• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28749
+
-

راه آهن شیراز در مسیر توسعه

سال گذشته بیش از 70 هزار تن گندم از طریق خطوط ریلی به خارج از استان انتقال داده شده است

راه آهن
راه آهن شیراز در مسیر توسعه

محمد شبیری| شیراز- خبرنگار:


از 9 سال پیش که فارس به شبکه سراسری راه آهن ایران پیوست، آمارهای سالانه نشان می دهد در جابه‌جایی مسافران سهم قابل ملاحظه ای داشته، اما ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی این استان پهناور، توسعه حمل بار از طریق راه آهن را نیز 
ضروری کرد. 
با این‌که در حال حاضر انتقال گندم از فارس به وسیله خطوط ریلی وضعیت قابل قبولی دارد، کارشناسان و مسئولان مربوطه بر این باورند که اتصال به دریای جنوب می‌تواند در ارسال کالاها به نقاط مختلف نقش بسزایی داشته باشد. 


لزوم اتصال به دریا

مدیرکل راه آهن فارس با تاکید بر این‌که تا خط ریلی استان به دریای جنوب متصل نشود وضعیت حمل بار از طریق راه آهن مناسب نخواهد بود، می گوید: امروزه برای صاحب بار مقرون به صرفه  نیست که کالای خود را از طریق خطوط ریلی انتقال دهد.
«غلامحسین ولدی» با اشاره به این‌که براساس آمارها عمده بار فارس از استان‌های بوشهر، بندرعباس و اهواز است، می افزاید: در شرایط فعلی که خطوط ریلی استان به دریا راه ندارد، فقط گندم ارسال می شود که برای صاحبان بار صرفه اقتصادی دارد.
وی با یادآوری این‌که در سال گذشته بیش از 70 هزار تن گندم از طریق خطوط ریلی به خارج از استان انتقال داده شده، اضافه می‌کند: امسال نیز تلاش می‌کنیم همین مقدار ارسال گندم را داشته باشیم.
 ولدی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیشترین بار گندم به شمال استان و سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود.


 توسعه خطوط ریلی

این مقام مسئول به پیشرفت خطوط راه آهن فارس اشاره می‌کند و می گوید: براساس گزارش‌ها در حال حاضر ایجاد خطوط ریلی راه آهن شیراز - گل‌گهر در حال انجام است که هم اینک 30 درصد پیشرفت دارد. ولدی طول خطوط ریلی استان را 500 کیلومتر با 23 ایستگاه اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: در کل کشور 13 هزار کیلومتر خط راه آهن وجود دارد که 4 درصد این مسیر در استان پهناور فارس قرار گرفته است.

 وی اضافه می‌کند: تلاش ما بر این است که طول این خطوط افزایش یابد که در همین راستا پیش‌بینی می‌شود تا اواخر امسال یا ابتدای سال 98 ایستگاه اقلید به سمت یزد مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.  ولدی نسبت به اتصال راه آهن فارس به یزد ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: امیدواریم با این اتصال ریلی بتوانیم خاک نسوز فارس و یزد را انتقال دهیم. وی درباره بارگیری خطوط ریلی استان نیز بیان می‌کند: حمل 74 هزار و 216 تن محموله در سال گذشته یک رکورد جدید در عملکرد راه آهن فارس بود. این مسئول می‌افزاید: جذب بار و عملیاتی شدن جابه‌جایی گندم از سیلوی سیوند و جابه‌جایی محصولات شرکت خودروسازی با افزایش قابل توجهی در تناژ بارگیری روبه‌رو بود.


‌ارائه خدمات به مسافران

از انتقال مسافران شیراز به مقصد مشهد در تمام روزهای هفته خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال خطوط ریلی شیراز به مشهد دائمی شود.
ولدی با اشاره به این‌که در مسیر رفت و برگشت شیراز- تهران همه روزه مسافر جابه‌جا می‌شود، اضافه می‌کند: امسال در مسیر‌های شیراز- تهران و شیراز- مشهد با افزایش 16 درصدی مسافر روبه‌رو بوده‌ایم. وی با اشاره به این‌که فارس نیازمند فرهنگ‌سازی درباره استفاده از خطوط ریلی است، می‌افزاید: چنانچه مسئولان استان بتوانند برای سفرهای کاری خود به تهران از قطار استفاده کنند به نظر می‌رسد که عموم مردم نیز فعالیت راه آهن استان را بپذیرند. ولدی بیان می کند: برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای بسیاری از سفرها و اردوهای زیارتی از قطار استان استفاده می‌کنند.
وی به ظرفیت ‌های راه آهن و خطوط ریلی اشاره می‌کند و می‌گوید: راه آهن فارس در حال حاضر از این ظرفیت مناسب برخوردار است که بازنشستگان سازمان‌‌های گوناگون را به صورت گروهی و با کمترین هزینه به مشهد یا دیگر مناطق کشور می‌رساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید