• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28582
+
-

شب‌های شاد در «فصل همدلی»

گزارش کوتاه
شب‌های شاد در «فصل همدلی»

بهناز رحیمیان| خراسان رضوی ـ خبرنگار:


تقارن ایام دهه ولایت با روزها و شب‌های پایانی تابستان حال و هوای خاصی به شهر مقدس مشهد بخشیده است. شهرداری مشهد با توجه به رسالت ذاتی خود با نصب چراغ‌های الوان در هر کوی و برزن و برگزاری مراسم جشن و نورافشانی در نقاط مختلف شهر شب‌های زیبایی را در این ایام فرخنده برای زائران و مجاوران امام هشتم (ع) رقم زده است. این سازمان برنامه‌های شاد و متنوعی را در بوستان‌های بزرگ شهر از 31 مرداد تا 8 شهریور تدارک دیده است تا همه شهروندان از هر قشری بدون کمترین هزینه در این جشن‌ها شرکت کنند و در شادی این ایام سهیم شوند. 
بوستان وفا در حاشیه بلوار فکوری در منطقه 9 شهرداری نیز در این شب‌ها یکی از مکان‌های برگزاری جشن‌های «فصل همدلی» شب‌های دهه ولایت است. معاون فرهنگی ـ اجتماعی این منطقه شهرداری در این 10 شب از ساعت 20 و 30 دقیقه تا 23 میزبان حدود 2 هزار نفر از شهروندان این منطقه است. 


تقویت روحیه شهروندان

«شبنم حیدری» از شهروندان مشهدی که در این جشن شرکت کرده معتقد است در این روزهایی که مردم با دغدغه‌های مسائل اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، برگزاری چنین برنامه‌های شادی به تقویت روحیه شهروندان کمک می‌کند. ضمن این‌که غرفه‌ای نیز برای نقاشی کودکان در نظر گرفته شده است. وی می‌افزاید: امیدواریم این برنامه‌های نشاط‌انگیز در شهر تداوم پیدا کند. 


سیاه‌چادر عشایری

نمایشگاهی که در حاشیه برگزاری این جشن برپا شده است با غرفه‌های صنایع دستی، غذاهای محلی و کالاهای ایرانی مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است. همچنین غرفه‌های فرهنگی با ارائه خدمات رایگان برای رده‌های سنی متفاوت با استقبال خانواده‌ها روبه‌رو شده است. برپایی سیاه‌چادر عشایری که توانمندی‌ها و فعالیت‌های تولیدی زنان عشایر مشهد را در گوشه‌ای از این نمایشگاه عرضه می‌کند، جذابیت خاصی به فضا بخشیده است. 

«شهربانو رضوانی» که با همسر و فرزندان خود در این سیاه‌چادر آش، قطلمه قوچان و نان روغنی شیرین تنوری را درحضور مشتریان آماده و طبخ می‌کند، می‌گوید: ما زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به نمایشگاه‌های مختلف در مشهد و شهرستان‌ها دعوت می‌شویم. هزینه مواد اولیه غذاها را خودمان تامین می‌کنیم و مکان به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌گیرد. 
«مریم‌ خلیل‌زاده» صنعتگر صنایع‌ دستی که لباس‌های محلی، عروسک و سایر صنایع‌ دستی را از تولیدات کارگاه خود در این سیاه‌چادر عرضه می‌کند معتقد است مردم بیشتر از این غرفه دیدن می‌کنند تا خرید! اما این بانوی هنرمند از معرفی لباس‌های محلی و صنایع ‌دستی کشورمان در این غرفه به مردم به خصوص نسل جوان احساس رضایت می‌کند. 


جامعه با نشاط

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 9 مشهد یکی از موضوعاتی که در دستور کار این حوزه قرار دارد افزایش نشاط اجتماعی در محلات است و در این زمینه شهرداری به مناسبت‌های مختلف برنامه‌هایی را در سطح شهر تدارک می‌بیند. 

«عقیل قدرتی» می‌افزاید: امسال نیز به مناسبت دهه ولایت از عید قربان تا عید غدیر جشن‌هایی با عنوان «فصل همدلی» به مدت 10 شب در بوستان‌های بزرگ مشهد مانند وفا، چهل بازه، حجاب، کوهسنگی، زیتون و بهار در مناطق مختلف شهر برگزار می‌شود. 
وی معتقد است برگزاری این جشن‌ها فضای مناسبی را برای تفریح و شادی شهروندان در هر طیفی فراهم کرده است و همه افراد خانواده بدون صرف هزینه می‌‌توانند ساعاتی را در کنار هم بگذرانند. 
به گفته این مقام مسئول در این جشن‌ها ضمن اجرای برنامه‌های شاد با آیتم‌های استندآپ کمدی و موسیقی نواحی، برنامه‌هایی نیز برای آموزش شهروندی و آشنایی با هویت مشهد و موضوعات حوزه فرهنگ شهری در لایه‌های برنامه در قالب مسابقه تعریف و تدوین شده است. 

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 9 مشهد می‌افزاید: در کنار برگزاری جشن، سازمان مشاغل شهری شهرداری نیز نمایشگاهی را برپا کرده است که با 70 غرفه خدمات متنوعی به شهروندان ارائه می‌دهد. بخشی از این غرفه‌ها با مشارکت سمن‌ها و تشکل‌های مردمی خدمات فرهنگی و اجتماعی رایگان مانند مشاوره روانشناسی، غدیرشناسی، بازی و تفریح برای کودکان و نوجوانان به شهروندان ارائه می‌دهند. بخش دیگری از غرفه‌ها با هدف حمایت از تولید داخلی به عرضه محصولات و کالاهای ایرانی، صنایع ‌دستی و نیز عرضه غذاهای محلی می‌پردازند. 

وی معتقد است سیاست شهرداری از برپایی این نمایشگاه‌ها درآمدزایی نیست و این اقدام از سوی سازمان مشاغل شهری در کنار بازارهای دائمی و نیز بازارهای روز و شب در قالب مزایده به صورت موقت برای استفاده تمام شهروندان انجام می‌گیرد. 
به گفته قدرتی دیدار با سادات در روز عید غدیر، ارائه خدمات اجتماعی به افراد بی‌سرپرست و بدسرپرست و نیز برنامه‌هایی که در شورای اجتماعی محلات تصویب می‌شود از سایر برنامه‌های معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری در دهه ولایت است. 
وی معتقد است از ابتدای امسال در حوزه‌های رویدادمحور، اتفاقات خوبی در شهرداری روی داده است و در حوزه فضاسازی در محورها و شریان‌های این منطقه چهره شهر متناسب با ایام شادی و سوگواری تغییرات قابل توجهی داشته است که امیدواریم در ایام ماه‌های محرم و صفر نیز با مشارکت مردم و سمن‌ها برنامه‌های خوبی در شأن شهروندان مومن و متعهد مشهدی در مناطق برگزار شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید