• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27879
+
-

انتخاب‌هایی با چشم و قلب

کدام تخصص‌های پزشکی پولسازترند؟

انتخاب‌هایی با چشم و قلب

آوین آزادی

جراحی‌های ارتوپدی را فوربس در یکی از گزارش‌های خود، پردرآمدترین تخصص پزشکی اعلام کرده است. بعد از آن، کاردیولوژی یا تخصص‌های مربوط به حوزه قلب از دیگر تخصص‌های پردرآمد پزشکی در جهان است. اصلا نام پزشکی که می‌آید همه یاد درآمدهای میلیاردی و چند هزار دلاری می‌افتند اما آیا همه تخصص‌های علم پزشکی پولسازند؟ فوربس، تخصص‌های مربوط به گوارش و اورولوژی را در رتبه‌های بعدی جدول خود قرار داده و نوشته است: متخصصان پوست هم در کشورهای مختلف جهان درآمدهای بالایی به نام خود ثبت کرده‌اند.

 بیزینس‌اینسایدر چند سال بعد این آمار را اندکی تغییر داده و نوشته است: 5 تخصص پردرآمد به‌ترتیب مربوط به ارتوپدی، متخصص قلب، متخصص پوست، داخلی و رادیولوژی بوده است. البته این رسانه کم درآمدترین تخصص‌ها را به متخصصان اطفال، غدد، بهداشت خانواده، متخصصان بیماری‌های عفونی و ایدز و متخصص آلرژی نسبت داده است.

این پایگاه خبری نوشته است که یک پزشک مراقبت‌های اولیه مرد (پزشک عمومی) به‌طور متوسط سالانه درآمدی معادل 225هزار دلار دارد، درحالی‌که برای یک پزشک مراقبت‌های اولیه زن این درآمد به‌طور میانگین 192هزار دلار در سال بوده است. درآمد متوسط یک متخصص زن نیز به‌طور متوسط 242هزار دلار بوده که در مقایسه با درآمد متوسط 324هزار دلاری یک متخصص مرد بسیار کمتر بوده است.

اما در ایران چه خبر است؟ عضو شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت در یکی از آخرین گفته‌های رسمی خود اعلام کرده که اخیرا گرایش پزشکان به رشته‌های تخصصی پولساز مانند رادیولوژی، چشم پزشکی و قلب بیشتر شده است. آبتین حیدرزاده ادامه داده است: گرایش و انتخاب رشته پزشکان عمومی در آزمون دستیاری به رشته‌هایی مانند رادیولوژی، چشم پزشکی و قلب به‌خاطر تغییرات بازار کار و پولساز‌بودن این رشته‌هاست و در واقع تلویحا رادیولوژی، چشم‌پزشکی و قلب را یکی از پردرآمدترین تخصص‌های پزشکی ایرانیان نامیده است.

دکتر کیانا فرهی- متخصص پوست و مو- در تکمیل این آمارها به همشهری می‌گوید: به‌نظر من جراح ارتوپدی، جراح مغز و اعصاب و متخصصین قلب و عروق بیشترین دریافتی را امروزه در ایران دارند. او در ادامه جراحی پلاستیک و زیبایی و نورولوژی را از تخصص‌های پرطرفدار و پولساز ایرانی می‌داند و در نهایت از روانپزشکی و روانکاوی نام می‌برد.

به گفته او، همچنین فوق‌تخصص ریه و گوارش بین رشته‌های داخلی امروزه جایگاه درآمدی مناسبی پیدا کرده است.

این پزشک متخصص ادامه می‌دهد: البته کم‌کم رشته‌هایی مثل مغز و اعصاب و فلوشیپ‌های آنژیوپلاستی قلب، جای جراحی را گرفته و درآمدهای بیشتری در ایران کسب می‌کنند؛ درواقع با پیشرفت تکنولوژی خیلی از کارهایی که قبلا نیاز به اتاق عمل و جراحی داشت امروز با روش‌های کم دردسر‌تر و قاعدتا پرطرفدارتری مثل این روش‌ها انجام می‌شود و اینگونه رشته‌ها رو به توسعه هستند. برای مثال امروزه با روش‌های تصویربرداری نوین و تکنولوژی لیزر و جراحی‌های کوچک بدون نیاز به عمل جراحی وسیع، بیمار درمان  و از او هزینه‌های گزافی دریافت می‌شود. یا کسانی که قبلا جراحی قلب باز می‌کردند کم‌کم از طریق آنژیوپلاستی بدون عمل، درمان می‌شوند که هزینه آنژیوپلاستی هم هزینه بالایی است.

او در پایان به یکی از رشته‌های نسبتا جدید با درآمد بسیار بالا در ایران اشاره کرده و توضیح می‌دهد: جراحی لاپاراسکوپی چاقی یا همان کوچک‌کردن معده با روش‌های مختلف امروزه بسیار موردپسند پزشکان و بیماران است. به‌طور کلی کلینیک‌های درمان چاقی این روزها گاهی از یک جراح قلب درآمد بیشتری دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید