• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27522
+
-

مطهری: تجمع قم نشان داد بخشی از حوزه از نظر بینش سیاسی دچار انحطاط شده است

انتقادها از تجمع پرحاشیه طلاب در قم

فاضل میبدی: به این حرکات مشکوکم

 محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم و طرح شعارهای ساختارشکنانه گفت: برخی اقدامات و تندروی‌ها علیه دولت و رئیس‌جمهوری تبعات تلخی در جامعه خواهد داشت اما مهم‌تر از آن باید به‌دنبال منشا و پشت پرده این اقدامات بود تا مشخص شود چه کسانی صحنه گردان هستند. در تجمع پنجشنبه گذشته طلاب در قم یکی از طلبه‌ها تابلویی را بالای سر خود گرفته بود که این شعار روی آن دیده می‌شد: «‌ای که مذاکره شعارت؛ استخر فرح در انتظارت». این شعار که دیپلماسی مذاکره حسن روحانی رئیس‌جمهور را نشانه گرفته بود کنایه‌ای ناقص و اشتباه به نحوه فوت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال 95 داشت.  وی درباره نوشته‌ای ساختارشکن در جلسه اعتراضی قم به ایرنا گفت: این نوع حرکت‌های سیاسی که جز جهل و نادانی هم چیزی در آن نیست، تبعات بسیاری برای کشور و تأثیرات مخربی بر اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی دارد، مانند برخی از تریبون‌های نمازجمعه که آنها هم برای منافع کشور مضر است. اما باید درباره منشا این اقدامات آگاه‌سازی‌ صورت گیرد. وی افزود: بنده سعی می‌کنم در این مورد مشکوک نباشم اما حقیقتا به این حرکت مشکوک هستم که کسی وجود دارد که سال‌ها پشت چنین جریانی کار می‌کند.

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس هم در یادداشتی نوشت: شعارهای طلاب علوم دینی در تجمع آخر هفته گذشته در مدرسه فیضیه قم موجب نگرانی برای حوزه علمیه قم از نظر سطح فکر و سیاست بخشی از طلاب این حوزه شد؛ همان چیزی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی موضوع نگرانی شهید آیت‌الله مطهری بود که مبادا سیاسی شدن طلاب حوزه علمیه قم منجر به انحطاط علمی و فکری و سیاسی آنها شود و به همین جهت حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی درحالی‌ که هفته‌ای دو سه روز در این حوزه تدریس می‌کرد قصد مهاجرت دائم به قم و تربیت طلاب و اصلاحات در حوزه علمیه قم را داشت و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و اندکی قبل از شهادت نیز از امام‌خمینی(ره) درخواست کرد که مسئولیت شورای انقلاب را رها کند و به‌کار اصلی خود یعنی تحقیق و تعلیم و تربیت طلاب و خصوصا مهاجرت به حوزه علمیه قم بپردازد. مطهری افزود: امروز می‌بینم نگرانی آن شهید بجا بوده است. شعارهایی که در تجمع مدرسه فیضیه قم سر داده شد یا روی تابلوها حمل می‌شد، نشان می‌دهد که لااقل بخشی از حوزه علمیه قم از نظر بینش اجتماعی و سیاسی دچار انحطاط شده است. در نهادی که مرجع فکری و دینی مردم شناخته می‌شود شعارهایی متناسب با اقشار فرومایه جامعه سر داده شد و تأسف انسان افزایش می‌یابد؛ زمانی که درمی‌یابیم این افراد ابزار دست یک گروه سیاسی واقع شدند و روی دسته پلاکاردهای آنها نوشته شده بود: «لطفا تابلوها را بعد از مراسم تحویل دهید.»

رضا سیار، فرماندار قم گفته است: ما این اتفاق را از طریق گزارش به مقامات ارشد استان دنبال می‌کنیم. من روز پنجشنبه گزارش حاشیه‌ها و شعارهایی که در تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم اتفاق افتاد را به استانداری اعلام کردم.

این خبر را به اشتراک بگذارید