• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28761
+
-

قصاب هست، گوشت نیست

سؤال شهروندان درباره غیبت گوشت های دولتی در محل های عرضه

پیگیری
قصاب هست، گوشت نیست

شهروندان متقاضی خرید گوشت با نرخ مصوب دولتی منتظر وارد شدن آن به بازار هستند.  مدتی است که شهروندان زنجانی که متقاضی خرید گوشت گرم گوسفندی وارداتی تنظیم بازار هستند، از نبود این فراورده در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ گلایه دارند.


12 تن؛ سهمیه گوشت گرم گوسفندی زنجان 

به‌گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: قبل از عید قربان 9 تن گوشت گرم گوسفندی وارداتی در فروشگاه های زنجیره‌ای استان توزیع شد. به گفته «علی عیوضی»، توزیع این فراورده بر اساس سهمیه استان‌ها صورت می‌گیرد که برای زنجان 12 تن در هفته پیش بینی شده است. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان اعلام کرد: چنانچه شهروندان با نبود یا توزیع نشدن گوشت گرم گوسفندی وارداتی تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای روبه‌رو شدند در همان زمان با سامانه 124 تماس بگیرند. «امیرعلی مسیبی» گفت: شهروندان سعی کنند تا رسیدن بازرسان صنعت، معدن و تجارت در همان فروشگاه حضور داشته باشند تا بر اساس قانون در صورت محرز شدن توزیع نشدن این فراورده با خاطیان برخورد قانونی شود.


گوشت گرم گوسفندی وارداتی 

یکی از‌کارکنان فروشگاه‌های زنجیره ای فعال شهر زنجان گفت: با وجود این‌که از یک ماه و نیم قبل برای خرید گوشت گرم گوسفندی وارداتی ثبت‌نام کرده‌ایم اما هنوزخبری از این فراورده نیست.
 یکی از شهروندان زنجانی که در همین فروشگاه به دنبال گوشت گرم تنظیم بازار بود، اظهار کرد: با این همه اطلاع رسانی که درباره توزیع این فراورده می‌شود، نمی‌دانم چرا هر دفعه که به این فروشگاه و دیگر فروشگاه‌های زنجیره ای مراجعه می‌کنیم با نبود آن مواجه می‌شویم. این بانوی زنجانی ادامه داد: این فراورده باید به خاطر رفاه حال مصرف کنندگان وارد استان و توزیع شود، اما ما نمی‌دانیم محل توزیع آن کجاست.  

یکی از فروشندگان یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای زنجان که بر درب آن نرخ گوشت گرم گوسفندی وارداتی تنظیم را زده بودند، گفت: چند ماه می‌شود که این فراورده به این فروشگاه ارسال شده است. این بانوی فروشنده اعلام کرد: این نرخ نصب شده بر روی درب ورودی از دوره های قبل مانده است. یکی دیگر از فروشندگان فروشگاه های زنجیره‌ای زنجان گفت: با توجه به این‌که با شرکت بسته بندی فراورده خام دامی قراردادی نداریم توزیع گوشت گرم گوسفندی نیز نداریم. یکی دیگر از شهروندان زنجانی در آن فروشگاه بیان کرد: آخرین دفعه‌ای که موفق به خرید گوشت شدم فروردین امسال بود که هم قیمت آن مناسب بود و هم کیفیت قابل قبولی داشت. این شهروند افزود: هر دفعه که از توزیع گوشت تنظیم بازار مطلع شده‌ام به چند فروشگاه مراجعه کرده‌ اما به خرید آن موفق نشده‌ام. وی تاکید کرد: مسئولان مربوطه باید در این باره ورود و تشدید نظارت کنند که آیا این فراورده در مبادی اصلی خود توزیع می شود؟ خانم و آقای مسنی که سبد در دست مشغول خرید در یکی از فروشگاه های زنجیره‌ای بودند گفتند: چند هفته گذشته موفق به خرید گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار شدیم که از کیفیت آن نیز راضی بودیم.


گرانی گوشت 

افزایش قیمت گوشت گرم به بیش از 50 هزار تومان در زنجان در مصرف مردم تاثیر بسزایی داشته است، به طوری که برخی از شهروندان مصرف مرغ را جایگزین آن کرده‌‌اند، مرغی که قیمت آن به 11 هزار و 500 تومان رسیده است. از هفته‌های گذشته قیمت گوشت گرم در زنجان روند صعودی داشته و به بالاتر از 50 هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان با بیان این‌که قیمت کنونی مرغ گرم 11 هزار و 500 تومان است، تصریح کرد: با وجود افزایش قیمت مرغ گرم، مصرف آن تغییری نکرده است، چرا که هم‌راستا با مرغ قیمت گوشت نیز افزایش یافته است، از همین رو به علت قیمت پایین‌تر مرغ گرم، مردم از این نوع گوشت استفاده می‌کنند.

«سید‌ناصر رمضانلو» همچنین با ارائه آمار مقایسه‌ای قیمت مرغ گرم در زنجان و سایر استان‌ها افزود: قیمت مرغ گرم در هر استان کمی بالاتر یا پایین‌تر از سایر استان‌هاست، برای مثال قیمت زنجان از تبریز یا کردستان بالاتر و با گیلان تقریبا برابر است.
رمضانلو همچنین به میزان توزیع مرغ گرم نیز اشاره و اظهار کرد: با وجود افزایش قیمت مرغ گرم میزان توزیع آن روزانه 15 تا 17 تن بوده و همچون روزهای عادی است. وی گفت: البته دولت نیز برای تنظیم بازار، توزیع مرغ منجمد و مرغ گرم را در دستور کار قرار داده است که قیمت مرغ منجمد 6 هزار و 750 تومان است.


افزایش نامتعارف قیمت گوشت قرمز

‌مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان اعلام کرده بود: به دنبال افزایش نامتعارف قیمت گوشت قرمز و اهمیت این کالای پروتیئنی در سبد غذایی خانوار، این سازمان با مباشرت شرکت پشتیبانی امور دام به طور مستمر نسبت به تامین گوشت تازه گوسفندی از مبادی وارداتی استرالیا و کشورهای آسیای میانه اقدام کرده است.
«عبدالله جعفری» با بیان این‌که گوشت گرم به صورت لاشه و بر اساس نرخ مصوب ابلاغی از سوی کارگروه تنظیم بازار کشور در استان توزیع می شود، افزود: قیمت گوشت استرالیایی 360 هزار ریال و گوشت با مبدا آسیای میانه حدود 350 هزار ریال تعیین شده است.
به گفته وی، مراکز اصلی توزیع گوشت گرم گوسفندی در استان زنجان فروشگاه های زنجیره‌ای و تعاونی های مصرف داوطلب، برخی فروشگاه های صنفی مجاز و در شهرستان‌ها مباشران توزیع گوشت فرمز معرفی شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید