صنایع تبدیلی و سردخانه‌ها به عنوان محل‌های ذخیره سیب از سوی اداره تعاون روستایی استان تعیین شده‌اند. در حال حاضر نیز 13 مکان در شهرستان ارومیه شناسایی شده است و شناسایی مکان‌های ذخیره سیب در سایر شهرستان‌ها ادامه دارد.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان می‌کند: با تدابیر اندیشیده‌شده دیگر نباید شاهد دپوی سیب در کنار خیابان‌ها باشیم و با متخلفان برخورد قضایی خواهد شد. 


تدبیر پیش از موعد برداشت محصول 

تابستان سال گذشته سیب‌‌هایی که در کنار خیابان‌های ارومیه دپو شده بودند، مورد توجه گسترده رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفتند. انتشار ویدئویی از سیب‌های انباشته‌شده در کنار جاده‌ای در ارومیه در فضای مجازی تنها پس از چند ساعت، موجی از نارضایتی کاربران ایرانی را در برداشت. در این رابطه استفاده نکردن از الگوی صحیح کشاورزی و تولید مازاد محصول سیب در ارومیه و خریداری نشدن محصول از سوی صاحبان صنایع تبدیلی سبب انباشت سیب در کنار جاده‌های منتهی به باغ‌های ارومیه شده بود.

باغداران ارومیه‌ای در حالی با مشکل انباشت محصولات خود مواجه هستند که باید امسال با تدابیر مسئولان جهاد کشاورزی و سایر ادارات ذی‌ربط مشکلاتی آنها رفع شود. تعیین قیمت سیب پیش از موعد برداشت، تحویل محصول باکیفیت کارخانه‌های کنسانتره و آبمیوه، بسته‌بندی صحیح و توجه به ظواهر محصول در حوزه صادرات و دسترسی آسان به سردخانه‌ها از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باغداران ارومیه‌ای را از مشکلات مشابه تابستان سال گذشته رها کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید