• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28771
+
-

خداحافظ کولبری

استاندار آذربایجان غربی: مردم کولبری را فراموش و به‌جای آن از کارت‌های الکترونیکی مرزی استفاده کنند

نسا خلخالی |  ارومیه - خبرنگار:‌ 

کولبری، یکی از شغل‌های رایج در استان‌های مرزی است که تا سال گذشته نیز شغل بسیاری از مرزنشینان آذربایجان غربی بود. اما با بروز اتفاقات ناگواری که سال گذشته برای کوله‌بران افتاد، دولت برای ساماندهی وضعیت کولبری در استان‌های مرزی کمر همت بست؛ بر این اساس طرح صدور کارت الکترونیکی برای مرزنشینان مطرح و اجرا شد. هر چند برخی مسئولان و کارشناسان معتقدند که اجرای آن نتوانست آن‌طور که باید، مشکلات مرزنشینان را برطرف کند و بسیاری از کوله‌بران همچنان در تامین معیشت خود مشکل دارند. در عین حال در شرایط فعلی و با مطرح شدن تشدید تحریم‌ها عده‌ای نیز تاکید دارند  باز کردن معابر کولبری راهی برای دور زدن تحریم‌هاست اما استاندار آذربایجان غربی در آخرین صحبت‌هایش تاکید کرد که مردم دیگر کولبری را فراموش و به جای آن از کارت‌های الکترونیکی مرزی استفاده کنند.


بهره‌مندی مرزنشینان از درآمدهای مرزی

فرماندار شهرستان پیرانشهر با بیان این‌که برابر نظر دولت درباره کولبری، در استان‌های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی بازارچه‌های غیررسمی موقت ایجاد شده است، اظهار می‌کند: این بازارچه‌ها توانسته‌اند تاحدودی باعث جلب رضایت مردم شده و جایگزین درآمدهای اکتسابی مرزنشینان از طریق کولبری شوند.

«علی ترابی» با بیان این‌که تا قبل از مصوبه صدور کارت الکترونیکی بیشتر مرزنشینان به کار کولبری مشغول بودند، ادامه می‌دهد: برای تمامی مرزنشینانی که به کار کولبری مشغول بودند کارت الکترونیکی صادر شده است. این کارت‌ها به طور ماهانه 700 هزار تومان برای هر فرد و 2 میلیون و 800 هزار تومان برای هر خانوار شارژ می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به گمرک به میزان اعتبار موجود در کارتشان بار جا‌به‌جا کنند. ترابی می‌افزاید: دیگر چیزی به اسم کولبری وجود ندارد و روستاییانی که تا شعاع 20 کیلومتری از مرزها زندگی می‌کنند و همچنین کوله‌برانی که از قبل کارت بازرگانی داشتند، اکنون با استفاده از کارت الکترونیکی خود می‌توانند به گمرک مراجعه کنند و کالاهای ترخیص‌شده و انبارشده در گمرک را با استفاده از ماشین‌آلات خودشان که بیشترین وسیله نقلیه مورد استفاده‌شان وانت باری است، دریافت کرده و در بازارچه‌های غیر‌رسمی موقت ایجادشده به فروش برسانند.


رضایت از طرح کارت الکترونیکی ترخیص کالا

ترابی می‌گوید: این طرح اجرایی از سوی دولت طرح موفقی است که علاوه بر بهره‌مندی مرزنشینان از درآمدهای مرزی باعث کاهش قاچاق نیز شده است و مردم پیرانشهر از این موضوع راضی هستند.
وی تعداد افراد دارای کارت الکترونیکی ترخیص کالا از گمرک پیرانشهر را 5 هزار و 228 نفر اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: اکنون تمامی افرادی که به فاصله 20 کیلومتری از مرز پیرانشهر زندگی می‌کنند دارای این کارت هستند و سایر افراد متقاضی نیز می‌توانند با ثبت‌نام در سایت صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، پس از تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت کارت الکترونیکی دریافت کرده و از مزایای مرزنشینی بهره‌‌مند شوند.


معابر کولبری دیگر وجود ندارد

استاندار آذربایجان غربی در حاشیه مراسم کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی بزرگراه  نقده - پیرانشهر -تمرچین که با حضور مسوولان و اهالی منطقه در سه راهی جلدیان برگزار شد، با بیان این‌که معبر کولبری در بازارچه‌های رسمی ادغام شد و برای ساماندهی و امنیت مرز‌ها و جلوگیری از ورود کالای قاچاق، این موضوع منتفی شده است، تاکید می‌کند: مردم دیگر کولبری را فراموش و به جای آن از کارت‌های الکترونیکی مرزی استفاده کنند.
«محمدمهدی شهریاری» می‌افزاید: ما ۱۵ هزار کولبر در منطقه با کارت کولبری داشتیم که الان برای ۵۵ هزار نفر کارت الکترونیک صادر شده است و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه شارژ می‌شود.

وی تاکید می‌کند: به شما مرزنشینان باید بگویم، با بسته شدن راه رانت‌خواران، سالانه به صورت متوسط بیش از هزار میلیارد ریال از فساد در حوزه فروش سوخت در استان جلوگیری شده و این روش به الگویی برای مبارزه با رانت فروش سوخت در سایر استان‌های مرزی تبدیل شده است. دولت در موضوع واگذاری سهمیه سوخت مرزنشینان در کنار واریز ماهیانه مبلغ فوق، بیمه کردن روستا‌های ساکنان نوار مرزی هم در دستور کار قرار داده است. تمام هم و غم مسئولان کشوری و مدیریت عالی استان توزیع عادلانه امکانات و برخورداری مردم از همه امتیاز‌های موجود و رعایت عدالت است. 


کولبری؛ بهترین راه دور زدن تحریم‌ها

هر چند استاندار و فرماندار پیرانشهر از عدم بازگشایی معبر کولبری و حمایت دولت از کوله‌بران مرزنشین خبر می‌دهند، اما نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی کولبری را بهترین راه برای دور زدن تحریم‌ها در شرایط اقتصادی کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به خروج آمریکا از برجام می‌توان با راه‌اندازی دوباره معابر کولبری تحریم‌ها را دور زد، زیرا با وجود پافشاری آمریکا مبنی بر لزوم کاهش مراودات تجاری کشور عراق با ایران، این کشور همچنان به ادامه مبادلات با ایران تمایل دارد.

«رسول خضری» با بیان این‌که اقلیم کردستان عراق بر همراه نشدن خود با آمریکا در بحث تحریم ایران تاکید دارد، بیان می‌کند: این فشارها مربوط به مبادی رسمی کشور ایران و عراق است و باز کردن دوباره معابر غیر‌رسمی می‌تواند بهترین راه برای دور زدن تحریم‌ها باشد. وی با اشاره به صحبت‌های مقامات اقلیم کردستان عراق مبنی بر افزایش مراودات تجاری با ایران، اظهار می‌کند: با توجه به این‌که تمامی مرزها و مبادی رسمی کشور عراق در اختیار حکومت مرکزی این کشور است و حکومت مرکزی عراق به پیروی از آمریکا مراودات تجاری خود با ایران را کاهش خواهد داد،

با راه‌اندازی دوباره مبادی غیر‌رسمی و عبور و مرور کوله‌بران از این مبادی برای ورود و خروج کالا می‌توانیم مبادلات تجاری خود با اقلیم کردستان عراق را که یکی از بهترین خریداران کالاهای ایرانی است، توسعه بخشیم. خضری در تشریح پیشنهاد خود عنوان می‌کند: اقلیم کردستان عراق نیز از فعال‌سازی دوباره مبادی غیررسمی حمایت می‌کند، به طوری که مقامات این حکومت اقدام به آسفالت مبادی غیررسمی سمت کشور خود کرده‌اند تا کوله‌بران ناچار به حمل کالاها بر روی دوششان نباشند و بتوانند با چرخ دستی به حمل کالا از مرزهای 2 کشور بپردازند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید