• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28641
+
-

نشست آلمان و فرانسه درباره دور زدن تحریم ایران

نشست آلمان و فرانسه درباره دور زدن تحریم ایران


وزرای دارایی فرانسه و آلمان امروز در پاریس برای پیدا کردن راهی برای ارتباط مالی مستقیم با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا دیدار می‌کنند.

به گزارش بلومبرگ، برونو لومار و اولاف شولتز در حالی امروز با هم ملاقات می‌کنند که دو کشور در دو روز گذشته، آشکارا درباره لزوم استقلال اروپا در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه چند کشور ازجمله ایران صحبت کرده‌اند. این صحبت‌ها که انگلیس هم با آن هم‌داستان است، نشانه‌ای از عزم جدی اروپا برای مقابله با سیاست‌های یکجانبه آمریکا به‌خصوص در حوزه روابط بین‌الملل است. لومار، وزیر دارایی فرانسه دوشنبه در آستانه نشست امروز با تأکید بر حق اروپا برای داشتن استقلال عمل در برابر تحریم‌های آمریکا گفت: «ما در کنار آلمان مصمم هستیم تا روی ابزاری اروپایی یا فرانسوی-آلمانی کار کنیم که به ما این امکان را می‌دهد تا قربانی تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا نشویم. ما می‌خواهیم اروپا قاره‌ای مستقل باشد و نه رعیت و این به آن معناست که ما ابزار مالی کاملا مستقلی را که امروز نداریم در اختیار داشته باشیم.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف نظر متحدان اروپایی و چین و روسیه از توافق هسته‌ای کنار کشید و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره برقرار کرده است. در پی این تصمیم، ‌شرکت‌های اروپایی ازجمله توتال و دایملر فعالیت خود را در ایران متوقف کرده‌اند. با این حال دیگر امضاکننده‌های توافق هسته‌ای همچنان خود را به آن متعهد می‌دانند و اروپا وعده داده که انتفاع ایران از این توافق را تضمین کند. در همین رابطه، هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا برای باز نگه‌داشتن کانال‌های مالی با ایران به‌منظور حفظ روابط اقتصادی دوطرف کار می‌کند. او همچنین با توجه به شرایط پیش‌آمده، این موضوع را پیش کشید که سیستم‌های پرداخت مالی مانند سوئیفت استقلال بیشتری از نفوذ آمریکا داشته باشند.

ماس گفت که استفاده از بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای این منظور، به‌خاطر ارتباطات این بانک با آمریکا «بسیار پیچیده» است و از رایزنی دولت‌های فرانسه و آلمان با بانک‌های مرکزی کشورهایشان برای سپردن نقش به آنها خبر دارد؛ «اگر واقعا می‌خواهیم ابزاری بسازیم که کاملا مستقل باشد، ‌باید تمام گزینه‌ها را بررسی کنیم.»

علاوه بر مسئله رابطه با ایران، اروپا نگران تأمین منافع تجاری خود با کشورهای تحریم‌شده دیگری مانند چین، روسیه و ترکیه هم است.

ماس در سخنرانی خود در برلین گفت: «ما باید واکنش نشان بدهیم و استقلال و حاکمیت اروپا در تجارت، اقتصاد و سیاست‌های مالی را تقویت کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید