• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27524
+
-

توضیحات معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری درباره دعاوی حقوقی ایران و آمریکا

دولت ایران 2دعوی حقوقی علیه آمریکا طرح کرده است

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تاکنون دولت ایران 2 دعوی علیه آمریکا مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری آمده است: با توجه به دعاوی دولت ایران علیه آمریکا از یک سو و دعاوی اشخاص حقیقی و حقوقی از سوی دیگر پرسش‌هایی برای افکار عمومی و اصحاب رسانه پدیدآمده است. متعاقب این امر، رسانه‌ها به‌دنبال دریافت پاسخ این پرسش‌ها، مصاحبه‌های کوتاهی به‌‌ویژه در حاشیه برخی جلسات دولت از معاون حقوقی رئیس‌جمهور مطرح کردند. انعکاس برخی نقل قول‌های ناکامل منتسب به معاون حقوقی رئیس‌جمهور در تیتر‌های شعارگونه که با اصل رعایت اصول حرفه‌ای و معیارهای این معاونت تطبیق ندارد، ذکر مواردی را ضروری ساخته است.

برخی دعاوی از سوی افراد حقیقی و حقوقی در دادگاه‌های ایران علیه دولت آمریکا مطرح و منجر به صدور احکامی شده است. مطابق اطلاعات اجمالی میزان محکومیت دولت آمریکا در احکام صادره از مرز 100میلیارد دلار گذشته است. در این روند خواهان دعاوی، دولت ایران نبوده است، بلکه اشخاص حقیقی و حقوقی بوده‌اند که از سال 1332تاکنون بر اثر اقدامات دولت آمریکا متحمل زیان‌هایی شده‌اند؛ بنابراین ارقام مزبور اصولا به دولت ایران قابل پرداخت نیستند و مربوط به اشخاص حقیقی یا حقوقی غیر از دولت جمهوری اسلامی ایران هستند.

از سوی دیگر، دولت ایران نیز 2 دعوی علیه آمریکا مطرح کرده است که یکی مربوط به درخواست اجراییه از سوی ذینفعان آمریکایی درخصوص احکام صادره از این کشور و دیگری درخصوص اعمال مجدد تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران است. در این دعاوی، خواهان دولت ایران است. دعاوی بر مبنای عهدنامه 1334ایران و آمریکا ثبت شده‌اند و در دادگاه دادگستری بین‌المللی تحت رسیدگی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید