• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29391
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/l67j
+
-

دردسر والدین در گرانی بازار نوشت‌افزار

فعالان بازار معتقدند قیمت نوشت‌افزار در اصفهان بیش از 50 درصد افزایش یافته است

بازار
دردسر والدین در گرانی بازار نوشت‌افزار

شیرین شفیعی|  اصفهان- خبرنگار:

 بوی ماه مهر که می‌آید، پدر و مادرها باید خودشان را برای خرید کیف، کفش، لباس فرم مدرسه، نوشت‌افزار و پرداخت هزینه سرویس آماده کنند و زمان این خریدهای رنگارنگ در آخرین ماه فصل تابستان یعنی شهریور است.
بازار کیف و کفش و لوازم‌التحریر و پوشاک اصفهان اما هنوز سوت و کور و خالی از مشتری است. جهش قیمت ارز و به دنبال آن بسیاری از کالاهای مصرفی این روزها مصرف‌کنندگان را از هر خریدی بازمی‌دارد، گرچه آماده کردن کیف و لباس دانش‌آموزان نیازی نیست که بتوان آن را از سبد کالای خانواده حذف کرد، بعضی والدین خرید لباس و کیف و کفش و نوشت‌افزار فرزندشان را تا دریافت حقوق ماهیانه یا برگزاری مناسبت‌هایی مثل نمایشگاه و جشنواره‌های تخفیف عقب انداخته‌اند.


هزینه 150 هزار تومانی پر کردن کیف مدرسه

یک برآورد سرانگشتی از نیازها و هزینه‌ها نشان می‌دهد که خانواده‌ها برای خرید لوازم‌التحریر یک دانش‌آموز کلاس اولی باید بیش از 150 هزار تومان هزینه کنند. البته این رقم فقط برای خرید کامل لوازم‌التحریر است و شامل کیف، کفش و لباس نمی‌شود، در حالی که سال گذشته با نزدیک 80 هزار تومان می‌شد نوشت‌افزار مهر ماه را تهیه کرد.

سری به یکی از فروشگاه‌های بزرگ کتاب و لوازم‌التحریر مرکز شهر می‌زنیم و نیم‌نگاهی به برچسب‌های قیمت می‌اندازیم که روی دفترها و لوازم‌التحریر زده شده است. تنوع همیشگی در بازار خیلی کمتر از سال‌های گذشته است، اما شاید خودکارهای ساخت داخل 800 تومانی را بتوان ارزان‌ترین اجناس بازار دانست و در مقابل دفتر مشق دانش‌آموز که یک نیاز همیشگی برای تمرین و تکرار به شمار می‌آید، رکورددار گرانی است و قیمت انواع 60 تا 100 برگ آن به 5 هزار تومان و بیشتر هم رسیده است. اگر فرزندانتان را به استفاده از لوازم‌التحریر فانتزی مثل دفترهای سیمی عادت داده باشید، باید برای خرید این اقلام بین 6 تا 9هزار تومان هزینه کنید.

مادر و دختری که مشغول خرید چند جلد دفتر و جامدادی و مداد رنگی هستند از فروشنده سراغ یکی از برندهای خارجی را می‌گیرند و او با اشاره به وضع دلار و نوسانات آن در ماه‌های گذشته می‌گوید: اگر این برندها با دلار 10 هزار تومانی وارد شوند، کمتر کسی توان خریدشان را دارد. البته بد هم نیست، چون هنوز تولیدات داخلی را داریم که قیمتشان به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر است.

یکی دیگر از اقلامی که در بازار لوازم‌التحریر با رشد قابل توجه قیمت روبه‌رو شده است جعبه‌های مدادرنگی هستند که سال گذشته 20 هزار تومان در بازار عرضه می‌شد، اما امسال نرخ آن به 30 تا 60 هزار تومان رسیده است. در فهرست لوازم‌التحریر رکورددار گرانی، جامدادی و قمقمه آب نیز در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند و اگر به دنبال خرید انواع لوکس و وارداتی آنها باشید، باید بین 25 تا 30 هزار تومان هزینه کنید.


در بازار خبری نیست

فعالان بازار دلیل افزایش 50 درصدی قیمت نوشت‌افزار از جمله دفتر را نوسانات نرخ کاغذ در ماه‌های اخیر می‌دانند، اما اقلام دیگری مانند خودکار نیز به دلیل گران شدن پلاستیک، با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است.
یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در شرق اصفهان گرانی قابل توجه اجناس را مانع از خریدهای همیشگی خانواده‌ها می‌داند و می‌گوید: چند هفته‌ای به شروع سال تحصیلی نمانده، اما در بازار خبری نیست. با این وضع رکود به نظر می‌رسد باید از بازار مدارس صرف نظر کنیم.

 «سعید نیایش» افزایش 2 برابری قیمت کالاهای باکیفیت و پرطرفدار را باعث رکود بازار مصرف عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: با این گرانی، مردم تمایلی به خرید نشان نمی‌دهند. با وجود همه مشکلات اقتصادی که خانواده‌ها برای تامین کالاهای اساسی خود با آنها روبه‌رو هستند، از این موضوع نمی‌توان چشم پوشید که خرید کیف و دفتر و لوازم‌التحریر رنگارنگ، ذوق و شوق شروع سال تحصیلی جدید را در دل دانش‌آموزان زنده می‌کند و واکنش برخی خانواده‌ها به محدود کردن خریدهای مهر ماه یا همراه نبردن فرزندان برای صرفه‌جویی، به شور و اشتیاق کودکان و نوجوانان آسیب جدی وارد می‌کند. گردش مالی بازار لوازم‌التحریر ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان اعلام شده که ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل ایجاد می‌کند، اما از این عدد درشت سهم تولیدکنندگان داخلی کمتر از ۱۰ درصد است.


ضربه گرانی به محصول داخلی

نوسانات قیمت کاغذ و قیمت‌های لحظه‌ای کار را برای تولیدکنندگان نوشت‌افزار نیز دشوار کرده است. «امین قانعی» تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی با اشاره به افزایش 40 درصدی قیمت‌ها می‌گوید: هرگاه مواد اولیه گران شود، دو موضوع رخ می‌دهد؛ نخست آن‌که توان تولیدکننده کاهش می‌یابد و دیگر آنکه توان خرید مصرف‌کننده کاهش می‌یابد. در نتیجه این وضعیت هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده خالی از فایده خواهد بود. وقتی کالاهای وارداتی با قیمت پایین وارد کشور می‌شود، باید در داخل کشور با هزینه بالاتری از کالای داخلی حمایت کنیم که این دو در یک سطح قرار بگیرند، اما نه‌تنها قیمت در بازار ما رقابتی نیست، بلکه افزایش قیمت سبب می‌شود که مصرف‌کننده سمت محصول داخلی نیاید.


حق انتخاب با کودکان

در کنار گرانی لوازم‌التحریر و انتخاب درست لوازم‌التحریر مناسب، یکی از جنبه‌هایی که بر انتخاب این وسایل تاثیر می‌گذارد زیبایی و مورد پسند واقع بودن آنها برای کودک است. روان‌شناسان بر این باورند که در سال‌های آغازین تحصیل، استفاده از لوازم‌التحریر مورد علاقه کودک می‌تواند باعث افزایش انگیزه او در یادگیری دروس شود. بنابراین حتی با وجود گرانی، خانواده‌ها باید در انتخاب لوازم‌التحریر به فرزندان خود حق انتخاب بدهند، چراکه بخش مهمی از اعتمادبه‌نفس کودک به انتخاب‌های مستقل او بستگی دارد و حتی اگر انتخاب‌های درست و بجایی نباشد، پس از چند بار به تجربه کافی دست خواهد یافت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید