• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27166
+
-

ناتوانی بالگرد‌ها برای خاموشی آتش هورالعظیم

روی میز خبر
ناتوانی بالگرد‌ها برای خاموشی آتش هورالعظیم


آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم ادامه دارد و دود ناشی از آن همچنان ساکنان برخی شهرها و روستاهای خوزستان را تهدید می‌کند. با وجود این کار خاموش‌کردن آتش متوقف شده است.
معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان خوزستان در گفت‌وگو با ایرنا از توقف خاموشی آتش تالاب هورالعظیم در یک هفته گذشته خبر داد و گفت: تاکنون یک میلیون لیتر آب برای مهار آتش استفاده شده است اما خاموشی آتش با بالگردها و هواپیمای آتش‌نشان مؤثر نبود که در نتیجه این کار متوقف شد. عادل مولا، تنها راهکار خاموش‌شدن آتش‌سوزی یک ماهه را رهاسازی آب در هورالعظیم عنوان و تاکید کرد: رودخانه‌های کرخه در ایران و دجله عراق منابع تغذیه‌کننده هورالعظیم هستند و دستگاه‌های دیپلماسی باید چگونگی رهاسازی آب را پیگیری کنند.

هفته گذشته اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز اعلام کرد که پاسخگویی درباره وضعیت خاموشی آتش به‌عهده مدیریت بحران استانداری است و این دستگاه هم حاضر به توضیح در این‌باره نشد. هورالعظیم تابستان امسال هیچ آبی از کرخه و دجله (منابع تغذیه‌کننده‌اش) دریافت نکرده است، بخش عراقی تالاب به کلی از بین رفته و در ایران نیز گستره بزرگی از آن خشک شده است. برخی کارشناسان معتقدند هورالعظیم به‌دلیل خشکسالی و افزایش دمای هوا دچار خودسوزی می‌شود و آنچه می‌سوزد نه نی‌ها بلکه زغال نارس تالاب است.

آتش بخش عراقی هورالعظیم از 13تیرماه آغاز شد که در ابتدا حدود 10هزار هکتار را در برگرفت. مرحله نخست خاموشی آتش از 29تیر تا سوم مرداد جاری با استفاده از بالگرد و هواپیمای آبپاش انجام گرفت که با اعلام خبر مهار آتش توسط روابط عمومی سپاه و مدیرکل مدیریت بحران استانداری این کار متوقف شد. با شعله‌ورشدن دوباره هورالعظیم کار خاموشی آتش به وسیله بالگردهای آبپاش از 11مرداد از سرگرفته شد و 15مرداد، یک روز بعد از سفر عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست متوقف شد.
آتش‌سوزی در آن زمان به بیش از 21هزار هکتار در تالاب رسیده بود اما به گفته عادل مولا، معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل محیط‌زیست خوزستان، هم‌اکنون به 28هزار هکتار نزدیک شده است. وزش باد سبب انتشار دود غلیظ در شهرهای خوزستان می‌شود به‌گونه‌ای که تا 6 شهرستان استان را درگیر‌کرده‌است.

تصویب رهاسازی آب از سوی ایران در بخش عراقی هورالعظیم

همزمان با اعلام متوقف‌شدن عملیات مهار آتش‌سوزی در هورالعظیم ازسوی معاون محیط طبیعی اداره کل محیط‌زیست خوزستان، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: با وجود کمبود آب، بخش ایرانی تالاب هورالعظیم آبگیری شده و در بخش عراقی نیز رها‌سازی‌ خواهد شد. 
کیامرث حاجی‌زاده گفت: طرف عراقی برای خاموش‌کردن آتش و تأمین حقابه تالاب طبق تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی پای کار نیامده است.
حاجی‌زاده با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای رهاسازی آب در بخش عراقی تالاب هورالعظیم گفت: با وجود کمبود آب، بخش ایرانی تالاب هورالعظیم آبگیری شده همچنین مصوب شده است که آب از طریق ایران به بخش عراقی تالاب هورالعظیم رهاسازی شود؛ البته این موضوع نیاز به اخذ مجوز از کشور عراق دارد که وزارت خارجه و حوزه امنیتی پیگیر این موضوع هستند؛ ضمن آنکه برای نمناک‌کردن بخش عراقی تالاب هورالعظیم آمادگی داریم.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز درخصوص ادامه اطفای حریق به کمک هواپیما گفت: مجددا برای عملیات اطفای حریق تقاضای هواپیما کردیم اما به‌دلیل اینکه هواپیما دچار نقص فنی شده، ممکن است تا چند روز آینده به اهواز اعزام شود.
او تأکید کرد: لازم است وزارت امور خارجه و دستگاه‌های امنیتی و مرزی درخصوص رسیدگی به آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم بیشتر فعال شوند و برای اخذ مجوز از کشور عراق برای رهاسازی آب و انعقاد تفاهمنامه اقدام کنند. همچنین باید بین سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران و کشور عراق برای تأمین حقابه تالاب هورالعظیم تعهداتی منعقد شود زیرا احتمال عمدی‌بودن آتش‌سوزی وجود دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید