• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28375
+
-

گزارش خبری

سمفونی گوشخراش در خیابان دستغیب

منطقه 9


زهرا کریمی| خبرنگار:

بیش از 20 سال از راه‌اندازی نخستین کارگاه‌های کانال‌سازی کولر و رادیاتور‌سازی در خیابان دستغیب می‌گذرد. مشاغلی که این روزها دردسرهای زیادی برای اهالی این خیابان به وجود آورده است. تصویر این خیابان برای ساکنان جنوب غرب تهران آشناست. ورق‌های گالوانیزه، کانال‌های کولر آماده شده، رادیاتورها، دریچه‌های کولر و... کنار هم ردیف چیده شده‌اند و عابران به دشواری از پیاده‌رو تردد می‌کنند. صدای قیژ قیژ برش ورق‌های گالوانیزه با اره برقی آرامش اهالی را گرفته است. «امید خالقی» یکی از اهالی محله به ورق‌های رها شده در معبر اشاره می‌کند و با گلایه می‌گوید: «بیشتر نارضایتی ما از آلودگی صوتی دستگاه‌های پرس مغازه کولر‌سازی و تخلیه بار آنها در معابر است که موجب سدمعبر و ترافیک می‌شود.» «عبدالله شفیعی» یکی دیگر از اهالی محله نیز می‌گوید: «متأسفانه این خیابان کم‌عرض دیگر گنجایش این جمعیت و مشاغلی مانند رادیوتورسازی و کولر‌سازی را ندارد. وانت‌بارها برای حمل کانال و رادیاتور به صورت دوبل پارک می‌کنند و اهالی بارها شاهد نزاع خیابانی برای جای پارک یا سدمعبر بوده‌اند.» 

مشکل دیگری که خیلی از اهالی از آن گلایه دارند، نوسان برق است. به گفته اهالی این نوسان برق طی روز باعث خرابی وسایل برقی آنها شده است. «سمیرا معینی» از ساکنان قدیمی محله دستغیب می‌گوید: «با افزایش کاسبان این صنف در خیابان دستغیب روز به روز مشکل نوسان برق بیشتر می‌شود و وسایل برقی خیلی از اهالی آسیب دیده است. آنها برای پرس ورق‌های گالوانیزه احتیاج به برق 3 فاز دارند و همین موضوع باعث نوسان شدید برق در محله می‌شود. 

نبش کوچه‌ای که سرای محله دستغیب در آن قرار دارد، مغازه کولر‌سازی قاسمی واقع شده که صاحب آن یکی از مغازه‌داران قدیمی است و به مشکلات این صنف در محله مسکونی اشراف کامل دارد. او در این‌باره می‌گوید: «25 سال پیش بود که در این مغازه مشغول کار شدم و تا چند سال پیش کارگاه تولیدی‌ام اینجا بود اما با افزایش تولیدات مجبور شدم کارگاه را به شادآباد در جاده ساوه انتقال بدهم. اکنون این مغازه دفتر قبول سفارش است و سایر هم‌صنفی‌ها هم کارگاه‌هایشان را از این محل به حاشیه شهر منتقل کرده‌اند. اما هنوز تعدادی از کاسبان کارگاه و دفتر قبول سفارش در این خیابان دارند.» وقتی از او درباره موضوع انتقال کارگاه‌های دریچه‌سازی، کانال‌سازی، هواکش و رادایاتور می‌پرسم، با تعجب می‌گوید: «هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده و خبر نداریم.»  «محمدتقی خوئینی‌ها» دبیر شورایاری محله دستغیب می‌گوید: «تاکنون برای رفع این مشکل درخواست‌های زیادی شده و شهرداری هم اقدامات خوبی انجام داده است. اما مالکان این اصناف معمولاً فقط یک هفته به اخطار شهرداری توجه دارند و دوباره وضع به‌صورت قبل باز می‌گردد. درخواستی که اهالی دارند جابه‌جایی و انتقال این اصناف به خارج از منطقه است. تغییر کاربری مغازه‌ها پیشنهاد دیگری است که مطرح شده و می‌تواند نقش مؤثری در کاهش مشکلات این خیابان داشته باشد.»

متأسفانه تاکنون زمین مناسبی در اختیار این صنف قرار نگرفته و به گفته خودشان آنها مجبورند که در محله فعالیت کنند. اهالی از مسئولان شهری درخواست انتقال این صنف از خیابان دستغیب را دارند چراکه زندگی آنها را مختل کرده و آرامش آنها را گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید