• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 28023
+
-

آلودگی صوتی، خطری ناپیدا در تهران

موضوع آلودگی صوتی طی سال‌های اخیر همواره یکی از نگرانی‌های شهروندان پایتخت بوده و نپرداختن به آن می‌تواند معضلات جدی برای سلامت افراد ایجاد کند.
به گزارش همشهری، الهام کریمی، کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: اثرات آلودگی صوتی روی سلامت شهروندان شامل کاهش تمرکز، اختلالات عصبی، افزایش فشار خون، استرس و اضطراب است. نصب دیوارهای صوتی در بزرگراه‌ها یکی از شناخته‌شده‌ترین و مؤثرترین راهکارهای کاهش آلودگی صوتی است که میانگین تراز صوت را حدود 10تا 15دسیبل کاهش می‌دهد، اما معایب خاص خود را هم دارد و نمی‌توان به‌صورت وسیع از این راهکار استفاده کرد.
همچنین این دیوارها بسیار هزینه‌بر هستند. مکان نصب این دیوارها در مجاورت بزرگراه‌ها و در نقاطی است که مناطق مسکونی و یا کاربری‌های حساس با فاصله کم نسبت به بزرگراه قرار گرفته‌اند. از طرف دیگر استفاده گسترده از این دیوارهای صوتی باعث برهم خوردن مناظر شهری خواهد شد. به گفته کریمی، صدای ناشی از عملیات ساختمانی در پروژه‌های شهری و عمرانی، ازجمله منابع تولید صداست که باعث آزردگی بسیاری از شهروندان شده اما در مصوبه «برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی شهر تهران» ماده‌ای به این موضوع اختصاص داده شده و مقرر شده عوامل آلاینده صوتی حین و ناشی از عملیات ساختمانی و طرح‌های عمرانی شهری شناسایی و راهکارهای حذف و کاهش آلاینده‌های فوق طی آیین‌نامه‌ای تدوین و جهت تصویب به کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی شهر تهران ارائه گردد. مهم‌ترین منبع آلودگی صوتی که سهم بیشتری را به‌خود اختصاص داده منابع متحرک یا همان وسایل نقلیه موتوری است. شهروندان می‌توانند شکایت خود را از طریق سامانه گویای137یا 1888ثبت کنند. تمامی این موارد به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ارجاع داده خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید