• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 28019
+
-

گره کور نوسازی تاکسی‌های فرسوده

طرح نوسازی‌ تاکسی‌های فرسوده پس از توقف چندماهه، در خرداد‌ماه سال‌جاری با حرکتی کند به جریان افتاد. اگرچه دلایل حرکت آهسته و کندی صدور پیش‌فاکتور توسط شرکت خودروساز اعلام نشده است، اما مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری معتقد است که خودروساز در تأمین قطعه و تولید خودرو به مشکل برخورده است.
طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک به مرحله اجرا درآمد. این طرح اما در مهرماه سال ۹۶ به‌دلیل پرداخت نشدن معوقات ایران‌خودرو از جانب گمرک برای یک ماه متوقف شد، اما در آبان سال ۹۶ صدور پیش‌فاکتورها توسط شرکت خودروساز آغاز و فرایند نوسازی تاکسی‌های فرسوده مانند گذشته از سر گرفته شد.
در سال‌جاری نیز این طرح توقفی جدی داشت و سایه این توقف چند ماهی بر این طرح سنگینی کرد تا اینکه در خردادماه سال ۹۷ زمزمه‌هایی به گوش رسید که قرار است شرکت خودروساز صدور پیش‌فاکتور را برای تعویض تاکسی‌های فرسوده آغاز کند و ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور نیز در این زمینه به مهرگفته که با پیگیری‌های اتحادیه تاکسیرانی، اعلام شد که سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان در این حوزه اعتبارتخصیص داده است و با این تخصیص اعتبار ایران‌خودرو نیز تأیید کرد که ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی‌ معوق آنها در حال وصول است. با وجود گذشت 3سال از آغاز طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده و همچنین پرداخت شدن معوقات شرکت خودروساز، اما همچنان بخشی از ناوگان تاکسیرانی فرسوده و عده‌ای در صف انتظار نوسازی تاکسی‌های خود هستند و هنوز علت اصلی این تأخیر و کندی صدور پیش‌فاکتور مشخص نشده و شرکت خودروساز  نیز دلایل خود را برای این موضوع بیان نکرده است؛ بنابراین اگر این ادعا درست باشد که شرکت خودروساز در تأمین و تولید تاکسی‌های مربوطه به دلایل نوسانات قیمت ارزی به مشکل خورده، باید برای حل این چالش به‌صورت ملی اقدام کرد و دستگاه‌های دیگر نیز بایستی وارد عمل شوند و تدبیری برای آن بیندیشند؛ اما اگر موضوع چیز دیگری باشد، می‌طلبد که شرکت خودروساز پاسخگوی آن باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید