ترافیک شیراز زیر ذره بین شورا
طرح جامع مطالعات حملونقل و ترافیک شیراز تا پایان سال به اتمام میرسد
محمد شبیری| شیراز- خبرنگار:
یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر انتقاد شهروندان شیرازی را برانگیخته و بارها از طریق ستون صدای همشهری خواستار رسیدگی به آن بودهاند، مشکلات ترافیکی و حملونقل است. در سالهای گذشته فقط در مرکز شهر ترافیک سنگین مشاهده میشد، اما این روزها ترافیک در بیشتر نقاط شهر دیده میشود. 3 سال پیش شهرداری برای رفع این معضل شهری با دانشگاه شیراز تفاهمنامهای منعقد کرد تا در قالب طرح جامع مطالعات حملونقل و ترافیک به موضوع رسیدگی شود اما این طرح تاکنون به پایان نرسیده است.
طرح جامع ترافیکی
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با اعلام اینکه طرح جامع مطالعات حملونقل و ترافیک که با انعقاد تفاهمنامهای توسط دانشگاه شیراز انجام میشد تا چندی پیش تعطیل شده بود، میگوید: باوجود اینکه طرح در زمان تصدی شهردار سابق و در دور چهارم شورای شهر منعقد شد، اما مطالعات آن مسکوت مانده بود.
«نواب قائدی» میافزاید: ضمن بررسی مجدد از آنها خواسته شد به دلیل اینکه مبلغ قابل توجهی از شهرداری دریافت کردهاند، طرح را تکمیل کنند.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر طرح جامع مطالعاتی حملونقل ترافیکی شیراز به قوت خود باقی مانده است، اضافه میکند: براساس گفته متولیان، قرار است این طرح تا پایان سال به اتمام برسد.
اقدامات کمیسیون حمل و نقل
این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه دانشگاه برای انجام این طرح چندان تجربهای ندارد، میگوید: مسئولان مرکز حملونقل ترافیک و دانشگاه شیراز مبلغ دیگری را برای ادامه این طرح از شورا طلب کردهاند که بنا بر تصمیم اعضای کمیسیون حملونقل و ترافیک قرار است در بودجه سال 97 پیشبینی شود.قائدی میافزاید: با توجه به اهمیت برنامه محوری در دستیابی به اهداف تعیین شده، این کمیسیون نسبت بررسی برنامه جامع عملیاتی سال 97 حوزه حملونقل و ترافیک بر مبنای بودجه شهرداری و طرحهای بالادستی اقدام کرده است.
وی از کنترل سه ماهه میزان پیشرفت برنامههای ارائه شده از سوی معاونت حملونقل شهرداری توسط کمیسیون اشاره و اضافه میکند: به منظور جلوگیری از ورود وسایل نقلیه باربر سنگین به داخل شهر و ترافیک ناشی از آن مقرر شده توقفگاه ماشینهای سنگین در محورهای ورودی شهر باشد.
قائدی ادامه میدهد: در راستای اجرای این طرح سازمان حملونقل نسبت به اختصاص زمین مناسب در ورودی شرق شیراز اقدام کرده است.
معضلات ترافیکی شهر
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز که اعتقاد دارد صنعت حملونقل اهمیت ویژهای در اقتصاد دارد و حملونقل درون شهری بر بهبود وضعیت اقتصادی شهرها تاثیرگذار است، میگوید: امروز شیراز با چالشهای ترافیکی متعددی روبرو است و حل این مشکلات به برنامهریزی علمی و سرمایهگذاری اثربخش نیاز دارد.
قائدی وضعیت کمربندیهای این کلانشهر را تأسفبار توصیف میکند و ادامه میدهد: هر روز شاهد وقوع حوادث رانندگی در کمربندیهای شیراز هستیم؛ حوادثی که منجر به فوت یا مصدومیت میشود.
وی آمار تصادفهای درونشهری و قربانیان این حوادث را غیر قابل قبول میداند و میافزاید: هر سال150 شهروند بر اثر تصادف جان خود را از دست میدهند که این امر بیانگر بیماری ترافیکی در شیراز است.
این عضو شورا معتقد است: استفاده از تکنولوژی در بهسازی معابر، نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و فرهنگسازی مهمترین سیاستهایی است که شورای پنجم و شهرداری برای حل مشکلات ترافیک دنبال میکنند.
وی بر اهمیت نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهر تاکید میکند و میگوید: شیراز نیازمند توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی است که در چند سال گذشته مغفول مانده و باید 180 اتوبوس خریداری شده هرچه سریعتر وارد ناوگان شود.
قرارداد با دانشگاه شیراز
رئیس مرکز مطالعات حملونقل و ترافیک دانشگاه شیراز با اعلام اینکه در بازنگری طرح جامع مطالعات حملونقل و ترافیک شیراز به دنبال تحقق حملونقل پایدار خواهیم بود، میگوید: افزایش اتوبانها ممکن است در کوتاهمدت مشکل ترافیک برخی مناطق را حل کند، اما باید با چشمانداز بلندمدت به مقوله حملونقل و ترافیک توجه شود.
«قاسم حبیب اللهی» در خصوص فعالیت مرکز مطالعات حملونقل و ترافیک دانشگاه، میافزاید: ارزش قرارداد این مرکز با شهرداری شیراز در راستای بازنگری طرح جامع مطالعات حملونقل و ترافیک شیراز بالغ بر 35 میلیارد ریال است.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز که در اردیبهشت ماه سال 94 مدت قرارداد اجرای بازنگری طرح جامع حملونقل و ترافیک شیراز را 30 ماه اعلام کرده بود، ادامه میدهد: مرکز مطالعات حملونقل و ترافیک دانشگاه تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا در رفع مشکلات ترافیکی و حمل و تقل شیراز تاثیرگذار باشد.