• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28536
+
-

ایران؛ کانون توجه کشورهای عضو مجمع جهانی آسیا

دبیرکل مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیا به همشهری گفت: همدان و قابلیت‌های گردشگری آن را در کشورهای عضو مجمع جهانی آسیا تبلیغ می‌کنم

گردشگری
ایران؛ کانون توجه کشورهای عضو مجمع جهانی آسیا

محمد باریکانی/خبرنگار

رویداد جهانی همدان 2018پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی صبح دیروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا آغاز شد.

تبریز و همدان هر دو برای سال 2018عنوان جهانی گردشگری گرفتند؛ همدان عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و تبریز عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی. همدان 2018 آنچنان در سکوت به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی از سوی مجمع جهانی گفت‌وگوی همکاری‌های آسیایی انتخاب شد که حتی خبر آن در هیاهوی رسانه‌ای تبریز 2018 هم محو شد.

همدان 2018، 8 ‌ماه است که به پایتختی گردشگری کشورهای آسیایی برگزیده شده است. در این 8‌ ماه این استان توانست 400میلیارد تومان با برپایی رویداد شهر جهانی منبت در ملایر، کالاهای صنایع‌دستی منبت بفروشد. شهر همدان دیروز میزبان کنفرانس بین‌المللی همدان، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی بود که نمایندگان سفارتخانه‌های آسیایی نیز در آن حضور داشتند و توانست حتی دبیرکل مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیا را نیز به این اجلاس بکشاند.

همدان قرار است تا هفته‌های آینده میزبان وزرای گردشگری کشورهای آسیایی باشد تا اجلاس جهانی آنها، این دوره در گنجینه آثار تاریخی ایران (همدان) برگزار شود. انتخاب همدان 2018به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی تقریبا همزمان بود با انتخاب تبریز به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در همین سال، اما توجهات تبعیض‌آمیز به تبریز 2018 کار همدان 2018را دشوارتر کرد. علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان پیش‌تر گفته بود که همدان بدون برخورداری از بودجه اختصاصی و برخلاف تبریز به‌آرامی و در سکوت، برنامه‌ریزی برای پاسداشت انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی را آغاز کرد.

فرصتی مغتنم برای اشتغال‌زایی

همین دیروز نخستین رویداد مهم گردشگری همدان با حضور مقامات استانی و 2 معاون رئیس‌جمهوری و نمایندگان و فرستادگان کشورهای آسیایی در همدان برپا شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در همایش جهانی پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی از لزوم توجه جدی به موضوع گردشگری و تلاش برای صیانت از محیط‌زیست و منابع آب و خاک در گردشگری سخن گفت و  انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی را فرصتی مغتنم برای اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی و کاستن از فقر و بیکاری دانست.
علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم در کنفرانس بین‌المللی همدان 2018با اشاره به 1800اثر و جاذبه تاریخی ثبت شده در استان همدان اعلام کرد که 2018سال معرفی همدان به ایرانی‌ها و مردم آسیاست.

اما در کنار تمامی تعریف و تمجیدهایی که در کنفرانس بین‌المللی همدان 2018پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی از این شهر و استان و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی‌اش شد، حضور باندیت لیمچون، دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا در این کنفرانس حائز اهمیت بود. او در پاسخ به این سؤال همشهری که مجمع جهانی گفت‌وگوی همکاری آسیا شهر همدان را به اتفاق آرا به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا برگزیده است و باید در معرفی همدان در کشورهای آسیایی به‌عنوان یک مقصد گردشگری نیز تلاش کرده و حتی کشورهای عضو را برای اعزام گردشگران آسیایی به همدان ترغیب کند، گفت: اکنون که با شما سخن می‌گویم شهر همدان را بر وب‌سایت مجمع همکاری گفت‌وگوهای آسیا قرار داده‌ایم و تلاش کردیم کشورهای عضو را با این مقصد گردشگری آسیا در سال 2018آشنا کنیم.

او در پاسخ به  پرسش دیگرهمشهری مبنی بر اینکه آیا به عنوان دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیایی امکان درخواست از کشورهای آسیایی برای تبلیغ میدانی و اعزام گردشگران به مقصد همدان را دارد؟ گفت: در سال 2018در تمام جلسات همکاری آسیا موضوع همدان و معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر را با کشورهای عضو مطرح می‌کنیم و هفته آینده در بنگلادش نیز که قرار است پایتخت گردشگری کشورهای آسیا برای سال 2019انتخاب شود، به همدان و معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهر خواهیم پرداخت.
دبیرکل مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیا گفت: تنها کاری که می‌توانم برای همدان انجام بدهم این است که برای همدان در کشورهای عضو مجمع جهانی آسیا تبلیغ کنم تا آنها و مردمشان با قابلیت‌های گردشگری همدان آشنا شوند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید