• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28758
+
-

ملی‎پوشی که کولبری‌ می کند

سلیمی، قایقران: مسئولان استانی و مریوان از قایقرانان حمایت نمی‌کنند

ورزش
ملی‎پوشی که کولبری‌ می کند


میلاد کهزادی|‌ سنندج-خبرنگار :

یکی از رشته‎های طاقت‌فرسا و نفسگیر برای ورزشکاران در فصل گرما قایقرانی است. در این رشته ورزشکار با سختی‌های زیادی تمرین می‌کند و برای افتخارآفرینی از جان مایه می‌گذارد. «کژوان سلیمی» قایقران مریوانی که از جوانان بااستعداد در کشور به حساب می‌آید، با مشکلاتی روبه‌رو است که ادامه کار را برای او سخت کرده است. کژوان که امیدوار است با حمایت مسئولان بتواند به جایگاه اصلی خود برسد، همچنان مشغول تمرین است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با این ورزشکار سختکوش می‌خوانید. 


از مهم ترین مشکلات این روزهایتان بگویید؟ 

سال قبل مشکلات زیادی وجود داشت و باید بگویم که همچنان وجود دارد. 2 مشکل خانوادگی و مالی در صدر همه مشکلاتم است. در حال حاضر در تیم ملی حضور دارم و با توجه به این‌که از نظر مالی در وضعیت بسیار بدی قرار دارم، در روز مشغول درس خواندن و تمرین قایقرانی و شب‌ها هم مشغول کولبری می‌شوم. شرایط نسبت به سال گذشته بهتر نشده است و با این وضعیت دیگر توانایی ادامه تمرینات را ندارم. شاید جالب باشد بدانید که هیچ حمایتی از جانب هیچ مسئول استانی و مریوان از ما نشده است. در چند سالی که فعالیت حرفه‎ای قایقرانی دارم و توانستم با تیم جوانان مقام دوم آسیایی را به دست بیاورم، حتی بعد از بازگشت یک تبریک خشک و خالی هم به من نگفتند و واقعا با این شرایط دیگر توان ادامه دادن ورزش را ندارم. علت این همه بی‌مهری برخی مسئولان ورزش مریوان را نمی‌دانم، واقعا جای تعجب است که چرا مسئولان مربوطه هیچ حمایتی از این رشته و شخص من به‎ عنوان ملی‌پوش استانی انجام نمی‌دهند. تمرین کردن در این شرایط خیلی سخت شده و هیچ انگیزه‎ای برایم نگذاشته است. وقتی می‎دانی که حرفه‎ای و عاشق رشته ورزشی‎ات هستی اما مجبوری از آن دل بکنی، به نظرتان باید چه کار کرد؟ 

وضع تمرینتان چگونه است؟ آیا مربی تخصصی دارید؟ 

تمرین‌ها که همچنان ادامه دارد و مشغول هستم. خودم تنها مربی تخصصی در استان هستم. بدون مربی در حال تمرین هستم و این موضوع مشکلات را دوچندان خواهد کرد. باید برای این مشکل چاره‎ای اندیشید، اما تا الان هیچ اقدامی از جانب هیچ یک از مسئولان ندیده‎ام، هیچ‌کس نمی‎تواند روزی 4 کیلومتر پارو بزند، اگر انگیزه نداشته باشی ورزش هیچ فایده‎ای ندارد. 

از نحوه برگزاری مسابقات کشوری در بخش رویینگ بگوئید؟ 

در بخش رویینگ، مسابقات زیادی در کشور برگزار نمی‌شود و ما که در تیم ملی حضور داریم، به دلیل این‌که دچار افت بدنی و مصدومیت نشویم در مسابقات شرکت نمی‌کنیم و فقط در اردوهای تیم ملی حاضر می‌شویم. پارسال در مسابقات کشوری در بخش بزرگسالان شرکت کردم که توانستم مقام چهارم را به دست بیاورم. 

تمرینات تیم ملی در چه وضعیتی قرار دارد؟ 

تمرینات به شکل منظم برگزار می‌شود و با توجه به شرایط حاکم بر مریوان مربیان از نحوه تمرینات و آمادگی بازیکنان راضی هستند. 

بعد از چندین اردو که در مریوان برگزار شد، آمادگی‌تان در چه سطحی است؟ 

در حال حاضر در شرایط خوبی قرار دارم و امیدوارم شرایطم اجازه بدهد که تمریناتم را به بهترین شکل ممکن ادامه بدهم و بتوانم افتخارآفرینی کنم. 
در حال حاضر هم در تیم زیر 23 سال جز 5 نفر برتر آسیا قرار و شانس زیادی برای کسب مقام آسیایی دارم. هرچند در آخرین اردویی که شرکت کردم، مصدوم شدم. 

وضع استعدادهای استان و مخصوصا مریوان در این رشته چگونه است؟ 

استعداد در هر رشته‌ای قاعدتا وجود دارد و با توجه به شرایط حاکم بر مریوان جوانان خیلی خوبی در رشته‌های آبی حضور دارند، اما چون پارو و قایق مناسب و به تعداد کافی وجود ندارد، این افراد نمی‌توانند تمرین کنند و خود را نشان بدهند. 
اگر بتوانیم امکاناتی را فراهم کنیم که جوانان بیشتری به این رشته علاقه‌مند شوند، من این قول را می‌دهم که شهرستان مریوان در سال‌های آینده می‌تواند حرف اول را در بخش رویینگ 
در کشور بزند، چون مریوان سرشار از جوانان بااستعداد است. 


جایگاه رشته رویینگ در آسیا 

«کژوان سلیمی» می‌گوید: در بخش بزرگسالان ما چند سالی است که نتوانسته‎ایم مدالی کسب کنیم و دلیل اصلی آن نبود امکانات مناسب و قدیمی بودن وسایل بازیکنان است. رشته رویینگ یک رشته نیمه استقامتی به شمار می‌رود و باید مغز جنگنده‌ای داشته باشید، هیچ‌وقت فشاری را که به ورزشکار وارد می‌شود نباید کم کنید، به همین دلیل خیلی رشته طاقت‌فرسایی به حساب می‌آید و فشار غیرقابل وصفی به پاها وارد می‌شود. همچنین در سطح کشوری نبود وسایل جدید، خیلی از قایقرانان را به‌ویژه در رشته رویینگ اذیت می‌کند. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید