• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27885
+
-

مظنّه چند؟

دنیای تعرفه‌های پزشکی خیلی پیچیده‌تر از آن چیزی است که احتمالا تصور می‌کنید؛ در واقع تعرفه‌ای وجود ندارد. درحالی‌که در جدول‌های رسمی منتشر‌شده قیمت تعرفه جراحی قلب تنها 3میلیون تومان اعلام شده، هزینه جراحی قلب، بسته به نوع آن و بیمارستانی که به آن مراجعه می‌کنید ممکن است تا 50میلیون تومان هم باشد؛ یکی از شایع‌ترین عمل‌هایی که در همه بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

درحالی‌که این عمل در برخی بیمارستان‌ها با 2الی 3میلیون تومان هم انجام می‌شود، در برخی بیمارستان‌های خصوصی هزینه این عمل تا 15میلیون تومان و حتی بیشتر هم پیش می‌رود. بسیاری از جراح‌ها درباره این تفاوت هزینه ها  موضع یکسانی دارند.‌آنها می‌گویند: در نرخ‌های پایه‌ای که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، ضریب‌هایی اعمال می‌شود که به‌واسطه اعمال آنها، قیمت تمام‌شده بالا می‌رود.

این ضریب‌ها برای جبران هزینه حقوق‌ پرسنل، هزینه اتاق عمل، منشی اتاق عمل و... اعمال می‌شود. او زمان را فاکتور تأثیرگذار بعدی روی قیمت جراحی می‌داند و می‌گوید: برای مثال یک جراحی قلب گاهی ممکن است ساعت‌ها طول بکشد اما زمان انجام عمل آپاندیس کلا ۳۰ دقیقه است. به گفته او وضعیت بیمار و شرایط عمل هم یکی دیگر از عواملی است که روی قیمت تمام‌شده تأثیر می‌گذارد. وزارت بهداشت و درمان، امسال هم جدولی تحت عنوان تعرفه خدمات و عمل جراحی گلوبال سال 97 منتشر و نرخ‌های پایه بیش از 90 عمل جراحی را به بیمارستان‌ها اعلام کرده است. جدول زیر از 10جراحی نسبتا پرطرفدار انتخاب و نرخ‌های پایه آنها اعلام شده است. البته فراموش نکنید بسته به فاکتورهای مختلف گاهی ممکن است برای همین جراحی‌ها 10برابر این نرخ‌ها به بیمارستان‌ها پول پرداخت کنید!

این خبر را به اشتراک بگذارید