• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28746
+
-

ارتباط گسیخته صنایع با پژوهش

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی: ارتباط پارک علم و فناوری با صنایع استان مرکزی سیستماتیک نیست

صنعت
ارتباط گسیخته صنایع با پژوهش

مریم جباری|  قم- خبرنگار:

چندی پیش رئیس اتاق بازرگانی اراک گفت اگر قرار است محصولات رقابتی تولید کنیم و رشد صادراتی خوبی را رقم بزنیم باید ساختار فرسوده صنعت استان را متناسب با شرایط روز بازار جهانی کنیم تا بتوانیم محصولات قابل رقابت با برندهای جهانی تولید کنیم. این در حالی است که امروزه به دلیل مشکلات واردات و تحریم‌ها بسیاری از تجهیزات واحد‌های صنعتی استان مرکزی تا حد زیادی فرسوده شده‌اند. با این حال کارشناسان معتقدند با بهره‌گیری از دانش و علم بومی می‌توان این خلأ را جبران کرد. در این راستا استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان در کنار یکدیگر می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات صنعتی استان و حتی به روز کردن این فناوری‌ها بسیار مؤثر باشد. از سوی دیگر بسیاری از جوانان دانشجوی نخبه در استان فعالیت می‌کنند که استفاده از علم و ایده آن‌ها در صنعت، بدون تردید راهی جدید برای بازار رقابت جهانی ایجاد می‌کند. 


غیبت نخبگان در صنایع 

رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی در این رابطه می‌گوید: این بنیاد وظیفه هدایت و شناسایی افراد نخبه استان را بر عهده دارد. بدون تردید این افراد که تعدادشان در استان کم نیست، با توجه به زمینه تخصصی‌ای که دارند، می‌توانند برای صنایع و رفع مشکلات واحدهای صنعتی بسیار مهم و تأثیرگذار باشند. 

 «حامد دیلمی‌عضدی» بیان می‌کند: صنایع استان می‌توانند از این ظرفیت در زمینه رفع مشکلاتشان از جمله به‌روز کردن امکانات و ایجاد تنوع در محصول استفاده کنند. ما نیز حاضر به همکاری با صنایع استان مرکزی هستیم؛ گرچه این مهم وظیفه اصلی بنیاد نخبگان نیست، با این حال تمایل داریم در جهت رونق هرچه بیشتر صنعت قدم‌هایی برداریم. 
وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر بنیاد نخبگان تسهیلاتی را برای کمک به صنایع ارائه می‌دهد که از جمله می‌توان به بحث نظام وظیفه در واحدهای فن‌آوری اشاره کرد. در این زمینه دانشجویانی که در دوره کارشناسی هستند، اگر اختراعی را ثبت کرده باشند می‌توانند دوره خدمت سربازی‌شان را در این شرکت پشت سر بگذارند. 

رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی می‌افزاید: دانشجویان کارشناسی ارشدی که در شرکت دانش‌بنیان فعال باشند، نیز می‌توانند در همان شرکت دوره نظام وظیفه خود را بگذرانند؛ البته در طرح نظام وظیفه بنیاد پروژه‌هایی انجام می‌شود که برای واحدهای صنعتی و صنایع استان مرکزی می‌تواند مفید باشد. 

دیلمی‌عضدی اظهار می‌کند: در بحث مربوط به اختراعات، شرکت‌ها می‌توانند از ایده‌های صنایع استقبال کنند که همین مسأله قطعاً زمینه‌ساز رفع بسیاری از مشکلات و مسائل واحدهای صنعتی خواهد بود. ما می‌توانیم به واحدهای صنعتی و فناوری در زمینه جذب نخبگان کمک کنیم، اما این که بخواهیم پروژه‌ای را به صورت مستقیم با صنعت انجام دهیم در حیطه وظایف ما نیست و در این زمینه ورود نمی‌کنیم. 

رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی بیان می‌کند: بنیاد نخبگان می‌تواند در حوزه‌های مختلف کارگروه‌هایی را برای کمک فکری به صنعت تشکیل دهد و نقشی تأثیرگذار در رفع مشکلات صنعتی استان داشته باشد. تعدادی از نخبگان در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند که باید از ظرفیت این افراد در صنعت استفاده شود، البته نوع نیاز صنایع بسیار مهم است و می‌توان گفت نیاز کنونی صنعت علاوه بر پژوهش تولید محصول با کیفیت است. 
وی می‌افزاید: دانشگاه و بنیاد باید به سمت ایجاد شرکت‌هایی بروند که تولید محصول با کیفیت را داشته باشند و در کنار این مهم نیز صنایع واحدهای R&D را توسعه دهند، زیرا این واحدها می‌توانند در جذب نخبگان تأثیرگذار باشند. 
رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی اظهار می‌کند: متأسفانه هم‌اکنون واحد تحقیقات در صنایع وجود ندارند و همین مسأله باعث شده نتوانند به درستی از ظرفیت نخبگان استفاده و مشکلات صنعتی خود را مرتفع کنند. 


ضرورت تعامل صنایع و پارک علم و فناوری استان

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز در این رابطه به همشهری می‌گوید: بین پارک علم و فناوری و صنایع استان ارتباطاتی وجود دارد اما کامل و سیستماتیک نیست؛ با این حال ما حاضر به همکاری با صنایع به منظور رفع مشکلاتشان هستیم. 

«محمد رفیعی» بیان می‌کند: در زمینه نوآوری تجهیزات و تکنولوژی در صنایع دو نوع نوآوری باز و بسته وجود دارد؛ نوآوری باز به این شکل است که کمک کنیم صنایع از نوآوری‌هایی که در داخل وجود دارند برای ارتقای واحدهای خودشان استفاده کنند که پارک‌ها این اقدام را می‌توانند برای صنایع انجام دهند. در این زمینه صنایع نیز باید نیازهای خود را به پارک‌ها و دانشگاه‌ها اعلام کنند که متأسفانه این اتفاق تاکنون به شکل مطلوب نیفتاده و صنایع اعلام نیازی در زمینه استفاده از ظرفیت پارک علم و فناوری نداشته‌اند. 
رئیس پارک علم و فناوری می‌افزاید: استانداری مرکزی باید این ظرفیت را در این زمینه ایجاد کند که خوشبختانه این کار آغاز شده و باید برای تحقق این هدف تلاش کنیم. بنیاد نخبگان، دانشگاه و پارک علم و فناوری باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مشکلات صنایع را رفع کنند. 
رفیعی اظهار می‌کند: تا زمانی که هر سه بخش به صورت مجزا فعالیت کنند و در کنار یکدیگر نباشند، نمی‌توان به رفع مشکلات صنایع امیدوار بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید