• شنبه 8 دی 1403
  • السَّبْت 26 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 28
چهار شنبه 16 آبان 1403
کد مطلب : 239766
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Lg3KA
+
-

اکثریت شورا قانع شدند

گروه شهری

دویست‌و‌هفتاد‌و‌هفتمین جلسه شورای شهر تهران در حالی سپری شد که بسیاری از اعضا حرفی برای گفتن داشتند. برخی موافق گفته‌های شهردار تهران بودند، برخی هم به بخشی از صحبت‌ها نقد داشتند و عده‌ای هم معتقد بودند با شفاف‌سازی‌ و اطلاع‌رسانی بیشتر می‌شد جلسه را در آرامش سپری کرد. برای شنیدن حرف اعضای پارلمان شهری، پس از برپایی نشست سراغ آنها رفتیم و دیدگاه‌هایشان را جویا شدیم.


شفاف‌سازی‌ برای اذهان عمومی
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی‌ تهران:  

در این جلسه قدری فهم دوطرف (شورا و شهرداری) نسبت به موضوعات بیشتر شد. از طرفی سؤالات امکان پاسخگویی بیشتر را فراهم آورد و شفاف‌سازی‌ برای افکار عمومی و رسانه‌ها صورت گرفت. اعضا روی برخی موارد تأکید داشتند تا ابهامات برطرف شود و شهردار تهران هم پاسخ‌هایی را برای رفع ابهامات ارائه دادند. البته موضوعاتی هم بود که مقرر شد تا معاونان پیگیری و مدارک و اسناد را بررسی و به کمیسیون‌ها ارائه دهند تا نتیجه بهتری حاصل شود. در واقع این حضور و ارائه توضیحات شهردار تهران سبب شفاف‌سازی‌ مواردی برای اذهان عمومی و نمایندگان مردم در شورای شهر تهران شد.

 تکلیف مسکن مشخص شد
 سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی‌ تهران:

سؤال‌های مطرح شده در صحن شورا توسط اعضا طبیعی است و دلیلش ابهامی است که برایشان ایجاد می‌شود. گاهی هم در کمیسیون این ابهام شکل می‌گیرد. بنابراین باید در گام نخست اعلام کنند که قانع شده‌اند یا نه؟ به‌نظرم حضور شهردار تهران و پاسخ‌هایشان باعث شفاف‌سازی‌ به‌ویژه در حوزه مسکن شد. پاسخ‌ها نشان داد که اتفاقات خوبی‌ در حوزه مسکن افتاده است و در قالب همین پرسش و پاسخ‌ها متوجه شدیم‌ چه میزان مجوز صادر شده و چه میزان به اجرا رسیده است. در زمینه حوزه حمل‌ونقل‌ عمومی هم به‌نظرم این پرسش و پاسخ به شهرداری هم کمک می‌کند. در واقع پرسش و پاسخ‌ها مانع کار نیست.

 میان اعضا و شهردار  مشکل شخصی‌ وجود ندارد
سیدجعفر تشکری‌ هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل  شورای اسلامی‌ تهران:

امیدوار هستیم با اقدامات بعدی مشکلات رفع شوند و شهردار تهران در عمل نسبت به رفع اشکالات اقدام کند تا رویه‌های ناصواب اصلاح شوند. اقدام بعدی به شرایط بسیاری بستگی دارد، با توجه به بار حقوقی جلسه سؤال از شهردار، رئیس شورای شهر اقدامات مناسب را انجام خواهد داد.‌میان اعضا و شهردار تهران هیچ مشکل شخصی وجود ندارد، تمام تلاش ما حل مشکلات شهر و شهروندان تهران است، پای حقوق مردم پایتخت ایستاده‌ایم و آن را تبدیل به خصومت شخصی نمی‌کنیم. به همین دلیل روبوسی و خوش‌وبش آخر جلسه انجام شد.

 شهردار توضیحات‌ لازم را ارائه  داد
‌ حجت الا سلام محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران  شورای اسلامی‌ تهران:

 معتقدم شهرداری بیش از توقع در حوزه مسکن فعالیت داشته است. چون وارد فضای قرارگاه مسکن شده است درحالی‌که می‌توانست در این حوزه ورود نداشته باشد. در واقع شهرداری در حوزه مسکن تسهیل‌گر بوده و پیگیری لازم را انجام داده است. همچنین در زمین‌های بدون استفاده براساس کمیسیون ماده۵ بارگذاری مسکن کرده است تا به دولت کمک کند. اگر این میان پروانه‌ای هم صادر نشده، گاه دلیلش وجود املاک معارض بوده است. در حوزه حمل‌ونقل هم مشکل خاصی نبوده و شهردار تهران توضیحات لازم را دادند و در این زمینه قانع شدم.

 شورا جای عدد ضرب‌کردن نیست
احمد صادقی، رئیس شورای اسلامی استان تهران و عضو  شورای اسلامی‌ تهران:

بخش زیادی از مواردی که در جلسه  مطرح شد، به‌دلیل نداشتن آگاهی بود. بسیاری از این موارد را اعضا می‌توانستند با پیگیری از شهرداری و پیگیری در کمیسیون‌ها حل‌وفصل کنند. شورا جای عدد ضرب‌کردن نیست. وقت صحن باید برای تصویب مصوباتی سپری شود که نیاز شهر است. به‌عنوان مثال تعداد زیادی طرح و لایحه باقی مانده و پرونده باغ‌ها باید بررسی شود؛ اما دیدیم که در صحن شورا موارد دیگری مطرح شد. در زمینه پاسخ شهردار تهران هم قانون این موضوع را تکلیف کرده و شهردار پاسخگو بود، شفاف‌سازی‌ صورت گرفت و پاسخ‌ها قانع‌کننده بود.

 تیر آخر را اول نزنیم
پرویز سروری، نایب‌رئیس  شورای اسلامی‌ تهران:

اساسا معتقدم که طرح سؤالات در شورا باید با رعایت همه جوانب انجام می‌شد. درست است که سؤال، تذکر، استیضاح، تحقیق و تفحص ابزار نمایندگان است، ولی هر چیز خوبی را وقتی بد استفاده کنیم، اثرش لزوما خوب نخواهد بود. در شرایطی که کشور در چالشی بسیار جدی با رژیم صهیونیستی به سر می‌برد و منطقه بسیار نامتعادل است، نیاز امروز کشور بیش از هر چیز به ثبات و تنش‌زدایی و آرامش است؛ ازاین‌رو طرح موضوعاتی که خیلی سودی برای مردم هم ندارد درست نیست. مثلا موضوع ساخت مسکن طرح شد که جزو وظایف شهرداری نیست. شهرداری گفته است من به دولت کمک ‌ و تلاش می‌کنم فرایند پیچیده و طولانی دریافت تسهیلات را کاهش دهم و این وظیفه را هم به‌درستی انجام داده‌است. الان طرح این موضوع چقدر در نگاه مردم مهم بود که در زمانی که در زدوخورد با صهیونیست‌ها هستیم و مردم به‌شدت نیازمند آرامش در همه ارکان نظام هستند، طرح شد؟
   امیدوارم تعامل بین شورا و شهرداری بیشتر شود
معتقدم جلسه خوبی بود و هم اعضای شورا و هم اعضای شهرداری و به‌ویژه شهردار تهران موضوعات خوبی را مطرح کردند و‌ اکثریت اعضای شورای شهر با توضیحات شهردار قانع شدند. امیدوارم که این روند تعامل بین شورا و شهرداری بیشتر شود و شاهد نتایج خدمات بسیار خوب و تلاش‌های این 3سال باشیم و موجبات رضایتمندی مردم فراهم شود. نتیجه تلاش سه‌ساله‌مان به گمرک رسیده و حتی محموله اول اتوبوس‌ها و خودروها از گمرک خارج شده و محموله‌های دیگر هم در صصراه است. ان‌شاءلله با تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی سال خیلی خوبی را در موضوع هوای پاک برای مردم تهران رقم بزنیم. اساسا استمرار و قوام خدمت به مردم در تعامل بسیار جدی و مؤثر بین شورا و شهرداری شکل می‌گیرد؛ چراکه شهردار را شورا انتخاب کرده است. نباید برای هر موضوعی مدیریت شهری متزلزل شود؛ چراکه این تزلزل در بدنه مدیریت شهری گسترش پیدا می‌کند و به مردم منتقل ‌ و نحوه خدمت‌رسانی به‌شدت با مشکل مواجه می‌شود. یکی از مشکلاتی که در شوراهای شهر در نقاط مختلف کشور داریم، همین بی‌ثباتی مدیریت شهری است که به‌واسطه بی‌ثباتی در تصمیمات شوراهای شهر به‌وجود آمده است.
 شهردار رویکرد سابق را ادامه می‌دهد
جعفر بندی شربیانی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی‌ تهران:

 تعامل سازنده و متقابل شورای شهر و شهرداری حتما در عملکرد مدیریت شهری بسیار مؤثر است. این تعامل تابع شرایط و رعایت قواعدی است که اگر رعایت نشود حتما این رابطه دچار چالش می‌شود که نتیجه آن کند شدن روند توسعه شهر است. شهرداری به‌عنوان سازمانی که مدیریت آن توسط شورا انتخاب می‌شود، باید نظارت فرادستی شورا را بپذیرد، تمکین کند و در حوزه‌های مختلف پاسخگو باشد. این اتفاقات اگر بیفتند حتما تعامل بین شورای شهر و شهرداری سازنده خواهد بود. متقابلا شورا هم باید ریل‌گذاری‌های صحیحی در حوزه‌های مختلف مخصوصا بودجه را انجام دهد و امور را تسهیل کند تا مجموعه مدیریت شهری بتواند حرکت رو به جلو داشته باشد. اما در کل برداشت من از جلسه این بود که شهردار تهران در رویکرد خود نسبت به شورا تغییری ایجاد نکرده و همچنان رویکرد سابق را ادامه می‌دهد.


 برداشتم این است که اکثریت شورا پاسخ شهردار را پذیرفتند
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه  شورای اسلامی‌ تهران:

به‌نظر من سؤال اول درباره ساخت مسکن اصلا وارد نبود؛ چون ساخت مسکن جزو وظایف قانونی شهرداری نیست و شهرداری برای کمک آمده بود. در مورد سؤال دوم هم توضیحات زاکانی کاملا قانع‌کننده بود. درعین‌حال ایشان پذیرفتند که ممکن است در جاهایی در اجرا ایراداتی وجود داشته باشد، به معاونت حمل‌ونقل دستور دادند که بررسی کند و اگر ایراد دوستان درست باشد، حل‌وفصل شود. با توجه به صحبت‌های آخر جلسه آقای تشکری‌ برداشت من این است که آقای تشکری هم قانع شدند. درواقع؛ سؤال‌کننده باید قانع شود، و اگر قانع نشده بود باید اعلام می‌کرد و رأی‌گیری می‌شد. برداشت من از صحن این بود که اکثریت شورا پذیرفتند که پاسخ شهردار قانع‌کننده بود.
   شورا و شهرداری قابل تفکیک نیست
مدیریت شهری متشکل از شورای شهر و شهرداری برآمده از شوراست. شورای شهر شهردار را انتخاب می‌کند و به تبع آن شهردار هم مدیران شهری را برمی‌گزیند، و به‌نظر من این‌دو قابل تفکیک نیست. یکی وظیفه سیاستگذاری و ریل‌گذاری و دیگری وظیفه اجرا دارد. کسی که در اجرا هست طبعا کارش سخت است و پیچیدگی‌های خودش را دارد؛ چراکه در طول زمان ممکن است شرایط تغییر کند و دراین‌صورت کار اجرایی سخت‌تر هم خواهد شد و در برخی موارد ممکن است همراه با نارسایی‌ها و محدودیت‌هایی باشد؛ ولی ما باید مشکلات را درک و کمک کنیم‌ و اگر احساس می‌کنیم مسیر اشتباهی طی می‌شود، تذکر دهیم. باید دقت کنیم که از جایگاه شورا برای مچ‌گیری، امتیازگیری، کارشکنی و سنگ‌اندازی در کار مدیریت اجرایی استفاده نکنیم. برخی از مواردی که در شورا مطرح می‌شود به‌نظر من به‌عنوان عضو شورا قابلیت این را دارد که در جلساتی طرح و حل شود‌ و نیاز به طرح در صحن شورا نیست؛ مخصوصا در این شرایط که باید به مردم امید بدهیم. الان زمانی است که باید به نتایج کارهای سه‌ساله‌مان برسیم. نباید به جای اینکه کارها را به نتیجه برسانیم و کام مردم را شیرین کنیم،  با برخی ایرادگیری‌های غلط کام مردم را تلخ کنیم. همانطور که شهرداری باید در مورد عملکردش پاسخگو باشد، حتما ما هم باید در پیشگاه خدا و مردم درباره عملکردمان پاسخگو باشیم. یک نطق، یک نظر، یک مصاحبه، یک توییت اگر اشتباه باشد، ما باید پاسخگو باشیم. همه دوستانم را در شورا به حفظ وحدت و همدلی دعوت می‌کنم و می‌خواهم اگر ایرادی در کار شهرداری می‌بینند، آن را فوری رسانه‌ای نکنند.

 تعامل سازنده میان شورا و شهرداری ضروری است
زهرا شمس‌احسان، رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی ‌ تهران:

شورای اسلامی شهر به‌عنوان یکی از ارکان مهم مدیریت شهری ایفای نقش می‌کند. این شورا دارای وظایف کلیدی است که شامل سیاستگذاری بموقع و هوشمندانه، نظارت بر عملکرد شهرداری و تصویب بودجه و برنامه‌های شهری است.‌همزمان، شهرداری نیز موظف است مصوبات شورای شهر را به مرحله اجرا درآورد و پاسخگوی سیاست‌ها و تصمیمات این نهاد باشد. در این راستا، اگر اعضای شورا به‌عنوان نمایندگان شهروندان، تذکرات، سؤالات و موارد دیگری را مطرح کنند، این امر در جهت بهبود شرایط، کاهش مشکلات و کاستی‌ها، ارتقای خدمات شهری و در نهایت افزایش رضایت شهروندان است.‌بنابراین همکاری و تعامل سازنده میان شورای اسلامی شهر و شهرداری امری ضروری است تا بتوان در مسیر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان گام برداشت. این همکاری و تعامل باید با ادبیات تخصصی و حرفه‌ای مدیریت شهری همراه باشد.

 اقدامات شهرداری باعث مدیریت بازار مسکن شده‌است
مهدی بابایی، نایب‌رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری  شورای اسلامی‌ تهران:

جواب‌ها بسیار کامل بود و مانند شهردار تهران معتقدم که ما هیچ وظیفه‌ای برای ساخت مسکن در برنامه چهارم نداریم. همچنین بودجه۱۴۰۳ را به شهرداری تفویض نکرده‌ایم و نمی‌توانیم ایشان را به پاسخگویی الزام کنیم. ایشان هم  توضیح دادند که وظیفه شهرداری تسهیلگری بوده که به‌نظر من شهرداری در حوزه تسهیلگری موفق بوده است و همین تسهیلگری باعث شده تا شاهد صدور جواز تخریب و نوسازی در تهران باشیم. از طرفی افتتاح پروژه‌ها باعث مدیریت روانی بازار مسکن در تهران شده است. همچنین در یکی دو سال اخیر رشد جهشی در قیمت مسکن نداشته‌ایم. برای نمونه در یکی دو ماه اخیر رشد ۲۰درصدی قیمت ارز آزاد وجود داشت؛ اما قیمت مسکن هیچ رشدی نکرد بلکه رکود عمیق‌تری در بازار این حوزه ایجاد شد. یکی از دلایل این موضوع تسهیل صدور جواز تخریب و نوسازی بوده است. درواقع مدیریت شهری 2بازو دارد؛ یکی شورا در حوزه سیاستگذاری و دیگری شهرداری در حوزه اجرا، و نمی‌توانیم صرفا موضوعی را از شهرداری بخواهیم ‌ که در حوزه سیاستگذاری ریل‌گذاری نکرده‌ایم. ‌‌شهرداری از روز اول دوره مدیریت ششم در موضوع اقدامات نوآورانه فعالیت‌های گسترده‌ای داشته و درخواستش از شورا این بوده‌است که سازمان فناوری‌های نوین را به تصویب برساند. بنابراین وقتی ریل‌گذاری برای اقدام نوآورانه انجام نمی‌شود، اگر اقدام نوآورانه‌ای مثل شاتل‌تاکسی پیش بیاید، ناچار به‌کندی پیش می‌رود. وقتی شهرداری دچار مشکل شد، همان کسانی که به این لایحه رأی نداده‌اند سؤال می‌کنند که چرا این اقدام نوآورانه به‌کندی پیش می‌رود؟آیا شورا دقیق به وظیفه سیاستگذاری‌اش عمل کرده‌است یا خیر؟

 همچنان در انتظار پاسخ هستیم
مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی ‌ تهران:

از پاسخ‌های دکتر زاکانی قانع نشدم. به صراحت عرض می‌کنم، سؤال‌کنندگان از آقای زاکانی در شرایط بسیار خاصی قرار داشتند و حتی برای طرح سؤال خودشان با چالش مواجه شدند. از سوی دیگر، صحن شورا برای ایشان آماده بود تا بتوانند به راحتی حرف‌هایشان را بزنند. امیدواریم پس از این اتفاق شاهد یک پروژه تخریب از سوی رسانه‌ها علیه کسانی نباشیم که امروز از آقای زاکانی سؤال کردند. به هرحال در ادوار گذشته شاهد بودیم هرگاه بخشی از اعضای شورای شهر و نمایندگان مردم وارد یک سؤال یا تذکر شدند، رسانه‌هایی عملیات و پروژه‌های تخریب خودشان را در فضای مجازی علیه منتقدان آغاز کردند. ما کماکان در انتظار دریافت پاسخ به تذکراتی هستیم که به شهردار تهران داده‌ایم. امیدواریم پس از گذشت‌ ۴ماه، حداقل به تذکری که درخصوص ادعای آقای زاکانی مبنی بر ۱۳میلیارد یورو تفاهمنامه داده بودم،پاسخ داده شود.

  بخش زیادی از شورا قانع شدند
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی ‌ تهران:

درباره عملی‌نشدن وعده ساخت واحدهای مسکونی از منظر بخش قابل‌توجهی از اعضا، پاسخ شهردار قانع‌کننده بود. شهرداری نقش تسهیل‌گری دارد و باید در بخش صدور مجوز احداث بنا و ایجاد شرایط متناسب با طرح تفصیلی، اصول و قواعد شهرسازی و سرانه‌های هفت‌گانه خدماتی فعال باشد؛ و البته در این میان با این نگاه که بتواند برای تامین مسکن پرسنل خودش ارزش‌افزوده‌ای ایجاد کند، قدم برمی‌دارد. ما در جریان هستیم که برای مسکن پرسنل آتش‌نشانی پروژه بزرگی را در منطقه۲۱ آغاز کرده‌اند و شهرداری در مناطق دیگر نیز پروژه‌های دیگری را کلید زده‌ که حجم آن به بیش از ۲۰۰هزار مسکن می‌رسد. چیزی که از حد توان شهرداری خارج بوده، عملی شده و حالا سایر  نهادهای دولتی باید وارد کارزار شوند و در تولید مسکن وظیفه خود را انجام دهند. همکار ما در شورای شهر سؤالی از شهردار مطرح کرد؛ درحالی‌که این بخش اساسا مربوط به وظایف و مسئولیت‌های شهرداری تهران نیست. عهده‌دار اصلی این امر نهاد دیگری است. در دوران شهرداری آقای قالیباف هم اگر اقدامی در بخش پرسنل صورت گرفت، ‌شهرداری تخفیفاتی برای صدور پروانه قائل شد و زمینی به قیمت مناسب به پرسنل داد؛ ولی کار اجرایی با پیمانکار خصوصی بود و شرکت‌های تعاونی کار را انجام دادند. در عملیات عمرانی و احداث، مسئولیتی برعهده شهرداری تهران نیست. ‌در زمینه ون‌ها نیز شهردار تهران استناد کردند که تا چند روز گذشته مدیریت شهری مالکیت این ون‌ها را نداشت که بتواند آنها را در اختیار بخش حمل‌ونقل شهری بگذارد. مشخص شد منع شهرداری از طرف نهاد دیگری بوده و شهرداری ۳۰درصد مبلغ ۶۹۰ون را پرداخت کرده و ۷۰درصد را باید وزارت کشور بدهد؛ اما پس از اتفاقاتی که در عرصه دولت افتاد و رئیس‌جمهورمان شهید شدند، دولت جدید اعلام کرد هنوز امکان پرداخت ۷۰درصد مبلغ ون‌ها را ندارد و به‌تازگی به این نتیجه رسیده که حدود ۲۵۰ون تحویل‌شده، معادل پول پرداختی شهرداری است و این نهاد حالا مالک ون‌ها تلقی می‌شود. بدین‌ترتیب پس از تعیین‌تکلیف مالکیت ون‌ها، شهرداری می‌تواند آنها را به شرکت‌های حمل‌ونقلی تحویل دهد تا تاکسیرانان با شوق خدمت به‌صورت بهینه کار را انجام دهند. به‌این‌ترتیب دغدغه‌های اعضای شورا تا حدود زیادی مرتفع شده و با همکاری می‌توان مسائل را حل کرد.

 از پاسخ‌های شهردار قانع شدم
نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی  شورای اسلامی‌ تهران:

تلاش شهردار محترم تهران این بود به سؤالاتی که مطرح شده پاسخ دهند و مجددا‌ به ابهاماتی که در پاسخگویی‌شان وجود داشت، پاسخ دادند. شهردار تهران سعی کردند که برای هر سؤال و ابهامی که وجود داشت، پاسخ مناسبی را ارائه‌ دهند و اگر تذکری بود حتما دوستان دوباره مطرح می‌کردند. من به‌عنوان یکی از اعضای شورای شهر از پاسخ‌های شهردار تهران قانع شدم. مدیریت شهری یعنی شورا و شهرداری و این دو در کنار هم، مدیریت شهری را تشکیل می‌دهند و اگر بخواهیم در حوزه مدیریت شهری موفق عمل کنیم، قطعاً شورا و شهرداری باید تعامل خوبی با هم داشته باشند؛ شورا در حوزه سیاستگذاری باید نقش‌آفرینی کند و شهرداری در حوزه اجرای آن سیاست‌ها. قطعا این مهم وقتی محقق می‌شود که همکاری و تعامل دو‌سویه‌ای داشته باشند. قاعدتا موفقیت شهرداری در حوزه مدیریت شهری به این بستگی دارد که با شورا تعامل بسیار خوبی داشته باشد، همکاری و کمک کند و همزمان نظارت دقیقی بر نحوه هزینه‌کرد و بودجه شهرداری هم داشته باشد.

 دلیل تذکرها، بی‌اطلاعی است
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه  شورای اسلامی‌ تهران:

همان روزهای اول انتخاب شهردار در یک جلسه هم‌اندیشی به ایشان گفتم که در هر شهری تعامل شورا و شهرداری می‌تواند 3شکل داشته باشد. اول حداکثری، دوم حداقلی و سوم تعامل براساس قانون. بهترین راهکار تعامل براساس قانون است. از طرفی شهرداری هر شهر باید کاملا تابع مصوبات شورای اسلامی شهری باشد که در آن قرار دارد؛ وظایف شورا هم در قانون تعریف شده است. شورا در همه مسائل مربوط به فعالیت‌های شهرداری حق نظارت، سؤال، استیضاح و... دارد. از طرفی شورا به‌ویژه در حوزه‌های مربوط به مسائل مالی شهرداری هر شهر به صراحت قانونی مسئولیت دارد. قراردادها، مزایده‌ها، مناقصه‌ها باید با نظارت و حضور شورای شهر اتفاق بیفتد. به اعتقاد من اگر شهرداری در تهران این را می‌پذیرفت که شورا نهاد ناظر بر او است و باید پاسخگوی اعضای شورا باشد، کار به اینجا ‌کشیده نمی‌شد که در این دوره سؤال پنجم از شهرداری پرسیده شود. به‌عنوان مثال، درباره قرارگاه مسکن از نخستین روزها در شورا تذکر دادیم. گفتیم که شهرداری قرار نیست در ساخت مسکن دخالت کند. حال شهردار تهران پس از ۲سال‌ونیم که گفته بود هرسال ۱۸۰هزار واحد مسکونی در تهران تولید می‌کنیم، در جلسه اخیر اعلام کرد که قرار نیست مسکن بسازیم و این کار را کسانی که با آنها تفاهمنامه امضا کردیم، انجام می‌دهند؛ چون ما مسئول ساخت مسکن نیستیم؛ بلکه وزارت راه‌ و شهرسازی مسئول این کار است. قبلا تذکر دلسوزانه اعضای شورا هم همین بود که اگر شهرداری مسئول ساخت مسکن نیست چرا قول می‌دهد. اگر به این تذکر توجه می‌کردند نیازی به حضور در صحن شورا و پاسخ به سؤال هم نبود. در شرایط فعلی تعامل ‌ با شورا حداقلی است؛ زیرا از خیلی چیزها اطلاعی نداریم. وقتی اطلاع نداریم ناچار از تذکر هستیم و وقتی به تذکر توجه نشود، ناچار هستیم سؤال کنیم.

  بخش زیادی از شورا قانع شدند
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی ‌ تهران:

درباره عملی‌نشدن وعده ساخت واحدهای مسکونی از منظر بخش قابل‌توجهی از اعضا، پاسخ شهردار قانع‌کننده بود. شهرداری نقش تسهیل‌گری دارد و باید در بخش صدور مجوز احداث بنا و ایجاد شرایط متناسب با طرح تفصیلی، اصول و قواعد شهرسازی و سرانه‌های هفت‌گانه خدماتی فعال باشد؛ و البته در این میان با این نگاه که بتواند برای تامین مسکن پرسنل خودش ارزش‌افزوده‌ای ایجاد کند، قدم برمی‌دارد. ما در جریان هستیم که برای مسکن پرسنل آتش‌نشانی پروژه بزرگی را در منطقه۲۱ آغاز کرده‌اند و شهرداری در مناطق دیگر نیز پروژه‌های دیگری را کلید زده‌ که حجم آن به بیش از ۲۰۰هزار مسکن می‌رسد. چیزی که از حد توان شهرداری خارج بوده، عملی شده و حالا سایر  نهادهای دولتی باید وارد کارزار شوند و در تولید مسکن وظیفه خود را انجام دهند. همکار ما در شورای شهر سؤالی از شهردار مطرح کرد؛ درحالی‌که این بخش اساسا مربوط به وظایف و مسئولیت‌های شهرداری تهران نیست. عهده‌دار اصلی این امر نهاد دیگری است. در دوران شهرداری آقای قالیباف هم اگر اقدامی در بخش پرسنل صورت گرفت، ‌شهرداری تخفیفاتی برای صدور پروانه قائل شد و زمینی به قیمت مناسب به پرسنل داد؛ ولی کار اجرایی با پیمانکار خصوصی بود و شرکت‌های تعاونی کار را انجام دادند. در عملیات عمرانی و احداث، مسئولیتی برعهده شهرداری تهران نیست. ‌در زمینه ون‌ها نیز شهردار تهران استناد کردند که تا چند روز گذشته مدیریت شهری مالکیت این ون‌ها را نداشت که بتواند آنها را در اختیار بخش حمل‌ونقل شهری بگذارد. مشخص شد منع شهرداری از طرف نهاد دیگری بوده و شهرداری ۳۰درصد مبلغ ۶۹۰ون را پرداخت کرده و ۷۰درصد را باید وزارت کشور بدهد؛ اما پس از اتفاقاتی که در عرصه دولت افتاد و رئیس‌جمهورمان شهید شدند، دولت جدید اعلام کرد هنوز امکان پرداخت ۷۰درصد مبلغ ون‌ها را ندارد و به‌تازگی به این نتیجه رسیده که حدود ۲۵۰ون تحویل‌شده، معادل پول پرداختی شهرداری است و این نهاد حالا مالک ون‌ها تلقی می‌شود. بدین‌ترتیب پس از تعیین‌تکلیف مالکیت ون‌ها، شهرداری می‌تواند آنها را به شرکت‌های حمل‌ونقلی تحویل دهد تا تاکسیرانان با شوق خدمت به‌صورت بهینه کار را انجام دهند. به‌این‌ترتیب دغدغه‌های اعضای شورا تا حدود زیادی مرتفع شده و با همکاری می‌توان مسائل را حل کرد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید