• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29293
+
-

وضعیت معیشتی‌مردم دستورکار امروز اجلاس‌خبرگان

مجلس خبرگان رهبری، امروز و فردا پنجمین دوره اجلاسیه خود را در ساختمان قدیم مجلس برگزار می‌کند. این اجلاسیه در سومین سال تشکیل مجلس خبرگان پنجم برگزار می‌شود و در دستورکار آن سخنرانی 2نفر از روسای قوا  قرار دارد. اسفندماه سال گذشته سرلشکر محمدعلی جعفری -فرمانده کل سپاه- تنها مهمان ویژه مراسم خبرگانی‌ها بود و امسال علی لاریجانی -رئیس مجلس- در جمع آنها سخنرانی خواهد کرد. سیداحمد خاتمی - سخنگوی هیأت رئیسه مجلس- با بیان اینکه از روسای 3قوه دعوت کرده‌ایم تا در اجلاسیه آتی حضور پیدا کنند، گفته بود: «رئیس‌جمهور اعلام کرد از حضور در این اجلاسیه معذور است اما روسای 2قوه دیگر، قول حضور در اجلاسیه را داده‌اند». به گزارش سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام احمد خاتمی با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاسیه خبرگان در روزهای 13و 14شهریورماه گفته بود: «رسیدگی به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، دستورکار این اجلاس خواهد بود».

ورود این مجلس به مسائل معیشتی با انتشار 2 بیانیه چالش‌برانگیز همراه بود. خبرگان در بهار و تابستان امسال 2بیانیه خطاب به رئیس‌جمهور منتشر کرد که در هر 2مورد آن خواستار رسیدگی به اوضاع معیشتی مردم شده بود. بیانیه نخست در اردیبهشت‌ماه تنها به امضای آیت‌الله احمد جنتی -رئیس مجلس خبرگان رهبری- رسیده بود و سایت مجلس خبرگان به‌واسطه انتقادات صورت‌گرفته از محتوای این بیانیه، عنوان آن را از بیانیه خبرگان به بیانیه آیت‌الله جنتی تغییر داد و آن را اصلاح کرد. در بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری که چند روز پس از خروج آمریکا از برجام منتشر شده بود، آیت‌الله جنتی در بندی از نامه نوشته بود: «لازم است رئیس‌جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارت‌های وارده بر برجام که به‌خاطر عدم‌رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب، ازجمله اخذ تضمین‌های لازم از 1+5 و نیز عدم‌رعایت اقدام متناظر و گام‌به‌گام، پدید آمد، از مردم عزیز ایران عذرخواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند».

درنهایت نیز دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به این اظهارات اطلاعیه‌ای صادر و در بخشی از آن تأکید کرد: «متأسفانه آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند و حاضر نیستند به این سؤال پاسخ دهند که خسارت‌های تحریم ظالمانه بر ملت ایران چه میزان بوده و برای پیشگیری بموقع از آن خسارت‌ها چه کرده‌اند؟» در بیانیه دوم که نیمه مردادماه و از طرف مجلس خبرگان منتشر شد نیز آمده بود: «آقای رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی و مدیران ارشد مالی و پولی و دیگر قوا، باید پاسخگوی اوضاع نا‌بسامان اقتصادی پیش‌آمده باشند. از آقای رئیس‌جمهور انتظار می‌رود بدون ملاحظه، با ایجاد تحول و تغییرات در بخش وسیعی از کابینه و مدیران ارشد اقتصادی و مالی و استفاده از نیرو‌های بانشاط، با‌انگیزه، دارای برنامه، کارآمد و توانا، به بهبود اوضاع اقتصادی کمک نماید». احمد خاتمی با بیان اینکه بعضی‌ها می‌گویند موضوع رسیدگی به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم ربطی به خبرگان ندارد، افزود: «براساس ماده52 آیین‌نامه داخلی خبرگان به‌منظور آگاهی اعضا، این مجلس می‌تواند به تحولات داخلی و جهانی، به‌ویژه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و مدیریتی بپردازد».

این خبر را به اشتراک بگذارید