• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28868
+
-

مهار گردوغبار داخلی تا ۶ سال آینده


معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از آخرین وضعیت برنامه‌های اجرا شده در این سازمان ازجمله بهبود کیفیت هوای کلانشهرها، مدیریت پسماند، مقابله با گردوغبار و احیای تالاب‌ها گزارش داد.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2سیما، با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست در 2بخش معاونت محیط‌زیست طبیعی و انسانی تکلیف دارد، گفت: محیط‌زیست موظف به حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و ذخایر ژنتیک موجود در این مناطق است. همچنین سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوزه محیط‌زیست انسانی امور سیاستگذاری و نظارت بر اجرای سیاست‌ها را دنبال می‌کند. همچنین این سازمان درصورت تخلف دستگاه‌ها می‌تواند به دستگاه قضایی شکایت کند.

وی در مورد وقوع پدیده گردوغبار در تعدادی از استان‌های کشور تصریح کرد: در طول بهار و تابستان در غرب کشور گردوغبارهایی با منشأ خارجی ایجاد می‌شود که منشأ ۹۵ درصد آنها از کشورهای عراق، سوریه و عربستان است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به کانون‌های داخلی گردوغبار گفت: سعی داریم طی 6سال آینده کانون‌های گردوغبار داخلی را مهار کنیم. دولت نیز ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی صرفا برای مقابله با گردوغبار استان خوزستان تخصیص داده است. کلانتری با تأکید بر اینکه کانون‌های داخلی گردوغبار به دلیل اشتباهات مهندسی ایجاد شده است، گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته تعدادی طرح‌های توسعه‌ای، عمرانی و کشاورزی اجرا شده که پیوست زیست‌محیطی نداشته‌اند. در قانون برنامه ششم توسعه تأکید شده که اگر پروژه‌ای گزارش ارزیابی زیست‌محیطی نداشته باشد قابلیت تخصیص بودجه نخواهد داشت. وی گفت: در خوزستان قبل از ساخت سدها، سیلاب‌ها کل دشت‌های این استان را مرطوب کرده و ضمن ایجاد چسبندگی در خاک باعث رشد گیاهان می‌شد اما متأسفانه با احداث سدها، حقابه محیط‌زیست گرفته شد و در بخش‌های صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت تا حدی که تالاب‌ها خشک شدند.

اختلاف 14میلیارد مترمکعبی حقابه محیط‌زیست

کلانتری با اشاره به برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی و آب‌های جاری تصریح کرد: وزارت نیرو حقابه محیط‌زیست کشور را ۱۱.۸ میلیارد مترمکعب تعیین کرده است که سازمان حفاظت محیط‌زیست به این عدد اعتراض دارد چون معتقدیم که سهم محیط‌زیست باید به ۲۵ میلیارد مترمکعب افزایش یابد. وی با اشاره به بی‌توجهی به حقابه تالاب‌ها گفت: به‌دلیل برداشت بیش از حد از آب‌ها و قرار‌گرفتن تالاب‌ها در انتهای حوضه آبریز، نخستین قربانی کم‌آبی تالاب‌ها می‌شوند. کاهش مصرف آب به‌ویژه در بخش کشاورزی ضرورت دارد. نکته قابل تأمل آن است که طبق موافقتنامه ریو در سال ۱۹۹۲ کلیه کشورها باید ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر خود را مصرف کنند؛ این در حالی است که در کشور ما امسال بیش از ۱۱۵ درصد از آب‌های تجدیدپذیر مورد استفاده قرار گرفت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید