• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28311
+
-

روبات‌ها به میدان جنگ می‌روند

روبات‌ها به میدان جنگ می‌روند


همزمان با برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه صنایع دفاعی روسیه، جنگ‌افزارهای جدیدی رونمایی شده‌اند که می‌توانند آینده نبردهای بشر را دگرگون کنند. بزرگ‌ترین نمایشگاه صنایع دفاعی روسیه (آرمیا 2018) در عین حال یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های صنایع دفاعی در جهان نیز به‌شمار می‌رود. این نمایشگاه که در منطقه کوبینکا در غرب مسکو برگزار شده، ‌محل قدرت‌نمایی آخرین دستاوردهای روسیه در حوزه جنگ‌افزار است و همزمان شرکت‌های خارجی دیگری نیز در آن حضور دارند. به گزارش «تاس»، خبرگزاری رسمی روسیه، محلی که برای برپایی این نمایشگاه در نظر گرفته شده، منطقه‌ای به نام «کوبینکا» است که برای روس‌ها یادآور آخرین روزهای جنگ جهانی دوم است. اینجا آخرین منطقه‌ای بود که ارتش آلمان نازی توانست در خاک شوروی سابق پیشروی کند و در آنجا متوقف شد. از همین‌رو این منطقه مملو از یادمان‌های دفاعی ملی روسیه است. امسال در این نمایشگاه از ابزارهای دفاعی منحصربه‌فردی رونمایی شده که می‌تواند آینده صنایع دفاعی جهان را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای تغییر دهد.


روبات‌ جنگجو



کانسپت روبات جنگجو که تـوسـط کمـپانی کلاشنیکف ارائه شد، یکی از عجیب‌ترین نمونه‌های نـمـایـشـگاه Army2018 امسال بود. در داخل این روبات که به شکل انسان ساخته شده، محفظه‌ای قرار گرفته که اپراتور می‌تواند در داخل آن نشسته و عملیات را رهبری کند. به گزارش «تاس»، خبرگزاری رسمی روسیه این جنگجوی غول‌پیکر بعد از حل چالش‌های مهندسی بسیاری ساخته شده و نشان‌دهنده این است که روسیه احتمالا در صنعت جنگ روبات‌ها یکی از پیشگامان خواهد بود. این جنگجوی 4متری 2بازو دارد که می‌تواند انواع سلاح‌های سبک و سنگین را حمل کند و از راه دور نیز قابل‌کنترل است.


پهپاد زیردریایی



شرکت «روستک»‌ در روسیه از پهپاد پیشرفته‌ای به نام «نرپا»(Nerpa)‌ رونمایی کرده که می‌تواند درصورت لزوم به زیر آب رفته و در مواقع اضطراری ماموریتش را در عمق 50متری ادامه دهد. این پهپاد درصورت قطع ارتباط با اپراتور می‌تواند بخشی از ماموریت‌هایش را به انجام برساند و قادر است تا 4ساعت با سرعت 1.8کیلومتر بر ساعت زیرآبی برود. «نرپا» به یک تفنگ کوچک زیرآبی مجهز شده و به‌جز موارد نظامی، ‌می‌تواند در سازمان‌های جاسوسی به‌عنوان ابزاری برای ترور نیز مورد استفاده قرار بگیرد.


مین‌روبی در شرایط جنگی



مین‌روبی یکی از دشوارترین عملیات‌ها در زمان صلح است. در نمایشگاه Army2018 از یک ماشین غول‌پیکر رونمایی شده که می‌تواند مین‌های کاشته‌شده را در زمین شناسایی و خنثی کند. ماشین  Uran-6که 6تن وزن دارد و با زره بسیار مقاومی پوشیده شده، از راه دور کنترل می‌شود و از نظر فنی، همزمان می‌تواند به‌عنوان تانک و بولدوزر کار کند. این مین‌روب پیشرفته طوری طراحی شده که حتی در زمان جنگ و بمباران نیز بتواند به کارش ادامه دهد. این مین‌روب قبلا در بخش‌هایی از سوریه به‌طور موفقیت‌آمیز آزمایش شده بود.


خودروی برقی کلاشنیکف؛ رقیب تسلا



شرکت کلاشنیکف از یک خودروی برقی جدید رونمایی کرده که ادعا شده می‌تواند جای خودروی برقی تسلا را در جهان بگیرد. در طراحی خودروی CV-1 که برای اولین‌بار رونمایی شده، از طرح خودروی مدل Izh-Kombi مربوط به دهه1970 (1350) وام گرفته شده است. شرکت سازنده ادعا کرده که این خودرو بعد از هربار شارژ می‌تواند تا 350کیلومتر مسافت طی کند. از آنجایی که طراحی این خودرو هنوز به پایان نرسیده و صرفا یک نمونه اولیه برای حضور در نمایشگاه ساخته شده، قیمت نهایی آن مشخص نیست.


جلیقه‌ ضدگلوله برای حمل اسلحه



یکی از خاص‌ترین ابزارهای دفـاعی ارائه‌شده در نمایشگاه امسال روسیه، نوعی جلیقه ضدگلوله فوق‌سبک است که به‌جز حفاظت از سرباز در مقابل گلوله‌های دشمن قابلیت‌های پیشرفته جدیدی دارد. این جلیقه که بنا به مدل آن، حدود 4 تا 8کیلوگرم وزن دارد، طوری طراحی شده که می‌تواند به حمل بار (مهمات یا نفرات) تا 50کیلوگرم به سرباز کمک کند. شرکت سازنده ادعا کرده در مراحل تست اولیه، به‌جز وسایل همراه سرباز یک تفنگ سنگین به وزن 15کیلوگرم نیز روی شانه‌های سرباز قرار گرفته و با موفقیت آزمایش شده است. این جلیقه به‌طور پیش‌فرض برای حمل اسلحه‌های شرکت کلاشنیکف طراحی شده اما هر اسلحه سبک دیگری نیز روی آن نصب می‌شود. نمونه‌هایی از این جلیقه ویژه پیش‌تر در سوریه با موفقیت آزمایش شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید