• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28596
+
-

بوی زندگی در محله‌های قدیمی

استقرار دفاتر تسهیلگری در محله‌های پایلوت اولین اقدام برای اجرای طرح بازآفرینی شهری است

شهری
بوی زندگی در محله‌های قدیمی

سارا گلابگیریان| یزد- خبرنگار:


اجرای طرح بازآفرینی شهری با هدف ساماندهی بافت‌های هدف شامل بافت‌های تاریخی، فرسوده و حاشیه‌ای امیدی برای به جریان انداختن زندگی در بافت اصلی شهر برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهر ایجاد کرد، آن هم در یزد که گسترش آن، مشکلات و هزینه‌های بسیاری به شهر و شهروندان تحمیل کرده است.

زندگی در محله‌های اصیل شهر حال و هوای خاصی به ساکنان القا می‌کند، اما با گذشت زمان هم نسل جدید و هم نسل قدیم، از این حال و هوای دوست‌داشتنی فاصله گرفتند و ترجیح دادند در بافت جدید شهر که به حاشیه رانده شده است، ساکن شوند. مشکلاتی که بافت جدید برای ساکنان دارد بسیار است، اما مشکلاتی که این گسترش بی‌رویه شهر ایجاد کرده شهر و شهرنشینان را با مشکلات مضاعف و هزینه‌های بسیار مواجه کرده است. طرح ملی بازآفرینی شهری، به‌ عنوان یکی از اولویت‌های دولت در همه استان‌ها از جمله یزد، با هدف احیای بافت‌های ناکارآمد شهری شامل بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی کلید خورده است. ساخت‌وسازهای غیراستاندارد و بی‌ارزش در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای تهدیدی جدی برای آینده شهرهای استان محسوب می‌شود. از این رو اجرای برنامه‌های مختلف برای بهبود وضعیت این بافت‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است و همه دستگاه‌های مسئول باید برای توانمندسازی این بافت‌ها دست به دست هم دهند.


تدوین شرح خدمات دفاتر تسهیلگری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به توجه ویژه دولت در استان به اجرای طرح بازآفرینی شهری برای کارآمد‌سازی بافت‌های هدف این طرح شامل بافت‌های تاریخی، فرسوده و حاشیه‌ای از راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری در 5 محله پایلوت اجرای طرح خبر می‌دهد.

«محسن صادقیان» می‌افزاید: دستورالعمل‌های جدید برای اجرای طرح بازآفرینی شهری از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر شده و قرار است تسهیلات در قالب وام به ساکنان این پرداخت شود. وی همچنین به برگزاری جلسه با اعضای ستاد بازآفرینی شهری استان برای اجرای بهتر طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: برای فراهم کردن شرایط برای استقرار دفاتر تسهیلگری در محلات هدف اجرای طرح به صورت پایلوت، قرار شد شرح خدمات این دفاتر با همکاری اداره راه و شهرسازی و شهرداری یزد تدوین شود تا در هفته‌های آینده شاهد راه‌اندازی این دفاتر باشیم. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد اظهار می‌کند: با اجرای این طرح در بافت‌های ناکارآمد، تمام زمین‌های دولتی پشتوانه بازآفرینی شهری قرار می‌گیرند تا این زمین‌ها برای مشارکت بخش خصوصی به عنوان آورده دولت مورد بهره‌برداری قرار ‌گیرند. وی ادامه می‌دهد: دستگاه‌های متولی خدمت در بافت تاریخی، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل میراث‌ فرهنگی، شهرداری‌ها و استانداری دستورالعمل‌های خاصی بر عهده دارند و تلاش می‌کنیم آنها را در یک محور قرار دهیم.


وسعت بافت‌های ناکارآمد   

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان این‌که 3 هزار هکتار بافت ناکارآمد در استان وجود دارد می‌افزاید: این 3 هزار هکتار در 19 محله شهر با 6 هزار پلاک مسکونی قرار دارد که باید نوسازی شود. صادقیان با تاکید بر این‌که ایده دولت بازآفرینی شهری به صورت محله به محله است می‌گوید: با امکانات جدید، محله جدیدی ساخته و شبکه معابر مناسب و امکانات مورد نیاز تامین خواهد شد. وی از مزایای اجرای طرح بازآفرینی شهری در این محله‌ها را ساماندهی و ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده، فقرزدایی و تامین نیاز جدید مسکن مردم عنوان و بیان می‌کند: با اجرای این طرح مشارکت مردم را افزایش خواهیم داد و فرصت برای ورود بخش خصوصی فراهم خواهد شد.


محله‌های پایلوت اجرای طرح بازآفرینی شهری 

مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز از اجرای طرح بازآفرینی شهری به صورت پایلوت در 5 محله شهر یزد شامل محله‌های اسکان، حسن‌آباد، پشت باغ، قاسم‌آباد و شاه ابوالقاسم خبر می‌دهد و از تشکیل دفاتر تسهیلگری در این محلات در شهریور ماه جاری سخن می‌گوید. «محمدرضا نقصان محمدی» ادامه می‌دهد: آغاز استقرار دفاتر تسهیلگری در محلات برای اجرای طرح بازآفرینی شهری اولین اقدام برای اجرای طرح در محلات پایلوت اجرای طرح است. وی با بیان این‌که محلات بسیاری واجد شرایط اجرای این طرح هستند و بقیه در ادامه اجرا هستند اظهار می‌کند: این طرح بعد از اجرا در محلات پایلوت، به تمام محلات تعمیم داده خواهد شد. این مسئول می‌گوید: هدف اجرای این طرح 23 شهر استان است و بعد از مرکز استان طرح در سایر شهرها نیز اجرا می‌شود.  نقصان محمدی درباره زمان اجرای طرح در استان با بیان این‌که اجرای کامل طرح چند سال زمان می‌برد می‌افزاید: اداره کل راه و شهرسازی برای اجرای این طرح در سال جاری 15 میلیارد تومان بودجه جذب کرده است و دستگاه‌های دیگر نیز برای جذب اعتبار اقدام کرده‌اند.


  وسعت اجرای طرح

مدیر کل راه و شهرسازی استان با تاکید بر این‌که بازآفرینی شهری از اولویت‌های دولت در استان‌هاست می‌گوید: مساحت بافت هدف بازآفرینی شهری در استان 6790 هکتار شامل 4836 هکتار بافت فرسوده، 1433 هکتار بافت تاریخی و 1040 هکتار سکونتگاه غیررسمی است که 8/23 درصد از مساحت محدوده شهرها و 30درصد از جمعیت استان را شامل می‌شود. وی می‌گوید: ستاد بازآفرینی شهر استان با هدف تخصیص اعتبار و هماهنگی بین دستگاه‌ها به عنوان یک تسهیلگر برای سوق دادن اولویت‌های اجرایی به بافت‌های هدف بازآفرینی در تمام شهرستان‌های استان تشکیل شده و در حال فعالیت است.

نقصان محمدی می‌افزاید: تاکنون اعتباراتی برای بهسازی شبکه معابر و ایجاد خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و تفریحی در بافت‌های هدف شامل بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای هزینه شده است که از جمله آن می‌توان به اقدامات انجام‌شده در منطقه اسکان به ‌عنوان یکی از بافت‌های حاشیه‌ای یزد اشاره کرد. وی تأکید می‌کند: آنچه بیش از اعتبار برای بافت‌های هدف بازآفرینی مهم است ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌هاست تا دستگاه‌های اجرایی بر اساس هماهنگی صورت‌گرفته و اولویت‌های تعیین‌شده، اعتبارات اجرایی خود را در این بافت‌ها هزینه کنند.  


تسهیلگری در بافت‌های هدف

مدیر کل راه و شهرسازی استان نقش این دستگاه را در ستاد بازآفرینی شهری تسهیلگری در بافت‌های هدف با مشارکت مردم و دستگاه‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به این‌که 30 درصد از جمعیت استان در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای ساکن هستند، باید توجه بیشتری به آنها معطوف کرد.

«محمدرضا نقصان محمدی» می‌افزاید: یکی دیگر از برنامه‌های ستاد بازآفرینی شهری در بافت حاشیه‌ای جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی با فعالیت یگان حفاظت و مراقبت بیشتر از اراضی ملی است. وی با اعلام این‌که بیشترین مساحت بافت‌های هدف بازآفرینی استان با وسعت 3980 هکتار در یزد قرار دارد اظهار می‌کند: یکی از برنامه‌های اصلی ستاد بازآفرینی تامین مسکن است و دولت تقبل کرده که زمین‌های دولتی را برای تامین مسکن در اختیار قرار دهد. نقصان‌ محمدی ادامه می‌دهد: این طرح برای اولین بار در محله «پشت باغ» کلید می‌خورد و قرار است امسال یک مجتمع مسکونی 70 واحدی در زمین دولتی در این محله در قالب طرح بازآفرینی شهری اجرا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید