• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27337
+
-

درودگران هم ارز می‌خواهند

رئیس سابق اتحادیه درودگران استان: به دلیل گران شدن ارز، تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان سخت شده است

صنعت
درودگران هم ارز می‌خواهند

زینب حیدری|  قم- خبرنگار:


خیابان کاسه‌گران را قمی‌ها خوب می‌شناسند، جایی که مملو از واحدهای تولید و عرضه مبلمان است. آوازه این خیابان در سال‌های اخیر به گوش خیلی‌ها رسیده بود، به‌ویژه آن‌هایی که مبل قم را می‌خریدند و به اسم برند خارجی یا برند دیگری چند برابر قیمت می‌فروختند.

شهرک صنعتی قنوات (ثامن الحجج(ع)) با هدف برگرداندن اسم و رسم مبل قم ایجاد شد. شهرکی که تا چشم کار می‌کند چوب است و واحدهای نجاری. همه آن روزها با همه سختی‌ها و کمبودها گذشت و قم به قطب تولید مبلمان تبدیل شد. این افتخار ادامه داشت تا این‌که روزهای نوسان ارز و گرانی‌ها از راه رسید و کار خود را کرد. حالا این واحدها با مشکل جدی مواجه شده‌اند. نبود مواد اولیه و تخصیص نیافتن ارز دولتی به این صنعت راه نفس را بر این واحدها مسدود کرده است. 


درودگران چوب ندارند

خود را امیر و ساکن قم معرفی می‌کند. گلایه‌اش وضع ناخوش صنعت درودگری و مبل‌سازی است. می‌گوید: یک کارگاه تولید مبلمان در قم دارم، صنعتی که بیش از 4 هزار نفر را به طور مستقیم مشغول کار کرده است، امسال با یک مشکل جدی مواجه شده و آن هم نبود چوب است.
به گفته این درودگر قمی، چوب موجود در بازار در برهه کنونی بسیار گران است که در نهایت هزینه تولید را بالا می‌برد و به دنبال آن دسترنج آنها گران‌تر به دست مشتری می‌رسد. چوب‌ها از شمال یا جنوب شرق و غرب ایران برای نجارها تأمین می‌شود ولی دیگر خبری از چوب نیست و خیلی از کارگران این رسته شغلی بیکار شده‌اند. 
وی این مشکل را برای همه درودگران می‌داند و ادامه می‌دهد: اگر این روند ادامه پیدا کند درودگران بیکار خواهند شد. مسئولان به فریاد ما برسند قبل از این‌که دیر شود.


درخواست ارز دولتی برای صنعت درودگری

رئیس اتحادیه درودگران استان قم اعتراض و انتقادهای درودگران را درست و بحق می‌داند و ادامه‌ می‌دهد: مهم‌ترین ماده اولیه برای درودگران چوب است. با توجه به اجرای طرح تنفس و منع قطع درختان جنگل‌ها دیگر چوب داخلی به قم نمی‌آید بنابراین تولیدکنندگان ناچار به تأمین مواد اولیه از کشورهای خارجی هستند. 

«حسین معماریان» واردکنندگان چوب خارجی را اشخاص حقیقی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: این افراد چوب را با ارز آزاد وارد می‌کنند. این موضوع سبب شده قیمت تأمین مواد اولیه دو برابر شود و بسیاری هم به دلیل همین گرانی، واردات را متوقف کرده‌اند. 
معماریان می‌افزاید: اگر ارز دولتی به این صنعت تخصیص پیدا کند، افزایش نرخ ارز تأثیری در بازار تولیدات چوبی نخواهد داشت، کارگاه‌ها کار خود را انجام می‌دهند و کارگران هم بیکار نمی‌شوند.
وی می‌گوید: در مکاتبه‌ای با سازمان صنعت، معدن و تجارت مشکل تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه با ارز دولتی مطرح شده است و مسئولان بسیاری از واحدها اعلام کرده‌اند که به دلیل گرانی تأمین مواد اولیه، کارگاه آنها تعطیل شده‌ است.

معماریان با بیان این‌که هنوز آمار مشخصی از واحدهای تعطیل‌شده در دست نیست، اظهار می‌کند: بیشتر واحدهای فعال از مواد اولیه‌ای که در گذشته تأمین کرده‌اند کار خود را با ظرفیت کم ادامه می‌دهند، اما این روند زیاد طول نمی‌کشد و آنها هم با مشکل مواجه خواهند شد.
رئیس اتحادیه درودگران استان پیامدهای مشکلات ارزی بر بیش از 2700 واحد تولید مبل و صندلی و... را مورد توجه قرار می‌دهد و می‌گوید: 3500 نفر به طور مستقیم در این واحدها مشغول کار هستند. علاوه بر این ادامه فعالیت 800 واحد توزیعی - خدماتی وابسته به واحدهای تولیدی است که هر نوسان در تولید می‌تواند آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

صنعت مبلمان و مصنوعات چوبی که بیشتر کالاهای غیرضروری و لوکس محسوب می‌شود در روزگاری که نرخ ارز نوسان نداشت یکی از صنایع نام‌آور قم بود که در کشور برای خود ادعایی داشت. این صنعت که در سال‌های اخیر راه خود را به بازارهای خارجی باز کرده بود، همواره مایه مباهات مسئولان و مدیران استان بود؛ آنقدر که می‌گفتند قم قطب مبل‌سازی کشور است. حالا این صنعت افتخارآفرین در روزهای سخت نیازمند توجه مدیرانی است که روزگاری به این صنعت می‌بالیدند. صنعتی که گفته می‌شود به طور مستقیم و غیرمستقیم بیش از 40 هزار نفر را مشغول کار کرده در روزهای سخت اقتصادی خواسته زیادی ندارد و فقط برای ادامه کار کارگران و حرکت چرخ صنعت نیازمند ارز دولتی هستند تا از حرکت نایستند.


تخصیص ندادن ارز دولتی به صنعت چوب

«مجتبی صفایی» یکی از پیشکسوتان صنعت درودگری در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در گذشته بیش از 90 درصد چوب مورد نیاز از شهرهای داخلی تأمین می‌شد، اما از زمانی که قطع درخت ممنوع شد بیشتر چوب‌های مورد نیاز از کشورهای گرجستان، ارمنستان و ترکیه تأمین می‌شود.

رئیس سابق اتحادیه درودگران استان تأثیر افزایش نرخ دلار را بر صنعت درودگری مورد توجه قرار می‌دهد و می‌افزاید: در شرایطی که ارز 3 برابر شده، تأمین مواد اولیه که بیشتر آن چوب است برای تولیدکنندگان سخت شده است. از آنجا که چوب در زمره کالاهای ضروری نیست، ارز دولتی به آن تعلق نمی‌گیرد. 

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر هزینه تولید مبلمان به 3 برابر افزایش یافته است، می‌گوید: علاوه بر گرانی، تأمین مواد اولیه هم سخت شده است. اگر کسی حتی بخواهد مواد اولیه تهیه کند چیزی وجود ندارد. این‌که مواد اولیه در انبارها نگهداری می‌شود و به بازار نمی‌آید یا اصلا مواد اولیه وجود ندارد، دغدغه‌هایی است که مسئولان مربوطه باید در این باره سخن بگویند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید