• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 29 مهر 1403
کد مطلب : 238061
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DR4MA
+
-

برگزاری اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران در اصفهان

شهرهای تاریخی ایران به یک همکاری چندجانبه برای حفاظت از میراث تاریخی خود فکر می‌کنند و بر همین اساس بود که چندی قبل شهرهای شیراز، اصفهان و یزد تفاهمنامه مثلث طلایی گردشگری ایران را برای همکاری مشترک به امضا رساندند. حالا شهرداری اصفهان تلاش دارد تا با برگزاری نخستین مجمع شهرهای تاریخی ایران در یکی از اضلاع مثلث طلایی گردشگری کشور، همکاری‌های بین‌دستگاهی برای حفظ آثار تاریخی را افزایش دهد.
در همین رابطه، محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اعلام کرده که در راستای دستیابی به ادبیات مشترک برای حفاظت از بافت‌های تاریخی، نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران دهم آبان‌ماه‌ سال‌جاری در اصفهان برگزار می‌شود.
به گزارش ایلنا، ایزدخواستی گفت: این مجمع به ابتکار شهرداری اصفهان و با همراهی بعضی از شهرهای تاریخی سیاستگذاری و تنظیم ‌شده است تا یک نقطه برای گردهم آمدن مدیران شهرهای تاریخی در کشور باشد.
وی افزود: جلسات متعددی در وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار و درنهایت این نتیجه حاصل شد که شهرهای تاریخی از وحدت رویه در حوزه داده‌ها و اطلاعات برخوردار نیستند و برای حل مسائل جایگاه متمرکزی برای همفکری و اشتراک تجارب و دانش وجود ندارد.
به‌گفته این مسئول، با تشکیل مجمع، شهرداران شهرهای تاریخی ‌مسائل خود را مطرح و نظرات و تجربیاتشان را به اشتراک می‌گذارند. این مجمع می‌تواند نقطه اتصال با سیاستگذاران حوزه‌های تاریخی ازجمله وزارت میراث‌فرهنگی باشد و به بهبود حفاظت از مواریث تاریخی ارزشمند کشور کمک کند.
متولی بافت تاریخی اصفهان با اشاره به شباهت شهرهای تاریخی به یکدیگر افزود: بسیاری از مسائل و مشکلات شهرهای تاریخی منشأ مشترک دارند؛ به‌ویژه طی ۱۰۰سال گذشته، نگاهی واحد به شهرسازی مدرن در سراسر کشور به وجود آمده که تفاوت‌های بومی هر منطقه را نادیده گرفته و این موضوع منشأ بسیاری از مشکلات فعلی در بافت‌های تاریخی شده است.
وی گفت: یکی از اهداف مهم این مجمع، دستیابی به یک ادبیات مشترک در مسیر حفاظت از بافت‌های تاریخی و درک این موضوع است که این بافت‌ها ثروت‌های ارزشمندی هستند که قابلیت اشتراک‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر را دارند و مانع توسعه نیستند، بلکه فرصتی برای آن محسوب می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید