• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28593
+
-

نرخ بلیت؛ پرواز تا بی‌نهایت

دردسرهای افزایش قیمت بلیت هواپیما گریبان شهروندان بوشهری را هم گرفت

گزارش
نرخ بلیت؛ پرواز تا بی‌نهایت

راضیه بوستانی|  بوشهر- خبرنگار:


نوسان قیمت بلیت پرواز در مسیر بوشهر به تهران و بالعکس به یکی از دغدغه‌های شهروندان بوشهری تبدیل شده است. شهروندانی که برای انجام امور خود ناگزیر به مسافرت به تهران هستند، باید هزینه‌های هنگفتی برای تردد در این مسیر بپردازند.



گلایه شهروندان

«سعید موحدزاده» یکی از مسافران پرواز بوشهر - تهران است که گاهی برای انجام امور درمانی راهی تهران می‌شود. وی در مورد قیمت آخرین بلیتی که برای پرواز تهران تهیه کرده می‌گوید: هفته گذشته بلیت پرواز بوشهر- تهران را حدود 800 هزار تومان تهیه کردم. برای امور درمانی راهی تهران شده بودم. بخش قابل توجهی از پولم صرف بلیت و هزینه‌های درمان شد. برای برگشت به بوشهر با قیمت‌های نجومی بلیت مواجه شدم که قادر به پرداخت نبودم و ناچار شدم با پرواز شیراز برگردم که حدود 200 هزارتومان بود و بقیه مسیر را تا بوشهر با اتوبوس طی کردم. 

وی می‌افزاید: من معمولا ماهی یک بار به تهران سفر می‌کنم. هزینه بلیت‌ها نوسان شدیدی دارد. هر چه به مسئولان مراجعه می‌کنم بی‌فایده است. کسی آن‌طور که باید پاسخگو نیست. مسئولان خودشان در متن ماجرا قرار ندارند چون با این هزینه‌ها روبه‌رو نمی‌شوند. 


سازمان هواپیمایی کشوری، متولی قیمت گذاری

مدیر کل فرودگاه‌های استان بوشهر با بیان این‌که متولی قیمت‌گذاری بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یک ارگان دولتی نظارتی، سیاستگذاری در خصوص شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و آژانس‌ها را بر عهده دارد. فرودگاه زیرساخت را فراهم می‌کند و از نظر قانونی هیچ گونه مسئولیتی درخصوص نظارت بر قیمت بلیت‌ها ندارد ولی به عنوان یک شهروند و به عنوان کسی که در فرودگاه فعالیت می‌کند وظیفه خودمان می‌دانیم که هر جایی کاری از دستمان برمی‌آید کوتاهی نکنیم و اگر تخلفی صورت می‌گیرد با متخلف برخورد کنیم.

«کمال دهقان‌منشادی» با اشاره به این‌که آزادسازی نرخ بلیت‌ها با هدف توسعه صنعت حمل ‌و ‌نقل و افزایش کیفیت انجام شده به همشهری می‌گوید: طبق بند ب ماده 161 قانون برنامه توسعه پنجم، آزادسازی نرخ بلیت‌ها برای توسعه صنعت حمل ‌و ‌نقل و افزایش کیفیت از سال 93 آغاز شده است. از آن زمان تاکنون شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌هایشان را بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند. در صورت کاهش عرضه، نرخ‌ها هم کاهش و در صورت افزایش عرضه، نرخ‌ها هم افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول با بیان این‌که تقریبا 70 درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌های ارزی است، می‌افزاید: هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی اعم از قطعات موتور و تعمیرات، ارزی است. بنابراین طی چند ماه اخیر افزایش نرخ ارز بر هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی هم تاثیر گذاشته است. احتمال این‌که نرخ دلار شرکت‌های هواپیمایی از طریق دلار ثانویه تامین شود وجود دارد و در این صورت باز هم احتمال افزایش قیمت بلیت‌های هواپیمایی هست. با وجود این، امیدواریم سیاست دولتمردان به سمتی پیش برود که تعادلی در قیمت‌ها برقرار شود.

وی از فروش 77 درصد بلیت‌های تهران به صورت سیستمی خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: در فرودگاه‌های بوشهر ۷۷ درصد از فروش بلیت‌های تهران سیستمی است. شرکت هواپیمایی آسمان، ایران ایر و زاگرس کاملا سیستمی بلیت می‌فروشند. تنها شرکتی که در حال حاضر در بوشهر به صورت چارتری بلیت می‌فروشد قشم‌ایر است که ۲۳ درصد پروازهای تهران را شامل می‌شود. 

دهقان منشادی یادآور می‌شود: شرکت‌های هواپیمایی که بلیت‌ها را به صورت سیستمی می‌فروشند قوانین ماده 161 را در تعیین قیمت بلیت رعایت می‌کنند و به خاطر یک اختلاف قیمت ناچیز سابقه شرکت را زیرسوال نمی‌برند. 
وی با اشاره به شناسایی تخلفات انجام شده و تشکیل پرونده‌هایی در این خصوص تصریح می‌کند: طی 2 ماه گذشته با دستور استاندار جلساتی با حضور مدیران کل ادارات تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی امور حقوقی استانداری برگزار شده است. طی بررسی‌های صورت گرفته تخلفاتی شناسایی شده که پرونده آنها تشکیل شده و در حال پیگیری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر گفت: شرکت‌های چارتر‌کننده هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافربری هوایی در استان موظف به رعایت نرخ مصوب انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشوری هستند. درغیراینصورت با متخلفین برخورد قانونی بعمل می‌آید.
«سید حسین حسینی محمدی» با اشاره به بازرسی‌های اخیر از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری در استان بیان کرد: به منظور حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تاکنون 23 مورد بازرسی از دفاتر خدمات مسافرت هوایی در قالب گشت‌های ویژه مشترک با حضور تعزیرات حکومتی تشکیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید