• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29321
+
-

روبات‌های قاتل همچنان می‌تازند!

آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع از تصویب معاهده‌ای بین‌المللی برای ممنوعیت به‌کارگیری تسلیحات مستقل از انسان شدند

روبات‌های قاتل همچنان می‌تازند!

تسلیحات عجیب و غریب فیلم‌های علمی و تخیلی چند سال قبل، اکنون تبدیل به یک واقعیت تلخ در دنیا شده‌اند و کشورهایی در جهان هم از این ماجرا برای کشتار بیشتر نسل بشر حمایت می‌کنند. به‌خاطر مخالفت‌های صورت گرفته کارشناسان نظامی، دانشمندان و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی از بیش از ۷۰ کشور جهان نتوانستند پس از یک هفته بحث و مذاکره در مورد مقررات به‌کارگیری روبات‌های قاتل به نتیجه برسند.
به گزارش ایندیپندنت، آمریکا و رژیم صهیونیستی در کنار استرالیا و کره‌جنوبی به‌عنوان متحدان‌شان ازجمله حکومت‌هایی بودند که به‌شدت با تدوین یک معاهده بین‌المللی در این رابطه مخالف کردند. این کشورها که نشان داده‌اند به‌شدت به‌دنبال توسعه و به کارگیری این تسلیحات مرگبار هستند ادعا دارند که تفاوتی میان این جنگ‌افزارهای جدید با گذشته وجود ندارد. روبات‌های قاتل به گستره‌ای از تسلیحات دنیای جدید گفته می‌شود که با کمک هوش مصنوعی و به‌طور مستقل هدف را شناسایی و نابود می‌کنند. این جنگ‌افزارها که در زبان روزمره به روبات‌های آدمکش هم معروف شده‌اند، می‌توانند پهپاد‌ها، کشتی‌ها، تانک‌ها، سامانه‌های پرتاب موشک و دیگر تسلیحات نظامی را شامل شوند.

تفاوت میان انسان و ماشین

استفاده از این سلاح‌ها که به‌صورت مستقل از انسان عمل می‌کنند سؤالات متعددی را مطرح کرده است؛ ازجمله اینکه این سلاح‌ها می‌توانند تشخیص دهند که دشمن تسلیم یا مجروح شده است؟ آیا هدف مورد نظر که سلاح دارد یک سرباز است یا یک شکارچی؟ آیا سرباز شناسایی شده هم‌رزم خود روبات نیست؟ از همه اینها گذشته درحالی‌که کسی این سلاح‌ها را کنترل نمی‌کند درصورت وقوع یک جنایت چه‌کسی مسئول خواهد بود؟
در آغاز کنفرانس سازمان ملل در ژنو سازمان عفو بین‌الملل به‌صورت رسمی خواستار ممنوعیت کامل استفاده از سلاح‌‌های مرگبار مستقل یا روبات‌‌های قاتل شده بود. با توسعه سریع هوش مصنوعی امکان دستیابی به سلاح‌های مستقل فراهم می‌شود. با استفاده از داده‌های کامپیوتری چنین سلاح‌هایی اهداف خود را تشخیص می‌دهند و بر این اساس، بدون هرگونه دخالت انسانی به آنها حمله می‌کنند.

آمریکا، روسیه، چین، رژیم‌صهیونیستی، کره‌جنوبی و انگلیس به‌صورت رسمی در حال توسعه چنین تسلیحاتی هستند. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید تصمیم‌گیری در مورد مرگ و زندگی نباید به ماشین‌ها سپرده شود. راشا عبدالرحیم از اعضای سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: «روبات‌های قاتل دیگر تنها موضوع علمی تخیلی نیستند. ما به‌زودی به جایی می‌رسیم که انسان هم از روند تصمیم‌گیری استفاده از خشونت حذف شود. قرار است یک کارگروه سازمان ملل توصیه‌هایی را درباره این تسلیحات آماده کرده و در نشست آتی که در ‌ماه نوامبر در شهر ژنو برگزار می‌شود، ارائه کند. اتریش، برزیل و شیلی پیشنهاد کردند تا مذاکراتی رسمی در مورد تنظیم توافقنامه‌ای بین‌المللی به راه بیفتد تا کنترل انسانی روی جنگ‌افزارها را تضمین کند. آلمان و فرانسه پیشنهاد تنظیم اعلامیه‌ای سیاسی را دادند که کشورهای مختلف براساس آن متعهد شوند انسان‌ها همچنان تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد استفاده از تسلیحات مرگبار خواهند بود و نظارت و کنترل کافی روی تسلیحاتی که به‌کار گرفته می‌شوند همچنان در دست انسان‌ها باقی بماند؛ این در حالی است که مخالفان چنین تسلیحاتی این پیشنهادها را ناکافی می‌دانند و می‌گویند چنین اقداماتی فاقد ضمانت اجرایی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید