دستکوتاه کردستان از سود سرشارگردشگری
کارشناس اداره میراث فرهنگی: برای اجرای راهکارهای توسعه گردشگری استان اعتبارات بیشتری نیاز است
روزیتا قادری | سنندج- خبرنگار:
کردستان از ظرفیتها و قابلیتهای گردشگری بسیاری مانند آثار تاریخی، مذهبی، مردمشناسی، تجاری، صنایعدستی و جاذبههای طبیعی برخوردار است که میتوان با بهرهگیری از آنها به توسعه اقتصاد استان کمک کرد. از طرفی توسعه صنعت گردشگری و توجه به این مقوله به توسعه بخشهای فرهنگی، اقتصادی و بسیاری از موارد دیگر در استان منجر میشود.
این در حالی است که این صنعت پولساز در استان نیازمند تجهیزات و امکانات رفاهی برای گردشگران است. در این زمینه در کردستان باید به توسعه راهها، افزایش امکانات بهداشتی و تفریحی و همچنین تبلیغات بیشتر توجه کرد.
نیازهای گردشگران
مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی وگردشگری استان به نیازمندیها و خواستههای گردشگران اشاره میکند و میگوید: گردشگر نیازهای خاص خود را دارد. علایق و سلیقههایی که ممکن است در خود ما هم وجود داشته باشد. قطعا گردشگران وقتی سفر میکنند توقع دارند در استان مقصد امکانات و تجهیزات کافی وجود داشته باشد. بررسی نیازها و سلایق گردشگران به حدی متنوع و گسترده شده که امروزه بخشی از آن را «صنعت اوقات فراغت» مینامند.
«تیمور خالدی» بیان میافزاید: صنعت گردشگری با توجه به فرابخشی بودن و وابستگی به توسعه زیرساختها و امکانات مناسب، نیازمند تلاش گسترده برای افزایش زیرساختهاست. بیشک مشکلات موجود در عرصه گردشگری استان جدای از مشکلات موجود در کشور نیست، اما نیازهایی که کردستان به توسعه دارد، بیش از سایر مناطق کشور است. این موضوع باید به دغدغه اصلی مسئولان کشوری و استان تبدیل شود، در این میان صنعت گردشگری به عنوان یکی از محرکهای قوی پیشرفت اقتصادی میتواند راحتتر و آسانتر در کردستان به ثمر بنشیند.
راهکارها
وی ادامه میدهد: تجزیه و تحلیل وضعیت موجود کردستان از نظر اقتصادی و گردشگری راهکارها و نقشه راه توسعه صنعت گردشگری را روشن میسازد. نکته مهم در بررسی اجمالی این راهکارها نبود اعتبارات کافی برای اجرایی کردن آنهاست. کارشناس اداره میراث فرهنگی استان بیان میکند: توسعه صنعت گردشگری کردستان باید به هدف اصلی مسئولان استانی تبدیل شود، همچنین امکانات رفاهی در مرزها برای آسایش و امنیت گردشگران ورودی به استان نیز باید تامین و تهیه شود. بسط و گسترش وسایل مدرن حمل و نقل، توسعه خدمات هواپیمایی و فرودگاهی، تعریض و بهسازی راههای ارتباطی و مواصلاتی در استان نیز ضرورت دارد.
بهبود تاسیسات بهداشتی
خالدی میگوید: توسعه و بهبود تاسیسات بهداشتی و رفاهی شهرهای استان بهویژه پارکها (بوستانها) و مراکز تفریحی و همچنین توسعه خدمات رفاهی بینشهری بسیار ضروری است. بنابراین باید امکانات و خدمات در استانداردهای بینالمللی به گردشگران ورودی به استان ارائه شود. از سوی دیگر، رفع مشکلات هتلها و رستورانها نیز اهمیت دارد. دعوت از سرمایهگذاران و متولیان فعال در زمینه هتلهای بینالمللی هم میتواند نیازهای آنها را رفع کند.
کارشناس اداره میراث فرهنگی استان میگوید: افزایش سطح تبلیغات و انتشارات مانند کتابها، جزوهها، مقالات، کاتالوگها، عکسها و حتی فیلمها (سیدی فشرده) از جاذبههای گردشگری کردستان، همچنین تهیه نقشههای توریستی و بروشورهای حاوی اطلاعات مورد نیاز جهانگردان باید تهیه شود. همچنین باید از اعمال سلایق شخصی در زمینه تبلیغات گردشگری بینالمللی و داخلی و راهکارهای علمی بازاریابی در این زمینه جلوگیری شود.
تقویت اداره کل میراث فرهنگی
خالدی معتقد است که تعدد مراکز تصمیمگیری در زمینه گردشگری آسیبرسان است و باید اداره کل میراث فرهنگی استان به عنوان متولی اصلی امور گردشگری در استان تقویت شود. وی میگوید: تشویق مردم، سازمانها و کردستانیهای خارج از کشور به سرمایهگذاری در زمینه گردشگری بسیار مهم است و باید کلیه ریسکها و ناامنیها در این زمینه را حذف کرد.
مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی میافزاید: لازم است شرایط مناسب برای تحقیقات گردشگری در دانشگاههای کردستان و کاربردی کردن این تحقیقات را در استان فراهم کنیم. همچنین افزایش نیروی انسانی کارآمد و آشنا به زبانهای بینالمللی با برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی بینالمللی و دعوت از استادان مطرح بینالمللی هم در زمینه گردشگری نیاز است تا بتوانیم اماکن اقامتی، پذیرایی، ورزشی و مراکز تفریحی و سرگرمی در استان را توسعه بدهیم.
برگزاری هفتههای فرهنگی کردستان
«تیمور خالدی»کارشناس اداره میراث فرهنگی استان به نکات مهم برای جذب گردشگر اشاره و عنوان میکند: برگزاری هفتههای فرهنگی کردستان در کشورها و استانهای دیگر با هدف جذب بیشتر گردشگر لازم است. یکی از بهترین راهکارها در این زمینه برگزاری نمایشگاهها و همایشهای اختصاصی در سطح بینالمللی برای شناساندن و معرفی ظرفیتهای گردشگری کردستان و شرکت فعال در نمایشگاههای بینالمللی خارج از کشور است.