• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 28009
+
-

گشایش مالی شهر تا پایان تابستان

اعضای شورای شهر تهران در آخرین جلسه‌ سال نخست فعالیت خود، لایحه طرح جامع اخذ مطالبات شهرداری تهران را تصویب کردند

شورا
گشایش مالی شهر تا پایان تابستان

حامد فوقانی/خبر‌نگار

یک ‌روز قبل از عید قربان، شورای شهر تهران جلسه‌ خود را تشکیل داد تا لایحه‌ای مهم در رابطه با اخذ مطالبات شهرداری را به تصویب برساند. براساس این مصوبه امتیازاتی درنظر گرفته می‌شود تا مطالبات شهرداری به‌ویژه در حوزه صدور پروانه وصول شود. در حاشیه این جلسه، شهردار پایتخت به پرداخت 700میلیارد تومان اوراق مشارکت اشاره کرد که می‌تواند به تکمیل خطوط 6 و 7مترو کمک کند.

سیدمحمدعلی افشانی، شهردار تهران که در هشتاد و یکمین جلسه شورا حضور داشت درخصوص این لایحه توضیحات مفصلی را هم پشت تریبون صحن و هم در جمع خبرنگاران ارائه کرد. او گفت: «تاکنون اگر شخصی اقدام به پرداخت نقدی بدهی خود می‌کرد مشمول 23درصد تخفیف می‌شد که براساس این لایحه میزان تخفیف براساس نرخ بهره بانکی مصوب شورای اقتصاد تعیین می‌شود. تغییراتی که در این لایحه پیش‌بینی شده است می‌تواند موجب رونق سرمایه‌گذاری در این حوزه شود و سرمایه‌ها را به شهر گسیل دارد.»

افشانی با بیان اینکه ما در شرایط رکود قرار داریم، درحالی‌که سرمایه‌گذاری و کسب و کار در حوزه مسکن تأثیرگذار است، گفت: «براساس تصمیم‌گیری انجام شده، کسانی که می‌خواهند عوارض و بدهی خود را نقدا پرداخت کنند، معادل نرخ بهره بانکی یعنی 18درصد تخفیف می‌گیرند و افرادی که مایل به تقسیط هستند و 50درصد را نقد پرداخت می‌کنند، می‌توانند با تقسیط 36ماهه از مابقی عوارض خود از تخصیص 9درصدی بهره‌مند شوند.»

شهردار تهران به این انتقاد که لایحه در راستای حمایت از ساخت‌وساز است اما تخفیفات کاهش یافته هم پاسخ داد. او گفت: «آنچه قبلا وجود داشت برای ایجاد انگیزه کافی نبود، اینکه اعلام شود هر فرد هر زمانی که بخواهد پروانه بگیرد این میزان درصد کاهش را دارد، ایجاد انگیزه نمی‌کند و نکته دیگر اینکه در این دوره برای اینکه ساختمان‌های غیرمعمول مثل ساختمان‌های 20طبقه در کوچه‌های 10متری به‌وجود نیاید که همه به آن معترضند و براساس ضوابط طرح جامع و تفصیلی عمل می‌کنیم باید حتما مبالغ در موعد مقرر پرداخت شود تا امکان اداره بهتر شهر وجود داشته باشد.»
او همچنین به تصویب لایحه درآمدهای پایدار در دولت اشاره کرد و این اقدام را قابل تقدیر دانست.

افشانی درخصوص پرداخت بدهی پیمانکاران گفت: «بدهی پیمانکاران بسیار بالاست و بدهی شهرداری بیش از 50 هزار میلیارد تومان است. برای اینکه بزرگی عدد مشخص شود باید بگویم کل بودجه شهرداری حدود ۱۷هزار میلیارد تومان است که حدود 10هزار میلیارد تومانش جاری و حقوق شهرداری است. مابقی آن حدود 70 تا 80 درصد تحقق می‌یابد، عددی که حاصل می‌شود حدود 4هزار میلیارد تومان است. اکنون تمهیداتی اندیشیده شده؛ ازجمله پرداخت بدهی پیمانکاران خرد که در حال پرداخت است.»

امید به پایان تابستان

شهردار تهران زمانی که درخصوص پرداخت 700میلیارد تومان اوراق مشارکت سخن می‌گفت، صحبت از رقمی معادل 1300میلیارد تومان اوراق دیگر را نیز به میان کشید و گفت که به‌طور جدی در‌ حال دنبال کردن آن هستند. افشانی گفت: «تلاش می‌کنیم هم بانک مرکزی و هم بانک عامل بتوانند 1300میلیارد تومانی را که سال گذشته سوخت شد، محقق کنند چراکه پارسال بانک عامل پیدا نشد، اما امسال تا ۳۱شهریور فرصت اعلام شده و امیدوارم بتوانیم برای پرداخت دیون پیمانکاران محققش کنیم.» او در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مؤثر برای تحقق درآمد، کمیسیون ماده100 است، اظهار کرد:‌ «کسانی که تخلف کرده‌اند باید جریمه را پرداخت کنند. در آینده تلاش می‌کنیم در ابتدای تخلف، جلویش را بگیریم تا منجر به رکود صدور پایان‌کار نشود.» او سپس درخصوص ۵۲درصد تحقق بودجه امسال تاکنون گفت: «گزارش قبلی مربوط به‌ماه گذشته بود و در مردادماه ۵۵درصد بودجه محقق شده و در بخش غیرنقد که تا هفته گذشته صفر بود الان حدود 150میلیارد تومانش محقق شده و احتمال می‌دهیم با تلاش‌های در حال انجام بالای 80درصد بودجه محقق شود.»
انتخاب یک نفر از اعضای شورای شهر تهران جهت عضویت در هیأت تطبیق مصوبات تهران، ری و تجریش آخرین دستور جلسه‌ای بود که سه‌شنبه 30مرداد‌ماه مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت. در جریان این دستورجلسه سیدمحمود میرلوحی  نامزد شد که رأی لازم را کسب کرد.

شورای پنجم، شورای مردم است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای هشتاد و یکمین و آخرین جلسه صحن علنی سال نخست شورای پنجم به موضوعاتی درباره یک‌ سال گذشته اشاره کرد و گفت: «اگر بخواهیم برای این شورا عنوانی را انتخاب کنیم، «شورای مردم» وصف مناسبی است چرا که این شورا با بالاترین نصاب مشارکت مردمی و آرای شهروندان در تاریخ ایران رقم خورده است و این، مسئولیت سنگینی را از سوی شهروندان متوجه ما کرده است. گرچه زبان بنده و همکارانم قاصر از قدردانی از لطف و حمایت شهروندان شریف تهرانی است، اما همه تلاش خود را کردیم که قدرشناس این مردم و امانتدار آنان باشیم و شهادت می‌دهم که جز بنده که عذر قصور و تقصیر به درگاه ملت دارم، 20 همکارم در شورای شهر تهران، در طول یک سال گذشته خود را وقف خدمت به مردم کردند و در قالب معدود اختیارات قانونی و امکانات در دسترس، در جهت تحقق انتظارات شهروندان تهرانی کوشیدند که در همین فرصت از همدلی، سعه صدر، همراهی، برخورد سازنده و هم‌اندیشی آنان کمال امتنان را دارم.»
او سپس به تشریح عملکرد یکساله دوره شورا اشاره داشت و افزود: «در طول یک سال نخست مسئولیت شورای پنجم، 80 جلسه در صحن علنی، 60 جلسه هم‌اندیشی اعضای شورا، 73 جلسه هیأت رئیسه، 500جلسه کمیسیون‌های تخصصی و صدها بازدید و جلسه کارشناسی و ملاقات تخصصی و مردمی تشکیل شد که شرح کامل آن در گزارش مشروحی که تقدیم اصحاب رسانه و افکار عمومی خواهد شد، مندرج است.» محسن هاشمی در پایان سخنانش از طرف اعضای شورای شهر تهران، از ارائه دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند منتقدین شورا قدردانی کرد.

 مجوز یک ششم سقف اوراق

شورای شهر تهران در جلسه سی و هشتم خود که 26دی سال گذشته برگزار شد، مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری جهت تکمیل خطوط 6و 7متروی تهران تا سقف 4هزار میلیارد تومان را به شهرداری تهران داد. براساس این مصوبه و با استناد به قانون بودجه سال‌ 1396کل کشور قرار بود شهرداری اوراق مشارکتی برای تکمیل خطوط 6و 7متروی تهران منتشر کند. ضمناً تضمین بازپرداخت اوراق مطابق قانون، همان سهم 50درصدی دولت و 50درصدی شهرداری بود که سهم دولت بر عهده سازمان برنامه و بودجه است. از طرفی دولت با انتشار 700میلیارد تومان آن موافقت کرد تا این رقم توسط شهردار پایتخت اعلام شود. البته قرار بود 2هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به‌منظور تأمین هزینه‌های باقیمانده اجرای پروژه خط 6متروی تهران و مبلغ 2هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به‌منظور تأمین هزینه‌های باقیمانده اجرای پروژه خط 7متروی تهران تخصیص یابد. بدین‌ترتیب خبر افشانی، شهردار تهران نشان می‌دهد از سقف مبلغ فوق( 4 هزار میلیارد تومان)، کمتر از یک ششم سقف اوراق، مورد موافقت دولت قرار گرفته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید