• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28226
+
-

احتمال افزایش زمین‌خواری

خبر
احتمال افزایش زمین‌خواری

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با هشدار نسبت به‌احتمال افزایش زمین‌خواری گفت: افزایش قیمت زمین در استان‌های شمالی، تهران و البرز می‌تواند زمین‌خواری در این مناطق را تشدید کند.
سرهنگ قاسم سبزعلی در گفت‌وگو با ایلنا برای مقابله با زمین‌خواری، تصریح کرد: با تعامل با دستگاه‌های دیگر ازجمله دستگاه قضایی مقرر شد خارج از نوبت به اینگونه پرونده‌ها رسیدگی شود همچنین برخورد جدی با متخلفان و افزایش گشت‌های مراقبتی در دستور کار قرار دارد.  وی درباره آخرین آمار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: از ابتدای سال‌جاری تا تیرماه ۶۰۰ فقره آتش‌سوزی در کل کشور به وقوع پیوسته و حدود ۲ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مراتع دچار حریق شده است. به گفته سبزعلی، تعداد حریق‌ها در جنگل‌ها و مراتع تغییر چشمگیری نداشته، اما از نظر سطح وسعت آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد کاهش داشته است. در سال گذشته در همین ایام بیش از 3 هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی و مراتع دچار حریق شده بودند، اما در سال‌جاری این وسعت به ۲ هزار هکتار رسیده است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به بارندگی چشمگیر در ابتدای سال خاطرنشان کرد: اگرچه در ابتدای سال با افزایش بارندگی در کشور مواجه بودیم و این امر باعث شد پوشش علفی و مرتعی افزایش پیدا کند اما با شروع فصل تابستان و با افزایش گرما به‌ویژه در استان‌های زاگرسی و استان‌های شمالی ازجمله استان گلستان، احتمال بروز آتش‌سوزی شدت گرفت و از همین رو اقدامات گسترده‌ای را برای مقابله با آتش‌سوزی انجام دادیم.

سبزعلی تصریح کرد: با اقداماتی که در استان‌هایی مانند ایلام، خوزستان و... انجام شد توانستیم تا ۸۰ درصد وقوع حریق را نسبت به سال گذشته کاهش دهیم، اما باوجود اقدامات پیشگیرانه نزدیک به ۲۵۰ فقره آتش‌سوزی در این مدت در جنگل‌ها به وقوع پیوسته است. وی درباره علت این آتش‌سوزی‌ها گفت: بیش از ۷۰ درصد آتش‌سوزی‌ها سهوی است و برخی از علل آن می‌تواند ناشی از افزایش گردشگری، حضور شکارچیان، چوپانان و افراد ساکن در حاشیه جنگل باشد. تعدادی از آتش‌سوزی‌ها نیز عمدی بوده و در برخی از استان‌ها افرادی دستگیر شده‌اند، به‌طور مثال در استان خوزستان دو نفر در رابطه با آتش‌سوزی عمدی در جنگل دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شدند و هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برند.

همچنین اختلافات قومی و قبیله‌ای یکی دیگر از دلایل آتش‌سوزی در جنگل‌هاست. در مواردی هم برخی افراد برای تصرفات اراضی ملی اقدام به آتش‌زدن جنگل‌ها می‌کنند. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به استان‌هایی که در صدر آمار آتش‌سوزی بودند، گفت: بیشترین وقوع آتش‌سوزی در استان‌های خوزستان، فارس و گلستان بود. خوشبختانه وقوع آتش در جنگل‌ها نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد و در مراتع نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد کاهش داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید