• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28703
+
-

شهردار تهران در برنامه تلویزیونی تهران20:

هوشمند‌سازی،‌ فساد اداری را کاهش می‌دهد

شهردار
هوشمند‌سازی،‌ فساد اداری را کاهش می‌دهد

محبوبه نظام‌آبادی/خبر‌نگار

«نتیجه رعایت نکردن توسعه پایدار در سال‌های گذشته، از میان رفتن حقوق نسل‌های آینده است زیرا توسعه پایدار آن است که پاسخگوی نیاز امروز بدون فدا کردن حقوق نسل آینده باشد.»
شهردار تهران در برنامه تلویزیونی تهران 20 سخنان خود را با انتقاد از توسعه پایدار در سال‌های قبل آغاز و تأکید کرد که با وجود انجام توسعه کمی و در بعضی جهات توسعه کیفی، در نهایت توسعه پایدار در پایتخت انجام نشد.

سیدمحمدعلی افشانی در پاسخ به سؤال مجری درباره مبارزه با فساد در شهرداری تهران گفت: تا شفاف‌سازی‌ صورت نگیرد امکان مبارزه با فساد نیست. ما همیشه قصد داشتیم با بستن و گرفتن و تهدید کردن فساد را کم ‌‌کنیم و الان باید ببینیم که آیا فساد امروز کمتر از 30،20سال قبل است یا خیر.
او با ذکر مثالی از ارتباط هوشمند‌سازی‌ فرایند‌ها در شهرداری و نقش آن در کاهش فساد اداری بیان کرد: یک بخش از هوشمند‌سازی‌ به شفاف‌سازی‌ برمی‌گردد. ما باید در تمام تهران مشخص کنیم که میزان ساخت‌وساز در هر خیابان چقدر است و ارتفاع و سطح اشغال مجاز برای هر ساختمان چقدر است؛ ساختمان نوساز چند طبقه می‌تواند داشته باشد و عوارض پروانه‌اش چقدر است. ما باید کل مراحل صدور پروانه را ماشینی کنیم به شکلی که متقاضی نقشه‌های مورد نیاز را بدون حضور در شهرداری بفرستد و اگر نقشه‌ای نیاز به اصلاح دارد آن را به همین شیوه اصلاح کند و تأیید آنها را بگیرد. در این صورت مقدار ساخت‌وساز مجاز و عوارضی که باید برای آن پرداخت شود کاملا مشخص خواهد شد و دیگر کسی نمی‌تواند با این وعده که یک طبقه ساختمان اضافه تأمین خواهد کرد از مالک چیزی طلب کند.  سیدمحمدعلی افشانی بیان کرد: الان قرارداد‌های یک میلیارد تومانی در سامانه شهرداری تهران منتشر می‌شود، از‌ماه بعد قراردادهای 500میلیون تومانی و بعد از آن قرارداد‌های 300میلیون تومانی هم روی سامانه می‌آید. وقتی همه مناقصه‌ها به‌طور دقیق برای همگان منتشر شود هیچ رانت اطلاعاتی برای کسی به‌وجود نمی‌آید که از این یا آن استفاده کند و از مردم برای دادن چیزی که حق‌شان است امتیاز بگیرد.
شهردار تهران در پاسخ به مجری برنامه که از استخدام‌ها در شهرداری پرسید، گفت: ما 15هزار پست سازمانی ولی 113هزار نفر حقوق‌بگیر داریم که اگر نیرو‌های حوزه خدمات شهری را از آن کم کنیم باز هم 83هزار نفر باقی می‌ماند.

او اظهار کرد: خوشبختانه لایحه درآمد پایدار در دولت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. برای تحقق درآمدهای پایدار دارایی‌های خوبی در شهر داریم که بخشی از آنها شناسایی شده و بخشی در آینده شناسایی می‌شود. ما نیز این دارایی‌ها را از کسانی که به هر علت از آنها استفاده می‌کنند پس خواهیم گرفت زیرا متعلق به مردم است.

ترافیک

شهردار تهران به توسعه حمل‌ونقل عمومی و ریلی و مشکلات پیش روی پایتخت اشاره و بیان کرد: به هر میزان که اتوبان ساخته‌ایم به همان میزان بارگذاری خودرو‌ها افزایش یافت و در نتیجه میزان آلودگی شهر نیز زیاد شد؛ درحالی‌که خودروهای فرسوده نباید اجازه تردد در شهر داشته باشند و خودروهای بدون استاندارد شماره‌گذاری نشوند چرا که سلامتی مردم بسیار فراتر از نفع شخصی است.
شهردار تهران درباره آلودگی هوا و ترافیک، گفت: برای رفع آلودگی هوا و ترافیک توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی (مترو) را در اولویت اول قرار دادیم و اگر زیرساخت‌ها و همچنین امکانات و تجهیزات برای مردم فراهم شود به عدالت نزدیک می‌شویم.
او بیان کرد: 75درصد حمل‌ونقل کلانشهر تهران با شبکه‌های همگانی به‌ویژه خطوط مترو صورت می‌گیرد. هم‌اکنون میزان آلایندگی مترو تقریبا صفر است، به همین منظور توسعه خطوط مترو را در بخش حمل‌ونقل عمومی در اولویت قرار داده‌ایم.

سیدمحمدعلی افشانی با تأکید بر توسعه خطوط مترو در شهر افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده در نیمه دوم امسال 10کیلومتر با 4ایستگاه در خط 6متروی تهران را افتتاح خواهیم کرد. تا سال آینده حداکثر در هفته دولت نیز تلاش می‌کنیم 20کیلومتر با 8ایستگاه را در خط 6به بهره‌برداری برسانیم.
او ادامه داد: تا پایان سال 98 نیز بنا داریم 20کیلومتر باقی مانده خط 7را به بهره‌برداری برسانیم. قرار است تا پایان سال آینده 50کیلومتر به ناوگان مترو اضافه کنیم. 
شهردار تهران افزود: در زمانی که مسئولیت معاونت عمرانی وزارت کشور را داشتم با حمایت وزیر کشور مناقصه بین‌المللی خرید 630واگن انجام شد. شرکتی چینی برنده این مناقصه شد و قرار شد با همکاری شرکت واگن‌سازی‌ تهران 55درصد این واگن‌ها تولیدات داخلی باشد و بخشی از این واگن‌ها در داخل کشور ساخته شود.
او بیان کرد: این مناقصه مورد تأیید شورای اقتصاد کشور قرار گرفته و در نخستین جلسه این شورا طرح خرید 630واگن مصوب خواهد شد که با به‌کار‌گیری این واگن‌ها ظرفیت جابه‌جایی ناوگان متروی تهران روزانه از 2میلیون و 500هزار نفر به حدود 5میلیون نفر خواهد رسید.

شهردار تهران یادآوری کرد: در نیمه اول سال آینده نیز 700واگن با 50کیلومتر به ظرفیت ناوگان متروی تهران افزوده می‌شود. او بیان کرد: در یک سال آینده با حمایت دولت و شهرداری 5هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران فعال می‌شوند که حدود یک سوم هزینه را دولت، حدود یک سوم را شهرداری و بیش از یک سوم را نیز خود مالک پرداخت می‌کند. سید محمد علی افشانی درباره هوشمند‌سازی‌ حمل‌ونقل شهری گفت: اگر الان پارکینگ‌های عمومی و حاشیه‌ای هوشمند شوند یک نرم افزار نشان می‌دهد که در چه نقطه‌ای جای خالی وجود دارد. راننده به‌جای اینکه به‌دنبال جای پارک شهر را دور بزند و آلودگی ایجاد کند محل پارک را رزرو و فقط به سمت آن حرکت می‌کند.


تغییر کاربری باغ‌های تهران

شهردار تهران به تخریب و تغییر کاربری باغ‌های تهران در چند سال اخیر اشاره  کرد و گفت: برای جلوگیری از آلودگی هوای پایتخت دیگر اجازه نمی‌دهم باغ‌های شهر تغییر کاربری داده شود. در این مدت از مسئولیتم تاکنون دو باغ 3هزار و 200متری و 5هزار متری را تملک کردیم که هزینه خرید یک باغ را به‌طور کامل و 50درصد دیگر را پرداخت کردیم و تلاش داریم باغات موجود را از طریق تملک حفظ کنیم.
سیدمحمدعلی افشانی با بیان اینکه 20سال در تمامی ارتفاعات شهر تهران کوهنوردی کرده است، افزود: در این مدت وقتی که از ارتفاعات به شهر تهران می‌نگریستم به ساختمان‌سازی‌ در ارتفاعات تهران افسوس می‌خوردم. او بیان کرد: باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری برای مبارزه با کوه‌خواری با این اقدام مبارزه می‌کنیم و نمی‌گذاریم دیگر در ارتفاعات تهران ساختمان‌سازی‌ صورت گیرد. از آذرماه امسال عملیات درختکاری در ارتفاعات تهران آغاز می‌شود و دیگر ساختمان‌سازی‌ بالاتر از این مناطق از بین می‌رود. در این مدت نقاط مستعد کاشت درختان از 300تا یک هزار مترمربع شناسایی و عملیات حفر گودال و مخازن آب انجام شده که با همکاری وزارت نیرو از طریق پساب تصفیه شده آبیاری می‌شود. شهردار با بیان اینکه از 354محله 17محله شهر تهران در مناطق فقیر شهر از بوستان و فضای سبز محروم هستند، تأکید کرد: این محلات بیشتر در مناطق جنوبی و محروم شهر تهران هستند که با برنامه‌ریزی انجام شده تا سال آینده حداقل یک بوستان در تمامی 17محله احداث می‌شود.

​​​​​​​

این خبر را به اشتراک بگذارید