• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 5 اسفند 1399
کد مطلب : 125215
+
-

سایه برجام بر اجلاس هشتم خبرگان

خبرگان
سایه برجام بر اجلاس هشتم خبرگان

 رئیس‌مجلس خبرگان در مراسم افتتاحیه اجلاسیه هشتم مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم از مشارکت خوب مردم در انتخابات مجلس و همچنین راهپیمایی 22بهمن و انتخابات‌ریاست‌جمهوری قدردانی کرد و به تحلیل تحولات سیاسی اخیر در آمریکا پرداخت.
هشتمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری درحالی دیروز آغاز به‌کار کرد که فضای سیاسی کشور تحت‌تأثیر تحولات پرونده هسته‌ای ایران و رایزنی‌های دیپلماتیک پیرامون آن و ضرب‌الاجل 5اسفند مجلس قرار گرفته است که این موضوع را در مباحث مطرح شده در این اجلاس یک‌روزه هم می‌شد دید.
این اجلاس که با رعایت کامل شیوه‌نامه بهداشتی کرونا آغاز به‌کار کرد، با سخنرانی آیت الله  احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان‌ رهبری آغاز شد و حسینی‌بوشهری، نماینده بوشهر نیز به‌عنوان ناطق پیش از دستور، سخن گفت. انجام مراسم تحلیف 5نماینده جدید مجلس خبرگان رهبری که در انتخابات میان‌دوره‌ای به عضویت این مجلس برگزیده شدند، از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده بود.
 بر این اساس علی مؤمن‌پور، عباسعلی اختری و غلامرضا مصباحی‌مقدم از تهران، لطف‌الله دژکام از استان فارس و غلامرضا فیاضی از استان خراسان‌رضوی مراسم سوگند خود را بجا آوردند.
همچنین در جریان این اجلاس برای ابقای ترکیب هیأت‌رئیسه رأی‌گیری شد و اعضای فعلی برای 2سال دیگر ابقا شدند. براین اساس جنتی به‌عنوان رئیس، آیت‌الله محمد علی موحدی‌کرمانی به‌عنوان نایب‌رئیس اول و حجت الاسلام ابراهیم رئیسی به‌عنوان نایب‌رئیس دوم این مجلس در جایگاه خود باقی ماندند.
احمد جنتی در این مراسم با بیان اینکه مردم در انتخابات مجلس با مشارکت خوبی حضور یافتند، گفت: مردم آزادانه نمایندگان خود را که نیروهای انقلابی نیز هستند، انتخاب کردند؛ بنابراین نمایندگان حق این مردم را ادا کنند و به فکر خودشان و جریان‌های سیاسی و دوستان‌شان نباشند.
وی با تأکید بر اینکه نمایندگان به مردمی خدمت کنند که آنها را انتخاب کرده‌اند، گفت: در خدمتگزاری به مردم اولویت‌ها را درنظر بگیرند و به مسائل فرعی و دست دوم نپردازند.
رئیس‌مجلس خبرگان همچنین با اشاره به در پیش‌ بودن انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح‌ کرد: قانون اساسی شرایط رئیس‌جمهوری را مدیر، مدبر و باتقوا عنوان کرده که باید به این شرایط اهمیت داد. شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها بیش از همه باید به تقوای کاندیداها توجه کند.
جنتی ادامه داد: برخی از مردم به‌واسطه کرونا با وضعیت اقتصادی نامناسبی مواجه شدند و کسب‌وکارشان کساد شده و نمی‌توانند زندگی خود را بچرخانند. مردم ما در ایام کرونا کمک‌های مومنانه خوبی به همدیگر و به فقرا داشتند و شاهد بودیم برخی صاحبخانه‌ها مراعات حال مستأجران را کردند. از همه مسئولان بدون استثنا می‌خواهم هر خدمتی می‌توانند به مردم بکنند.
وی به حضور مردم در راهپیمایی نمادین ۲۲بهمن امسال نیز اشاره کرد و گفت: راهپیمایی ۲۲بهمن به کشور آبرو داد و شنیدم برخی ۱۵کیلومتر با وسیله نقلیه در راهپیمایی حضور یافتند.

بیانیه پایانی اجلاس هشتم
اجلاسیه یک‌روزه مجلس خبرگان رهبری با صدور یک بیانیه به‌کار خود پایان داد که بر این اساس در 6محور به مهم‌ترین موضوع‌های روز کشور پرداخته شد. در بند نخست این بیانیه بر پرهیز از حرکات تفرقه‌افکنانه در صفوف به‌هم پیوسته ملت تأکید شد.
بند دوم به موضوع برجام اشاره داشت و در آن تصریح شد که «استکبار جهانی بداند بازگشت یا عدم‌بازگشت آمریکا به برجام، اثری در مقاومت ملت شریف ایران ندارد و بازگشت آنان به برجام بدون رفع عملی تحریم‌ها، نه‌تنها نفعی ندارد، بلکه مضر هم هست.»
در بند سوم هم ضمن اشاره به چارچوب‌های سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی و تأکید بر اصل «عزت، حکمت و مصلحت» تصریح شده‌است که «مذاکره مجدد با آمریکا بر سر مسائل توافق شده را خط قرمز نظام دانسته و مسائل دفاعی و موشکی خود را غیرقابل مذاکره می‌دانیم و تأکید می‌کنیم که با همدلی سران قوا و تبعیت مسئولان محترم نظام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و دفاع یکدل و یک‌صدا از عزت و استقلال کشور حتما در برابر حربه‌های دشمنان پیروز خواهیم شد.»
قدردانی از تلاش‌های فداکارانه کادر درمان در مبارزه با ویروس کرونا، پرهیز از سیاه‌نمایی و روش‌های غیرشرعی، رعایت اخلاق در جریان برگزاری انتخابات، دعوت از مردم ایران برای حضور پرشور در خرداد 1400، همچنین تأکید بر رفع مشکلات معیشتی مردم، اصلاح ساختار بودجه و توقف تزریق نقدینگی ازسوی دولت و بانک مرکزی، افزایش مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد و تلاش برای ثبات قیمت ارز و هدفمندتر شدن یارانه‌ها، از مهم‌ترین موضوع‌های مطرح شده در بندهای 4، 5و 6بیانیه پایانی مجلس خبرگان بود.

اصلاح قانون انتخابات خبرگان
داشتن مدرک علمی سطح4 حوزه و تعیین حداقل سن لازم برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان که البته در خبرها عدد مشخصی برای آن ذکر نشد، 2شرطی بود که از سوی نمایندگان این مجلس در قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری اصلاح شد. بر این اساس اعضای مجلس خبرگان رهبری با اصلاح موادی از قانون انتخابات این مجلس، داشتن مدرک علمی سطح4 حوزه را به شروط لازم برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان افزودند. خبرگان ملت همچنین پس از بحث درباره طرح‌های پیشنهادی و استماع نظرات مخالفان و موافقان طرح‌ها، حداقل سن لازم برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان را تعیین کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید