• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27170
+
-

مشاهده 14یوزپلنگ در توران

حیات وحش
مشاهده 14یوزپلنگ در توران

14قلاده یوزپلنگ در منطقه حفاظت‌شده توران شهرستان شاهرود  در سال‌جاری مشاهده شد. مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست سمنان با اشاره به مشاهده و ثبت یک مورد یوزپلنگ در هفته جاری در این منطقه حفاظت‌شده به ایرنا گفت: در سال‌جاری 5مرتبه عملیات عکسبرداری در منطقه حفاظت‌شده توران انجام شد.
عباسعلی دامنگیر گفت: آمار این تعداد مشاهده در منطقه توران بسیار ارزشمند است چرا که با ثبت تصاویر می‌توان برنامه‌های منسجم‌تری برای حفظ این گونه‌های جانوری نادر تدوین کرد. یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه‌های 7استان کشور مشاهده شد اما بیشترین رصد این گونه در سال‌های اخیر در سمنان بود. تعدادی از این مشاهدات توله به همراه قلاده‌های بالغ بود که نشان از زایش و چرخه حیات مطلوب این گونه در استان دارد.

یوزپلنگ آسیب‌دیده در پردیسان

یک قلاده یوزپلنگ نر که هفته گذشته در جاده ترانزیتی تهران-مشهد دچار سانحه تصادف شده بود، ‌بعد از انتقال به پارک طبیعت پردیسان مورد عمل جراحی قرار گرفت و هم‌اکنون در سایت نگهداری یوز در این مجموعه از این یوز مراقبت می‌شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی گفت: روند اقدامات درمانی روی حیوان بلافاصله پس از عمل جراحی و انتقال به پارک پردیسان با همکاری دامپزشک و کارشناسان مستقر در سایت یوز آغاز شد و نظارت مستمر کارشناسان حوزه معاونت محیط طبیعی تاکنون به‌طور کامل انجام گرفته و درمان‌های آنتی بیوتیکی و ضد‌درد به‌طور منظم در حال انجام است.
به گفته مجید خرازیان مقدم، حیوان طی سانحه جاده‌ای پیش‌آمده به‌طور کامل از محل مهره پنجم کمر دچار قطع نخاع شده است. تغذیه حیوان تقریبا در وضعیت خوبی قرار دارد و برای سهولت دفع، در گوشت مورد استفاده آن پارافین تزریق می‌شود.
از چندی قبل عملیات فنس‌کشی در کریدور عبور یوزپلنگ در جاده ترانزیت در محدوده توران، آغاز شده تا عبور خودروها آسیبی به حیات‌وحش وارد نکند. بخشی از این محدوده توسط محیط‌زیست فنس‌کشی شده اما روز گذشته حمید ظهرابی، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌‌زیست اعلام کرد که وزارت راه با وجود تعهدی که 2سال قبل برای اجرای فنس‌کشی این محدوده امضا کرده بود، هنوز اقدامی انجام نداده و فرایند انتخاب پیمانکار همچنان ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید