• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181632
+
-

افزایش 2برابری مهاجرت غیرقانونی از لبنان

بحران اقتصادی و سیاسی باعث افزایش روند مهاجرت غیرقانونی از لبنان به سمت اروپا و از طریق دریا شده است

دریچه
افزایش 2برابری مهاجرت غیرقانونی از لبنان

آب‌های ناآرام لبنان این روزها بیش از هر زمان دیگری میزبان مهاجرانی است که تلاش دارند تا از این کشور بحران زده خارج شوند. روز یکشنبه ارتش لبنان اعلام کرد که واژگونی قایق پناهجویان در نزدیکی سواحل این کشور به مرگ 2 پناهجو منجر شد، هرچند در این حادثه 232نفر نیز نجات یافتند. گفته شده 2 پناهجوی قربانی در این حادثه یک زن و یک کودک سوریه‌ای بوده‌اند. الجزیره گزارش داده که در میان سرنشینان قایق واژگون شده علاوه بر پناهجویان سوریه‌ای، پناهجویانی از لبنان و فلسطین نیز حضور داشته‌اند. این نخستین قایق پناهجویان نیست که در آب‌های لبنان دچار حادثه می‌شوند.
لبنان از چند سال گذشته هم در حوزه سیاسی و هم اقتصادی وضعیت مساعدی ندارد. بانک جهانی وضعیت این کشور را به‌عنوان یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی در تاریخ معاصر توصیف کرده و خواستار انجام اصلاحات اقتصادی در این کشور عربی شده است. کشوری که زمانی به پایتخت بانکداری عربی معروف بود، امروز میزبان بانک‌های ورشکسته است. دیده بان حقوق بشر مستقر در بیروت نیز در گزارش ماه گذشته خود اعلام کرد که بیشتر مردم در بحبوحه بحران اقتصادی با ناامنی غذایی روبه‌رو هستند. افزایش بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، تورم سرسام‌آور و حذف یارانه دارو و سوخت، تامین نیازهای اولیه را برای بسیاری از مردم لبنان دشوار کرده است. دیده بان حقوق بشر همچنین گزارش می‌دهد که از هر 5 خانوار، 4 خانوار بخشی از شغل و درآمد خود را از سال 2019 به بعد از دست داده و در وضعیت بحرانی به‌سرمی‌برند.
لبنان همچنین زمانی سکوی پرتاب مهاجران و پناهندگان خارجی بود، اما 3 سال فروپاشی اقتصادی باعث شده تا شهروندان لبنانی نیز به آوارگان سوریه‌ای و فلسطینی که به دنبال مهاجرت و خروج از این کشور هستند، ملحق شوند. عمده مهاجران و پناهجویانی که از لبنان خارج می‌شوند، مقصد نهایی خود را کشورهای اروپایی درنظر می‌گیرند و نخستین مقصد آنان پس از ترک لبنان، سواحل قبرس است که تنها 175کیلومتر با لبنان فاصله دارد. آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) اعلام کرده است که تعداد مهاجرانی که به دنبال سفرهای غیرقانونی دریایی از لبنان هستند در سال 2022برای دومین سال متوالی بیش از 2 برابر سال قبل از آن بوده است. براساس این گزارش، در 9ماه اول سال 2022، 2670نفر تلاش کرده‌اند تا با قایق از لبنان خارج شوند. این آمار در مدت مشابه سال 2021، 1137نفر اعلام شده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید