• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29058
+
-

عشایر فارس در جدال با بحران

عشایر استان برای عبور از خشکسالی و بحران اقتصادی نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند

عشایر
عشایر فارس در جدال با بحران

آذر خسروانیان| شیراز- خبرنگار:

 جامعه عشایری با حدود ۵/۷ میلیون هکتار قلمرو زیستی در فارس و پرورش و نگهداری از 3 میلیون راس دام سبک، سالیانه بالغ بر ۲۰ هزار تن گوشت قرمز و بیش از ۵۷ هزار متر دست‌بافته‌های نفیس تولید می‌کنند. اما با وجود برخورداری از این ظرفیت‌های تولید، نیاز به رسیدگی و حمایت بیشتری دارند تا به لحاظ اقتصادی تامین شوند و بتوانند بحران خشکسالی را پشت سر بگذارند.


ارائه خدمات به جامعه عشایر

مدیر کل امور عشایر فارس با تاکید بر این‌که جامعه عشایر با وجود ظرفیت‌های تولید در امور اقتصادی چنانکه باید مورد توجه و شناسایی قرار نگرفته است، می‌گوید: بودجه و امکانات اختصاص‌یافته جوابگوی این جامعه پرجمعیت نیست.
«روح‌الله بهرام» می‌افزاید: در سال‌های اخیر برای ارتقای سطح سلامت زیستی و بهبود زندگی این جامعه اقدامات مناسبی را شاهد بوده‌ایم که تا حدودی موثر واقع شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در اداره عشایر فارس اضافه می‌کند: مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده شامل برخورداری عشایر از سهم درآمدهای مالیاتی ارزش افزوده، ارائه تسهیلات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و همچنین راه‌اندازی ۴۷‌صندوق خرد زنان عشایر بوده است.
بهرام ادامه می‌دهد: پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای توانمندسازی زنان در ایجاد اشتغال و استمرار اشتغال خانگی مد نظر قرار گرفته است.

وی فعال‌سازی کارگروه گردشگری و بوم‌گردی با همکاری و نظارت معاونت گردشگری و امور زائران استانداری و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری را از دیگر اقدامات موثر اخیر برمی‌شمارد و می‌گوید: در سامانه اطلاعات عشایر تاکنون نام بیش از ۱۲ هزار خانوار عشایری ثبت شده است که این آمار و اطلاعات چگونگی مسیر عشایر و نیازهای اساسی و همچنین بودجه مناسب برای آنها را مشخص می‌کند.
بهرام به حفاظت از عشایر و دام‌های آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: با استفاده از پلیس همیار عشایر به یاری نیروهای انتظامی آمده‌ایم و طی تفاهم‌نامه‌هایی از افرادی که تفنگ برنو دارند استفاده می‌شود تا بتوانند با تایید مراکز ذی‌صلاح از کوچ عشایر حفاظت و امنیت آنها را با نیروهای انتظامی فراهم کنند.


مدیریت بحران خشکسالی 

مدیر کل امور عشایر استان در خصوص ارائه تسهیلات خشکسالی و ایجاد زنجیره تولید گوشت قرمز می‌گوید: برای رونق‌بخشی به زنجیره تولید گوشت قرمز در سال گذشته مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال و از ابتدای سال تاکنون مبلغ ۳۰‌میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.بهرام می‌افزاید: با در نظر گرفتن نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت نهادهای دامی برای حمایت هرچه بیشتر از دام‌ها و مشاغل، اقدام به توزیع ۹۷۵ تن خوراک دام، ۱۸هزار و 700 تن جو، 9‌هزار و 720 تن آرد، ۴۷۳ تن سبوس و ۴۲۲ تن ذرت شده است.وی اضافه می‌کند: کمیته مدیریت بحران با برگزاری جلسات مستمر، وضعیت آب‌رسانی را مدیریت کرده و با نهادینه‌سازی پدافند غیرعامل در ساختار سازمانی موثر بوده است.


سلامت و بهداشت 

معاون توسعه و مدیر منابع انسانی امور عشایر نیز با اشاره به این‌که صندوق بیمه عشایری و روستایی با همکاری صندوق بیمه ۱۳ کارگزار که از شرکت‌های تعاونی عشایر استان هستند، فعال است می‌گوید: بالغ بر ۸ هزار سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند که آمار قابل قبولی به شمار 
می‌رود.
«جعفر زارع» با بیان این‌که بیمه دام به صورت سالیانه است، اضافه می‌کند: از ابتدای امسال ۳۵ هزار راس از دام‌های عشایر بیمه شده‌اند که تا پایان سال این آمار ۳ تا ۴ برابر افزایش می‌یابد.
 وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که ۸۰ درصد از خانوارهای عشایر خارج از محدوده خدمات بهداشتی و خانه‌های بهداشت قرار دارند، طی تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی شیراز منعقد شده است به منظور دسترسی آسان عشایر به مراکز و خدمات بهداشتی، خانه‌های بهداشت سیار به عشایر خدمات می‌دهند.
زارع اضافه می‌کند: چندی پیش، اولین خانه بهداشت سیار در شهرستان بوانات راه‌اندازی شده است.


عمران و امور زیربنایی 

معاون توسعه و امور زیربنایی عشایری نیز در خصوص ایجاد زیرساخت‌های جامعه عشایری می‌گوید: مهم‌ترین اقدام صورت‌گرفته در زمینه ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای مبارزه با خشکسالی و کم‌آبی، احیا و لایروبی قنات‌ها و چاه‌ها و ایجاد حوضچه و منابع آبی برای ذخیره آب آشامیدنی عشایر و دام بوده است. 

«مسعود یوسفی» اضافه می‌کند: توزیع پنل‌های خورشیدی شامل۱۵۰ عدد پکیج و فانوس خورشیدی، ۱۰۰ عدد چراغ خورشیدی و راه‌اندازی 20 حمام خورشیدی در مناطق مختلف عشایری اقدام قابل ملاحظه‌ای بوده است.
وی می‌افزاید: مرمت و نگهداری راه‌های عشایری به طول ۱۰ هزار و 675 کیلومتر، ایجاد مسیرهای جدید دسترسی عشایر به مراتع به طول۱۵۰ کیلومتر، احداث ۱۶۴۰ متر مکعب آب‌انبار و آب‌رسانی به صورت سیار به مقدار ۷۰۰ هزار متر مکعب با ۴۶‌تانکر از مهم‌ترین اقدامات این معاونت بوده است.
یوسفی با اعلام این خبر که تاسیس شهرک صنعتی عشایر برای اولین بار در کشور و راه‌اندازی بازارچه عشایر در دست اقدام است ادامه می‌دهد: ۸۵ نفر متقاضی ایجاد بازارچه گردشگری و بوم‌گردی عشایر بوده‌اند که ۲۵ مورد به صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری انجامیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید