• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 10 اسفند 1401
کد مطلب : 186832
+
-

افزایش ۴برابری حق اولاد و 2برابری حق تاهل برای سال آینده

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

مسئول کمیته علمی جایزه ملی جوانی جمعیت از افزایش 4برابری حق اولاد و افزایش دوبرابری حق تاهل در فروردین‌ماه سال آینده خبر داد و گفت این امر برای دولت ۱۵هزار میلیارد تومان بار مالی دارد. امیرحسین بانکی‌پور در نشست خبری نخستین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت، با بیان اینکه امسال تقریبا تمام دستگاه‌ها مشغول اجرای وظایف خود در راستای قانون جوانی جمعیت بودند، ضمن گلایه از سازمان برنامه و بودجه بابت تأخیر در پرداخت بودجه این قانون به دستگاه‌ها گفت: سازمان برنامه و بودجه رفتار خوبی نشان نداد و تا‌کنون بودجه‌ای به دستگاه‌ها برای اجرای قانون جوانی جمعیت اختصاص نداده است. ازسوی دیگر بودجه سال آینده اجرای قانون جوانی جمعیت نیز ۳۷.۵درصد کاهش داشته است.
به‌گفته بانکی‌پور، طبق آخرین آمار از هر 3نفر، به 2نفر وام فرزندآوری پرداخت شده و یک نفر در صف دریافت این وام است و از هر 4نفر به 3نفر وام ازدواج پرداخت شده و یک نفر در صف دریافت این وام است. او با بیان اینکه در سراشیبی سقوط به سیاه‌چاله جمعیتی هستیم، ادامه داد: فرصت نجات ما 5تا 6سال بیشتر نیست و فرصت خطا نداریم. در این راستا ۲۱ مانع را شناسایی کردیم، ولی مدیران و نخبگان ما هنوز این بحران را جدی نگرفته‌اند. علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد؛ چراکه اگر در سیاه‌چاله پیری جمعیت بیفتیم تا ۱۵۰ سال امکان نجات وجود ندارد.

هنوز نوع جایزه قطعی نشده
مسئول کمیته علمی جایزه ملی جوانی جمعیت در بخش دیگر سخنان خود به بیان جزئیاتی درباره رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت پرداخت و در پاسخ به این سؤال که جایزه تعیین شده برای این رویداد چیست، گفت که با توجه به عدم‌دریافت بودجه درخواستی برای این جایزه از سازمان برنامه و بودجه هنوز نوع جایزه قطعی نشده است. رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به بیان شاخص‌های تعیین‌کننده برای اهدای این جایزه پرداخت و افزود: یکی از این شاخص‌ها مربوط به خروجی می‌شود؛ مثل اینکه یک شهر چقدر توانسته در شاخص ازدواج ارتقا یابد یا اینکه یک مجموعه چقدر در امر ازدواج و فرزندآوری رشد داشته است. دسته دوم شاخص‌ها نیز به ارزیابی عملکردی مجموعه‌ها بازمی‌گردد که تا چه حد به سیاست‌های قانون جوانی جمعیت نزدیک شده است. درواقع این جایزه در دسته‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم‌نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی، مدیران، نخبگان اهدا می‌شود.

اجرای 30درصد قانون جوانی جمعیت
بانکی‌پور با بیان اینکه مواد قانون جوانی جمعیت در سال‌جاری تنها ۳۰درصد اجرایی شد، به مشوق‌های اجرا شده نیز اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۹۰درصد هزینه‌های درمان زوجین نابارور در بخش دولتی پرداخت می‌شود. در بودجه سال آینده برای هریک از زوجین جوان ۱۸۰میلیون تومان و برای دختران زیر ۲۳سال و پسران زیر ۲۵سال ۲۲۰میلیون تومان وام ازدواج با بازپرداخت ۱۰ساله و تنفس ۶ماهه درنظر گرفته شده است. وام فرزندآوری نیز از ۳۰ تا ۱۵۰میلیون تومان در قانون بودجه۱۴۰۲ با تنفس ۶ماهه درنظر گرفته شده است. همچنین تعیین کردیم ۵۰۰۰میلیارد تومان از تسهیلات ازدواج برای کسانی که نمی‌توانند وام ازدواج و فرزندآوری بگیرند در اختیار بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی، کمیته امداد، بهزیستی و... به‌منظور خرید جهیزیه و وسایل منزل قرار داده شود. مطابق با ماده۱۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ستاد ملی جمعیت مکلف است با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام‌خمینی(ره) به‌منظور اهدای سالانه «جایزه ملی جوانی جمعیت» نسبت به تدوین شاخص‌های ارزیابی و سنجش به تفکیک بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم‌نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اقدام کند و براساس گزارش ارائه‌شده از نهادهای ذیربط مبنی بر اثربخشی بر رشد ازدواج و فرزندآوری در جامعه مخاطب نسبت به اعطای جایزه ملی جوانی جمعیت اقدام کند. تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده و جمعیت، فرهنگسازی برای افزایش جمعیت، حمایت از ارزش‌های نهادینه خانواده، تشویق به فرزندآوری و آگاهی‌بخشی به جامعه درخصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ازجمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این رویداد است.

ابلاغ شاخص‌های رویداد به 31استان
علی گودرزی، دبیر رویداد جایزه ملی جمعیت هم سابقه این رویداد را از سال۹۱ و از دل نهاد‌های مردم‌نهاد و به‌صورت کاملا خودجوش دانست که بعد از تصویب قانون جوانی جمعیت در سال۱۴۰۰ به پیشنهاد برگزارکنندگان این رویداد به قانون جوانی جمعیت اضافه و به یکی از مواد آن تبدیل شد. گودرزی افزود: هم‌اکنون شاخص‌های این رویداد تدوین و به ۳۱استان ابلاغ شده و قرار است این رویداد ابتدا به‌صورت استانی برگزار شود و هر استان بهترین‌هایش را به دبیرخانه جایزه ملی جوانی جمعیت در تهران معرفی کند و در نهایت در روز ملی جمعیت در ۳۱اردیبهشت این رویداد در تهران، ۱۴برگزیده خود را خواهد شناخت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید