• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27176
+
-

مهلت سه‌هفته‌ای برای نصب پرچم در شناگاه‌ها

40شناگاه در محدوده استان مازندران دارای آلودگی و صاحب پرچم زرد هستند. معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست کشور به متولیان شناگاه‌های سواحل دریای خزر 3هفته مهلت داد تا نسبت به نصب پرچم نشانگر سلامت در این مکان‌ها اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، پروین فرشچی روز گذشته در نشست بررسی وضعیت شناگاه‌های استان مازندران در ساری گفت: همه مدیران شناگاه‌ها موظفند ظرف مدت 3هفته نسبت به نصب میله، پایه و پرچم وضعیت محیط‌زیستی اقدام کنند و سرپیچی از آن خلاف است و پیگرد قانونی دارد.

نصب پرچم با هدف اطلاع‌رسانی و ایجاد انگیزه در مردم برای مطالبه‌گری و شناخت وضعیت سلامت سواحل خزر از سال 1395 اجرایی شد ولی براساس گزارش‌های رسمی، مدیران شناگاه‌ها در 2سال گذشته هیچ جدیتی برای اجرای این برنامه نشان ندادند. در این طرح برای شناگاه‌های سالم پرچم آبی و برای شناگاه‌های آلوده پرچم زرد درنظر گرفته شده است. اگرچه نصب پرچم زرد نشانگر آلودگی شناگاه محسوب می‌شود ولی به‌معنای ممنوعیت شنا در آن نیست و تصمیم در این‌باره با خود شناگران است. 
فلسفه نصب پرچم نیز اطلاع‌رسانی به گردشگران و شناگران است تا خود برای انتخاب محل شنا تصمیم‌گیری‌کرده و با استقبال نکردن از شنا در شناگاه‌های دارای پرچم زرد، متولیان آن محل را مجبور به سالم‌سازی‌ محیط شنا کنند.

به گفته فرشچی باید به شناگاه‌های دارای پرچم زرد نیز فرصت داده شود تا با بازنگری درشرایط خود، وضعیت مطلوب‌تری فراهم کنند. او واگذاری کوتاه‌مدت شناگاه‌ها را یکی از مشکلات سالم‌سازی‌ و حل زیربنایی مسائل شناگاه‌های سواحل دریای خزر دانسته و با اشاره به تحولات تازه خزر گفته است: با توجه به شرایط منطقه‌ای باید بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری بلندمدت در سواحل و ضرورت ایجاد ساحل سالم تشویق کرد تا امکانات و خدمات «ساحل سالم» را ایجاد کند.
استان مازندران 338کیلومتر ساحل دریایی دارد که امسال ضمن تعیین 47شناگاه در این محدوده، حدود 100طرح سالم‌سازی‌ در کرانه‌های ساحل این محدوده اجرا شده است. براساس آخرین ارزیابی زیست‌محیطی، اکنون 40شناگاه این استان پرچم زرد دارد که به‌معنای ایده‌آل نبودن مکان آنها برای شناست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید