• پنج شنبه 4 دی 1404
  • الْخَمِيس 5 رجب 1447
  • 2025 Dec 25
پنج شنبه 4 دی 1404
کد مطلب : 269720
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JqQWD
+
-

تهران زیبا‌تر می‌شود

گفت‌وگو با رئیس اداره اصناف سازمان زیباسازی در تلویزیون همشهری‌

گزارش
تهران زیبا‌تر می‌شود

پریسا نوری | روزنامه‌نگار 

هر روز شهروندان هنگام خروج از خانه صدها تابلو می‌بینند که بر سردر مغازه‌ها نصب شده‌اند. این تابلوها جزو سیمای شهری پایتخت هستند که اگر محتوا و اندازه‌شان سلیقه‌ای و بی‌حساب‌وکتاب باشد تأثیر منفی بر چهره شهر می‌گذارد. اما مسئول نظم‌بخشی و ساماندهی این تابلوها چه‌کسی است؟ آیا ساماندهی‌شان درست پیش رفته یا نه؟ عوارض تابلوها چقدر می‌شود؟ حسین فرامرزی، رئیس اداره اصناف سازمان زیباسازی شهرداری تهران در استودیوی تلویزیون همشهری به این سؤال‌ها به‌طور مفصل پاسخ داده است.

چه تابلوهایی استانداردند
طبق مصوبه شورای شهر، تابلویی استاندارد است که 3شرط در آن رعایت شده باشد که در آن صورت حتی از پرداخت عوارض معاف و برایش مجوز رایگان صادر می‌شود. اما 3شرط یعنی اینکه اول اختصاصی باشد، یعنی فقط معرف همان واحد صنفی باشد، نه تبلیغ یک برند یا نمایندگی از مؤسسات زنجیره‌ای؛ دوم اینکه جانمایی آن روی سردر یا نمای اختصاصی همان واحد صنفی باشد؛ شرط سوم ابعاد آن است که باید یک در 3متر باشد. اگر یکی از این شرایط رعایت نشود (مثلا ابعاد بزرگ‌تر باشد یا جانمایی متفاوت باشد)، بخشی معاف و بقیه مشمول عوارض می‌شود. اگر جانمایی در طبقات بالاتر ساختمان یا روی بام باشد، کاملا مشمول عوارض می‌شود. البته واحدهای صنفی می‌توانند در این مکان‌ها نیز تابلو داشته باشند، اما باید قواعدی مانند رعایت ایمنی و ارائه تأییدیه مهندس ناظر را حتما رعایت کنند. 

فارسی در اولویت
عنوان فروشگاه و نسبت زبان در محتوای تابلوها بسیار مهم است. نسبت فارسی به انگلیسی باید ۷۰ به ۳۰ رعایت شود. همه تابلوها باید این قانون را رعایت کنند. به‌طور خاص، اگر عنوان خارجی یا بومی خاصی بخواهد استفاده شود، باید ابتدا از وزارت ارشاد مجوز بگیرد و پس از آن ما مجوز نصب را صادر می‌کنیم. تابلوهای LED نیز باید مجوز محتوایی از ارشاد داشته باشند.

اخطار به متخلفان
اگر قانون رعایت نشود و فضای بصری مدیریت نشود، شاهد فضایی آشفته با تابلوهای رهاشده و فرسوده خواهیم بود که از زیبایی شهر می‌کاهد و بر روح و روان همشهریان تأثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل بر جنبه «ساماندهی و زیباسازی» بیشتر از جریمه تأکید می‌شود. البته در سازمان ابتدا اخطار می‌دهیم؛ اما اگر برای دریافت مجوز یا نگهداری تابلو اقدامی صورت نگیرد، پس از 2مرحله اخطار، می‌توانیم برای جمع‌آوری تابلو اقدام کنیم؛ چون داشتن تابلو بدون مجوز تخلف محسوب می‌شود. این ساماندهی در بلندمدت به اقتصاد خود واحد کسبی نیز کمک می‌کند و ارزش ملک را افزایش می‌دهد.

تابلوهای شهر ساماندهی می‌شود
ساماندهی یعنی همه تابلوها باید درخواست مجوز بدهند. این فرایند شامل چند بخش یعنی یکسان‌سازی و استانداردسازی تابلوها، نظارت بر عناوین استفاده‌شده و رعایت نسبت فارسی به انگلیسی است. ما سعی داریم با مشارکت خود واحدهای صنفی و اتحادیه‌ها این روند را پیش ببریم. همچنین تابلوهایی که به‌اشتباه کار بیلبوردهای شهری را انجام می‌دهند (یعنی جنبه تبلیغاتی صرف دارند) در حال اصلاح هستند.

صدور مجوز آنلاین تا پایان سال 
دریافت مجوز تاکنون به‌صورت حضوری و از طریق اداره اصناف در خیابان طالقانی انجام می‌شد. یکی از پروژه‌های اصلی سازمان زیباسازی، غیرحضوری‌کردن این فرایند تا پایان امسال است. سامانه آنلاین طراحی شده و در مرحله انتخاب پیمانکار اجرایی هستیم که امیدواریم تا پایان سال راه‌اندازی شود تا متقاضیان با بارگذاری مدارک در سامانه در کوتاه‌ترین زمان مجوز را دریافت کنند.

ساماندهی محور انقلاب و ستارخان
در قالب طرح تحول شهرداری تهران چند محور انتخاب شده‌است که با مشارکت واحدهای صنفی و با انتخاب الگویی متناسب با بافت منطقه در حال ساماندهی هستند. برای مثال مجموعه خیابان انقلاب قبلا انجام شده و اکنون نیز محورهای جدیدی مانند ستارخان در حال اجراست.

عوارض ندهیم، چه می‌شود؟ 
بدهی عوارض تابلو جزو بدهی‌های ملک ثبت می‌شود. پرونده‌هایی وجود دارد که مالک چندسالی برای پرداخت مراجعه نکرده و انباشت بدهی‌ها مبلغ بالایی شده است. گاهی مالک ادعا می‌کند که تابلو در اختیار مستأجر قبلی بوده که اثبات آن سخت می‌شود. اما اگر بموقع اقدام کنند، همه مشکلات حل می‌شود. از طرفی اداره اصناف آماده شنیدن و بررسی دغدغه‌های واحدهای صنفی و مالکان است.

اولویت ساماندهی است
اداره اصناف چند وظیفه دارد. وظیفه اول ما ساماندهی فضای بصری شهر است که به آرامش، زیبایی و اقتصاد شهر کمک می‌کند. وظیفه بعدی، اعلام و وصول عوارض برای درآمد پایدار شهرداری است. اما سیاستگذاری شهرداری تاکنون نشان داده که اولویت، ساماندهی است، نه صرفا درآمدزایی. درواقع اداره حاضر است سهم درآمدی در این حوزه را کاهش دهد تا به ساماندهی برسد. درخواست ما این است که اتحادیه‌هایی که با آنها مکاتبه کرده‌ایم، با ما مشارکت جدی و واقعی کنند تا بتوانیم در یک تا 2سال آینده نمای شهری تهران را سروسامان دهیم.

 


لزوم ایمنی تابلوها
یکی از مواردی که هنگام صدور مجوز بررسی می‌شود، استحکام و ایمنی تابلو است. برای تابلوهایی که در ارتفاع بالا (مثلا بالای 4طبقه) نصب می‌شوند هم ارائه تأییدیه مهندس ناظر لازم است. اگر کسی این تابلو را داشته باشد اما تأییدیه نداشته باشد و حادثه‌ای رخ دهد، مسئول اصلی خود صاحب تابلو است. در یک‌سال‌ونیم گذشته تمرکز ویژه‌ای بر ساماندهی تابلوهای بام و نمای ارتفاع داشته‌ایم و برنامه زمانبندی‌ای برای اخذ مجوز و تأییدیه ایمنی آنها داریم.

عوارض با مستأجر است
عوارض شهرداری به ملک تعلق می‌گیرد. اگر مستأجری از ملک استفاده می‌کند، در مرحله اول به‌عهده بهره‌بردار (مستأجر) است. اما اگر مستأجر پرداخت نکند، این بدهی بر عهده ملک باقی می‌ماند. توصیه سازمان به مالکان این است که در قراردادهای اجاره، گرفتن مجوز یا تسویه‌حساب بدهی تابلو را از مستأجر مطالبه کنند.

پرداخت عوارض متفاوت
مبلغ عوارض با توجه به منطقه، جانمایی، ابعاد و نوع محتوا (مثلا تبلیغ برند داخلی یا خارجی) متفاوت است. یک قیمت پایه براساس ارزش معاملاتی ملک (براساس دفترچه وزارت امور اقتصادی و دارایی) داریم و سپس ضرایب مختلف به آن اضافه می‌شود. یک تابلو با مشخصات یکسان ممکن است در منطقه‌یک و منطقه۲۲ عوارض متفاوتی داشته باشد.





 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید