• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28588
+
-

تونل بی‌تجهیزات

با گذشت یک سال از افتتاح تونل قلاجه، عبور و مرور از این تونل همچنان با مشکلات بسیاری رو‌به‌رو است

عمران
تونل بی‌تجهیزات

فاطمه محمدی |  کرمانشاه- خبرنگار:

تونل قلاجه دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور و یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین تونل‌های ایران است که حدفاصل استان کرمانشاه و ایلام واقع شده. این تونل آبان سال گذشته زیر بار ترافیک رفت. یک سمت این تونل متعلق به استان ایلام و سمت دیگر آن تحت مدیریت استان کرمانشاه است و این 2 استان کردنشین را به هم متصل می‌کند. 

تونل 2500 متری قلاجه با هدف کاهش مسیر از نظر زمانی و کاهش خطرات بسیار زیاد این جاده ساخته شده است. با بهره‌برداری از این تونل بیش از 12 نقطه حادثه‌خیز از گردنه قلاجه و 12 کیلومتر از فاصله میان استان‌های ایلام و کرمانشاه کاهش می‌یابد.

قرار بود از تونل قلاجه به عنوان مسیر احتمالی راهیان کربلا استفاده شود و با افتتاح آن، ضمن ایجاد کریدوری جدید برای حمل‌و‌نقل جاده‌ای، مسیری مطمئن و ایمن برای مسافران، به‌ویژه تردد زائران عتبات عالیات از مسیر «کرمانشاه- اسلام‌آباد غرب- ایوان» فراهم کند و با حذف 15 کیلومتر گردنه سبب تسهیل در تردد محورایوان- کرمانشاه شود. 

حال با گذشت یک سال از بهره‌برداری این پروژه عظیم ترانزیتی، مشکلات بسیاری گریبان تونل قلاجه را گرفته و تردد و عبور و مرور از این تونل همچنان با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و سبب گلایه رانندگان و به‌ویژه اهالی منطقه شده است. این مشکلات و نواقص سبب شده برای حفظ جان رانندگان و رفع نواقص موجود، تونل قلاجه مسدود شود. 


نواقص تونل ‌ 

«کامران یعقوبی» یکی از رانندگان ترانزیتی استان کرمانشاه درباره مشکلات تونل قلاجه به همشهری می‌گوید: تونل قلاجه با نواقص زیادی روبه‌رو است و برای تردد ایمنی کافی ندارد؛ یکی از ضعف‌های آن مساله روشنایی است. به علت طولانی بودن تونل بیشتر رانندگان به محض ورود به تونل به دلیل روشنایی ناکافی دچار کوری مقطعی می‌شوند که این امر بسیار خطرناک و حادثه‌ساز است و به دلیل استفاده از رشته لامپ‌هایی که فقط در یک سمت کار شده و نبود پروژکتورهای سقفی، تونل روشنایی کافی ندارد، به‌گونه‌ای که حتی روشن کردن چراغ‌های خودرو نیز تاثیر زیادی در دید رانندگان ندارد. 

وی از دیگر مشکلات تونل قلاجه را استفاده نکردن از فناوری جت فن در آن می‌داند و می‌افزاید: تهویه‌ای داخل تونل وجود ندارد، درنتیجه اکسیژنی هم نیست و در بسیاری از موارد به‌ویژه مواقعی که آلودگی هوا و پدیده گرد و خاک و ریزگرد رخ می‌دهد، گردش طبیعی هوا در آن به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و با محبوس شدن گازهای حاصل از احتراق خودرو موجب مشکلات تنفسی برای رانندگان و سرنشین‌های خودرو می‌شود، طوری که اگر خودرو در میانه تونل دچار مشکل فنی یا هر حادثه‌ای شود، امنیت جانی افراد حاضر در تونل به طور
جدی به خطر می‌افتد. 


جای خالی تجهیزات ایمنی‌ 

یک کارشناس راه‌سازی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: تونل قلاجه به تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی، اطفای حریق، اعلام حریق، سیستم‌های هشدار‌دهنده و... تجهیز نشده و این از مشکلات جدی تونل است، در حالی که وجود جعبه‌های امدادی و اطفای حریق سبک مانند کپسول‌های آتش‌نشانی در تونل می‌تواند موجب مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی شود. نبود این تجهیزات در صورت بروز هر‌گونه حوادث و آتش‌سوزی، این احتمال وجود دارد که به علت تجمیع گازهای کربنی مختلف در تونل انفجاری رخ دهد و فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر برای تونل و همچنین افراد حاضر در آن ایجاد کند.  

«امین حسینیان» ضعف آنتن‌دهی موبایل و سیستم‌های ارتباطی را از دیگر مشکلات تونل قلاجه یا تونل اربعین می‌داند و می‌افزاید: تونل اربعین دومین تونل طویل کشور است و اگر حادثه‌ای در آن رخ دهد، نیازمند اطلاع‌رسانی سریع و به‌موقع است که متاسفانه سیستم تقویت و آنتن‌دهی موبایل در آن وجود ندارد و این امر نیازمند توجه جدی مسئولان است.  وی نداشتن دوربین‌های مداربسته و امنیتی در تونل را از دیگر نواقص عنوان می‌کند و می‌افزاید: برای چنین تونل‌های بزرگی که برای احداث آنها هزینه‌های هنگفت و زمان زیادی صرف شده است، استفاده از دوربین‌های مداربسته امنیتی الزامی است. وجود این دوربین‌ها در سرعت اطلاع‌رسانی اتفاقات و حوادث بسیار کاربرد دارند.

همچنین عدم وجود ایستگاه آتش‌نشانی مجهز در نزدیک‌ترین شهر به تونل یعنی شهر سرمست نیز از دیگر مشکلات است، در حالی که شهر سرمست نزدیک‌ترین مکان به تونل اربعین است، جای سوال دارد که آیا این شهر از ایستگاه آتش‌نشانی مجهزی برخوردار است یا اصلا این شهر مکانی به اسم ایستگاه آتش‌نشانی دارد! در هر صورت وجود ایستگاه آتش‌نشانی با تجهیزات کامل و نیروهای ورزیده در نزدیکی تونل برای واکنش سریع به هر اتفاقی ضروری است. 


نبود تابلو تفکیک تونل 

حسینیان به نبود تابلو تفکیک تونل بین حوزه‌های استحفاظی 2 شهرستان گیلانغرب و سرابله اشاره می‌کند و می‌گوید: تونل اربعین در میان خط مرزی 2 استان کرمانشاه و ایلام احداث شده و مسئولان مربوطه باید تابلو مربوط به تعیین حد و مرز این
2 استان را در آن با نصب تابلو مشخص کنند، این تعیین وضعیت در انجام امور تخلفات رانندگی، تصادفات، مراجعه پلیس و همچنین تشکیل پرونده این حوادث در مراکز پلیس و بیمه‌ای تاثیرگذار است.  اهالی منطقه خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر مسئولان و حل و فصل مشکلات تونل قلاجه هستند، چراکه هدف اصلی از احداث چنین تونلی رفاه حال مردم است. باعث تاسف است که چنین پروژه بزرگ و کاربردی نواقص ساده‌ای دارد. همین نواقص ساده ممکن است تبعات بد و جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. 


چه کسی مسئول است؟ 

فرماندار شهرستان گیلانغرب‌ می‌گوید: مسئولیت نگهداری، تجهیز، تهویه و تامین روشنایی تونل اربعین به طور کامل با استان ایلام - شهرستان ایوان است و این موارد عملا بر عهده استان کرمانشاه نیست.  «کوروش محمودیان» می‌افزاید: جلسه مشترکی نیز با مسئولان شهرستان ایوان داشتیم که بیشتر در ارتباط با هماهنگی‌های بین جاده‌ای در خصوص اربعین و نیز تونل قلاجه بود و تاکید بر این بود که حتی‌الامکان تا زمانی که مشکلات تونل برطرف نشود، این تونل محور اصلی برای تردد زوار نباشد؛ چراکه اگر اتفاقی داخل تونل رخ دهد، امدادرسانی امکان‌پذیر نیست و با توجه به این‌که تهویه نیز ندارد، مشکل‌ساز می‌شود.  

فرماندار شهرستان گیلانغرب بیان می‌کند: تاکید ما این است که تجهیز تونل قلاجه به سیستم روشنایی و تهویه و رفع نواقص آن تا اربعین انجام شود تا زوار برای تردد از آن استفاده کنند.  وی می‌افزاید: در حال حاضر تونل بسته شده و کار تجهیز تونل به سیستم روشنایی و تهویه در حال انجام است و تاکید ما این است که دوستان ما در حوزه راه در استان ایلام، روند تجهیز تونل را تسریع کنند تا برای اربعین به بهره‌برداری مجدد برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید