• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28748
+
-

گذرگاه‌های حادثه‌ساز در خیابان‌های تبریز

شهروندان تبریزی معتقدند احداث برخی مسیر‌ها در سال‌های اخیر موجب افزایش ترافیک و تصادفات در شهر شده است

گزارش
گذرگاه‌های حادثه‌ساز در خیابان‌های تبریز

سید رضا حسینی زاده | تبریز – خبرنگار:‌

3 سال قبل بود که احداث روگذر در ورودی گلکار با اعتراض کارشناسان شهری، شهروندان و حتی برخی از اعضای شورای شهر همراه شد. شورانشینان در صحن علنی از بی‌توجهی به اصول فنی در ساخت این روگذر انتقاد کردند. این روگذر فقط شامل یک مسیر و به صورت یک‌طرفه احداث شده بود و خودروهایی که از طرف بازار به سمت ولیعصر حرکت می‌کردند در ترافیک زیر پل روگذر می‌ماندند. اما این انتقادها فقط شامل این روگذر نشد و در چند پروژه دیگر نیز شهروندان انتقاداتی به اجرای پروژه‌ها که به اعتقاد آنان موجب افزایش ترافیک و تصادف‌ها نیز می‌شد داشتند. هرچند که مسئولان شهری بارها در برابر خبرنگاران یا پاسخگو نبوده‌اند یا زیر بار ایرادات فنی اظهارشده از طرف شهروندان نرفته‌اند. اما گزارش میدانی همشهری از شهروندانی که روزانه در این مسیرها تردد می‌کنند نشان از دستکاری دردسرساز در معابر شهری تبریز دارد.


افزایش ترافیک در ورودی زیرگذر حمید باکری 

یکی از شهروندان تبریزی ساکن کوی ولیعصر از احداث زیرگذر حمید باکری در انتهای دروازه‌تهران که به هتل مرمر معروف است، انتقاد می‌کند و می‌گوید: حدود 3 سال قبل بود که این زیرگذر با حضور مسئولان کشوری افتتاح شد و از همان ابتدا سکنه و کسبه اطراف به نحوه احداث این زیرگذر انتقاد داشتند. امروز نیز وضعیت ترافیکی در این نقطه از خروجی شهر شدیدتر شده است.

«عبدالحسین قندفروش» با بیان این‌که مسیر کناری زیرگذر بسیار کم‌عرض در نظر گرفته شده است، عنوان می‌کند: در حالی که عرض زیرگذر بسیار بیشتر است، ولی تعداد خودروی عبوری از آن کم است. در مقابل شهروندان برای رسیدن به کوی ولیعصر، کوی استانداری، یاغچیان، ائل‌گلی، شهرک‌های متعدد شرقی تبریز حتی باسمنج مجبور به عبور از کنارگذر کم‌عرضی هستند که در حاشیه زیر‌گذر احداث شده و معمولا تمام ساعات روز ترافیک شدیدی تا چند ده‌متری این زیرگذر برای عبور از این کنارگذر وجود دارد.
وی بیان می‌کند: به طور معمول عبور بیش از یک خودرو از این مسیر ممکن نیست و با توجه به وجود مغازه‌های متعدد در این کنارگذر توقف گاه و بیگاه خودروها برای خرید یا یک توقف کوتاه برای پرسیدن آدرس و مسائل دیگر موجب افزایش ترافیک می‌شود.


درخت وسط خیابان 

یکی دیگر از شهروندان ساکن میرداماد تبریز از اقدام عجیب شهرداری تبریز از جاگذاری یک درخت در وسط پروژه مسیرگشایی‌شده در اول راهنمایی اظهار تعجب می‌کند و می‌گوید: درست زمانی که خودرو برای ورود به خیابان شتاب می‌گیرد با یک درخت چنار در وسط خیابان روبه‌رو می‌شویم. درختی که در بدترین نقطه ممکن قرار دارد و احتمال تصادف خودروها به‌ویژه هنگام شب وجود دارد.
«موسی خاتمیان» تاکید می‌کند: مگر نه این‌که انتقال درختان با دستگاه‌های بزرگ حفاری ممکن است، چرا مسئولان شهری این درخت را به جای دیگر منتقل نمی‌کنند و با این اقدام تنها بر افزایش ریسک رانندگی در این مسیر اضافه کرده‌اند.


دور برگردان مرگبار زیر پل گلکار 

«نفیسه تمنا» یکی از شهروندان ساکن عباسی هم از جانمایی دوربرگردان زیر پل گلکار انتقاد می‌کند و می‌گوید: دوربرگردان درست به وسط خیابان باز می‌شود و در حالی که خودروها با سرعت بالا حرکت می‌کنند باید وارد خیابان اصلی شویم که در اکثر موارد با اعتراض خودروهای عبوری و تنش و استرس همراه است.


پیچ‌های تند طرح تبادل میدان افلاک‌نما 

یکی از شهروندان تبریزی ساکن الهی‌پرست هم از مشاهدات عینی خود و چپ کردن خودروها بر روی شبدرهای طرح تبادل میدان افلاک‌نما می‌گوید و این‌که بارها خودروها در هنگام دور زدن و به علت پیچ تند و سرعت بالایی که دارند در این تبادل چپ کرده‌اند.
«مرتضی مظلومی» ادامه می‌دهد: هرچند این خودروها هستند که باید با سرعت کم حرکت کنند اما طرح شبدری هم نباید به گونه‌ای طراحی شده باشد که هر چند وقت یک‌بار لاشه خودرویی بر روی آن دیده شود که چپ کرده و راننده و سرنشینان مصدوم شده‌اند.


پاسخ مسئولان 

در همین زمینه «ایرج شهین باهر» شهردار تبریز با بیان این‌که پیمانکاران باید جوابگوی ایرادات فنی پروژه‌هایی باشند که بر عهده گرفته‌اند، بیان می‌کند: ‌یکی از رویکردهای جدی شهرداری تبریز در موضوع اجرای پروژه‌های عمرانی توجه به کیفیت و نحوه اجرای آنها در عین سرعت بخشیدن به روند اجرای آنهاست. برای مثال در پروژه امتداد مسیرگشایی ارتش با وجود لزوم سرعت در اتمام کار، برای کیفی‌بخشی به اجرای پروژه زمان بیشتری سپری می‌شود. همچنین با اتمام قسمت باقیمانده از طرح شبدری افلاک‌نما در ابتدای زعفرانیه بخشی از مشکلات ترددی آن حل خواهد شد. 

«علی مدبر» رئیس سازمان پارک‌ها، منظر و زیباسازی شهرداری تبریز نیز با بیان این‌که انتقال درختان با عمر بالا با دستگاه‌های موجود عملا ممکن نیست، بیان می‌کند:‌ در صورت انتقال درختان بزرگ مانند درختی که در ابتدای زعفرانیه وجود دارد احتمال خشک شدن آن محتمل است. تلاش شهرداری برای زنده نگه داشتن این درخت بوده است. 
«فریدون بابایی‌اقدم» عضو شورای شهر تبریز نیز از اراده شورا مبنی بر ضرورت پیوست تایید کارشناسی در پروژه‌های شهری به صورت مستقل خبر می‌دهد و می‌گوید: برخی ایرادات در پروژه‌های عمرانی شهری تبریز انکارناپذیر بوده و اعضای شورا تاکید دارند تا نظارت مستقل کارشناسی بر پروژه‌ها صورت بگیرد.


عابران در معابر پردردسر 

تبریز در چند سال گذشته شاهد اجرای پروژه‌های مسیرگشایی و احداث تبادل‌های مختلف در نقاط متعددی از شهر بوده است. به اعتقاد کارشناسان شهری، تاکید بر سرعت اجرای پروژه‌ها از یک‌سو و نبود منابع مالی کافی شهرداری موجب واگذاری پروژه‌ها به برخی پیمانکاران شد که توجه چندانی به کیفیت کار نداشتند و همین امر قدرت نظارتی شهرداری را کاهش داد. برخی اعضای شورای شهر از ارائه نشدن طرح‌های توجیهی به شورا انتقاد و مسئولان وقت شهری تبریز نیز از پاسخگویی کافی به شورا، مردم و رسانه‌ها‌ خودداری کردند. برگزار نشدن حتی یک نشست خبری در مدت چند سال مدیریت شهری در سال‌های گذشته می‌تواند گواهی بر این مساله باشد. حال که تبریز در چند نقطه با چنین مشکلاتی در معابر شهری روبه‌روست، بهترین و کم‌هزینه‌ترین کار می‌تواند استفاده از مشاوران قوی و بهبود شرایط تردد در این معابر با هدف کاهش مخاطرات در شهر باشد. در یک مورد خاص هرچند که پیشنهاد شهروندان در جابه‌جایی درختان می‌تواند به عنوان راهکاری برای حل مشکل مسیرگشایی جدید در اول زعفرانیه تبریز باشد، اما مسئولان شهری در پاسخ به این درخواست شهروندان تبریزی اعلام کردند که جابه‌جایی درختی با این عمر عملا امکانپذیر نبوده و در صورت جابه‌جایی درخت می‌تواند به خشک شدن آن منجر شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید