• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28753
+
-

تولید کاغذ سنگی در اسدآباد

این پروژه در مرحله توجیهی و جانمایی در شهرک صنعتی قرارد دارد

اقتصادی
تولید کاغذ سنگی در اسدآباد

سمانه پورعبدالله|  اسدآباد- خبرنگار:


اسدآباد یکی از شهرستان‌های غنی در عرصه معادن و سنگ‌های معدنی است که وجود کارخانه ذوب آهن و کنسانتره موید همین مطلب است. وجود معادن غنی در شهرستانی که دارای قشر جوان بیکار زیادی است، مسئولان اسدآبادی را به فکر ساخت کارخانه کاغذ سنگی انداخته است.


 موافقت‌ کارخانه 

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: موافقت‌های اولیه ساخت کارخانه کاغذ سنگی « paper stone» در این شهرستان از مجلس و وزارت صنعت گرفته شده است. «اکبر رنجبرزاده» می‌افزاید: مواد اولیه کاغذ سنگی از سنگ آهک یعنی کلسیم کربنات به اضافه پلی اتیلن است که از پرکاربردترین مواد معدنی در صنایع کاغذ، پلاستیک‌ها، رنگ‌ها و پوشش‌ها هم به عنوان پرکننده و هم پوشش رنگی (به علت رنگ سفید مخصوصش) محسوب می‌شود. وی با بیان این‌که از این نوع کاغذ برای مصارف غیرنوشتاری استفاده می‌شود، عنوان می‌کند: کارتن‌ها، برچسب‌ها و کاغذ دیواری‌ها موارد مصرف کاغذ سنگی است.

رنجبرزاده توضیح می‌دهد: کاغذ سنگ که با اسامی دیگری همچون کاغذ سنگی، کاغذ آهک یا کاغذ معدنی نیز شناخته می‌شود، نسل جدیدی از کاغذ است که در سال‌های اخیر توسط محققان اختراع شده و ماده اولیه این کاغذ پودرسنگ بوده که جایگزین استفاده از چوب درختان برای تولید کاغذ است. پروژه تولید کاغذ از سنگ تحولی شگرف در تولید کاغذ است و باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی خواهد شد. وی اظهار می‌کند: ضدآب بودن، مقاومت در برابر پارگی، جلوه جادویی رنگ‌ها بر روی آن و در نهایت برگشت‌پذیری آن به خاک طی دوره بازیافت کوتاه‌مدت را می‌توان از خواص کاغذ سنگ نام برد.


 جلوگیری از واردات 

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: 90 درصد مصرف کاغذ کشور وارداتی بوده و کمتر از 10 درصد تولید کشور است که با ساخت و راه اندازی این کارخانه هم از خارج شدن ارز جلوگیری شده و هم بخشی از جوانان شهرستان به کار مشغول خواهند شد.

رنجبرزاده با بیان این‌که هم اکنون در استان یزد نمونه همین کارخانه فعال است، تصریح می‌کند: کارخانه کاغذ سنگی می‌تواند در ظرفیت‌های 10 تا 20 هزار تنی ایجاد شود که در هر میزان ظرفیت، بخشی ازنیاز کشور به کاغذ برطرف خواهد شد. وی می‌گوید: احداث کارخانه کاغذ در شهرستان اسدآباد نقش موثری در حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان خواهد داشت.


 جانمایی

رنجبرزاده درباره جزئیات این طرح بیان می‌کند: در حال حاضر این طرح در مرحله توجیهی و جانمایی در شهرک صنعتی شهرستان است. نماینده مردم اسدآباد در مجلس با بیان این‌که کاغذ سنگی صد درصد قابل بازیافت است، اظهار می‌کند: دولت متقاعد شده که حدود 50 درصد در ساخت این کارخانه مشارکت کند و بقیه توسط بخش خصوصی به مزایده گذاشته می‌شود که اولویت با بومیان منطقه است. وی سرمایه‌گذاری اولیه این طرح را 100 میلیارد تومان عنوان می کند و می‌افزاید: با ساخت این کارخانه برای 70 نفر اشتغال مستقیم و برای 200 نفر نیزاشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.


تحول در اشتغال شهرستان  

فرماندار اسدآباد می‌گوید: ساخت کارخانه کاغذ سنگی تحول عظیمی هم در رفع مشکل کاغذ در کشور و هم در حوزه اشتغال شهرستان ایجاد خواهد کرد. «کریم حمیدوند» می‌افزاید: سرمایه‌گذاران بومی که درصدد وارد شدن به این حوزه باشند را به شدت حمایت خواهیم کرد. وی با تاکید بر استفاده از منابع غنی معدنی در شهرستان، بیان می‌کند: سنگ آهک یکی از منابع معدنی اسدآباد است که به کارگیری این منبع در حوزه صنعت و اشتغال، کمک شایانی به شهرستان خواهد کرد. حمیدوند ادامه می‌دهد: بیشترین دغدغه مسئولان شهرستان، رفع مشکل بیکاری جوانان است که ساخت این کارخانه و کارخانه رینگ آلمینیومی تا حدودی این دغدغه را برطرف خواهد کرد، زیرا با وجود کم شدن منابع سفره‌های زیرزمینی و نبود آب برای کشاورزی، خیل عظیمی از جوانان شهرستان بیکار شده و به ناچار از شهرستان مهاجرت خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :