• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26899
+
-

هزینه‌های سنگین ناباروری بر دوش خانواده‌ها

یک عمل درمان ‌ناباروری نزدیک به 20 میلیون تومان برای بیمار هزینه در بر دارد

گزارش
هزینه‌های سنگین ناباروری بر دوش خانواده‌ها

میثم مالمیر|  قزوین - خبرنگار:

 جهاد دانشگاهی در سی و هشتمین سالگرد تاسیس خود، هنوز در گیرودار‌ تامین اعتبار و منابع مالی است. این نهاد‌ غیردولتی که بدون وابستگی به بودجه دولتی ‌تلاش می‌کند ‌‌خدمات متعدد درمانی و آموزشی به شهروندان ارائه دهد، برای ساخت مجتمع 10 هزار متر مربعی خود، لنگ20 میلیارد تومان سرمایه است و جالب‌تر آن‌که خدمات درمانی جهاد دانشگاهی در حوزه‌های سرطان پستان، پروستات و پوست و ناباروری جایگاه تازه‌ای در‌ استان به دست آورده است و حالا با وجود مراجعان بسیار و نبود امکانات‌‌، دست‌‌ خود را برای حمایت ویژه به سوی خیرین دراز کرده است.

«حنانه امیری» فعال اجتماعی در بیان مشکلات این قشر ‌گفت: مراکز ناباروری معمولا تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی و سایر بیمه‌ها نیستند و چون خیلی از خانواده‌ها با این مشکل روبه‌رو هستند، به‌ناچار مجبورند که هزینه‌های گزافی را بپردازند، یک عمل  ‌ناباروری نزدیک به 20 میلیون تومان هزینه برای بیمار در بر دارد.

وی افزود :  البته  به ثمر رسیدن  عمل ناباروری صددرصد نیست و ممکن است  بیمار مجبور باشد چند بار این عمل را تکرار کند، ضمن این‌که بیشتر افراد مشکل‌دار برای معالجه به خارج از استان قزوین رفت و آمد می‌کنند و هنوز معلوم نیست که ‌علت این موضوع کمبود تجهیزات پزشکی است‌ یا اینکه درباره خدماتی که به این شکل وجود دارد به‌درستی اطلاع‌رسانی نمی‌شود.
«ستاره محبوبی» دانشجوی فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر به همشهری گفت: رشته‌های تحصیلی موجود در جهاد دانشگاهی گرچه دارای مدرک معتبر هستند، اما در بازار کار با استقبال خوبی مواجه نمی‌شوند و گاه از پذیرش فارغ‌التحصیلان این رشته در استخدام ادارات دولتی ممانعت به عمل می‌آید. حتی در موارد آموزشی پیراپزشکی نیز با این‌که جهاد دانشگاهی از تنوع بالایی برخوردار است، ‌ظرفیتی برای پذیرش این افراد در بیمارستان‌ها وجود ندارد. 


دوری از کاغذبازی

رئیس مرکز جهاد دانشگاهی استان قزوین به خبرنگارهمشهری گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی همیشه سعی کرده است که در استان قزوین با چالاکی و چابکی و دوری از بوروکراسی‌‌، بهره‌وری را افزایش دهد. در مرکز جهاد دانشگاهی تلاش کرده‌ایم که همواره به موضوعاتی از قبیل اقتصاد مقاومتی، مدیریت جهادی و حمایت از کالای ایرانی توجه کنیم و برنامه‌ها را بر این اساس جلو ببریم؛ ضمن این‌که ‌عملکرد مجموعه ‌‌یک کمک کارآمد برای دولت به حساب می‌آید و در پیشرفت اهداف دولت نقش اساسی ایفا کرده است.

«فرشاد پیله‌چی» گفت: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد غیردولتی و زیر‌مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در 38 سال گذشته بدون وابستگی به بودجه دولتی به دنبال اشتغال و رسالت والای خود بوده است و دستاوردهایی که تا امروز داشته‌ایم نتیجه تلاش خود مجموعه است و فارغ از هرگونه جناح‌بندی سیاسی و با به‌کارگیری از ظرفیت علمی، گام‌های خوبی برداشته شده است.
وی در ادامه افزود: مجموعه جهاد دانشگاهی در‌‌ 31 استان دارای واحد مرکزی است و با دارا بودن 3 دانشگاه، 5 موسسه آموزش عالی، 25 پژوهشکده، 3 پژوهشگاه و 141 مرکز آموزشگاه کوتاه‌مدت توانسته است ماموریت‌های متعددی را به سرانجام برساند؛ به‌عنوان مثال مجموعه رویان و افکارسنجی ایسپا یکی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی است.


به سوی جایگاهی بهتر

پیله‌چی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی استان قزوین از سال 83 تاسیس شده است، گفت: جهاد دانشگاهی در ‌‌14 سال اخیر در حوزه‌های پژوهشی، فرهنگی، پشتیبانی و آموزشی فعالیت کرده است و ما در حال حاضر 3 برنامه اساسی را دنبال می‌کنیم که اولین موضوع ثبات و ارتقای جایگاه جهاد دانشگاهی است. جایگاه جهاد دانشگاهی در قزوین می‌تواند بهتر از وضعیت کنونی باشد و ظرفیت‌های خوبی وجود دارد. 

این مقام مسئول گفت: مساله دیگر توسعه زیرساختی جهاد دانشگاهی است و نیاز است که یک مرکز متمرکز داشته باشیم تا دستاوردهای خودمان را به مردم ارائه کنیم. ساخت مجتمع تحقیقات و فناوری جهاد دانشگاهی استان قزوین با متراژ 10 هزار متر‌ مربع می‌تواند مشکلات بسیاری را از پیش پای ما بردارد، ضمن این‌که در کنار توسعه زیرساختی به دنبال توسعه پژوهشی مجموعه هستیم و هرقدر هم که یک مجموعه عریض و طویل باشد، اما توسعه و پژوهش(‌R&D‌) نداشته باشد، نمی‌تواند موفق عمل کند. ساخت این مجتمع که در نزدیکی بیمارستان ولایت قزوین جانمایی شده است، 20 میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد و برای تجهیز کردن آن نزدیک به 40 میلیارد تومان بودجه ملی نیاز داریم. البته خیرینی از خارج از کشور قول‌های مساعدی داده‌اند که امیدواریم محقق شود.


افزایش طلاق به علت ناباروری

پیله‌چی با اشاره به این‌که مرکز درمانی جهاد دانشگاهی استان قزوین از سال 92 تاسیس شده است به اهم فعالیت‌های درمانی این مرکز پرداخت و گفت: در مرکز درمان نابارور‌ی با تولد 500 فرزند توانستیم در زندگی اجتماعی افراد نقش بسزایی داشته باشیم‌ چون آمار طلاق در استان قزوین بسیار بالاست و بیشترین مو‌ردی که معمولا زندگی زوج‌ها را به طلاق می‌کشاند، موضوع ناباروری است و اگر یک مجموعه درمانی بتواند در تولد یک فرزند مساعدت کند، خنده را به زندگی زوج‌ها بازگردانده است. 


تامین دارو برای مجموعه گران است

رئیس مرکز جهاد دانشگاهی افزود: قبلا بند ناف ‌یک زباله زیست‌محیطی تلقی می‌شد، اما بعدها فهمیدند که این بند ناف سرشار از سلول‌های بنیادین است که به زندگی و حیات فرد کمک می‌کند و امروز جهاد دانشگاهی ‌بانک بند ناف دارد‌ اما همچنان در تهیه داروها به دلیل گران‌قیمت بودن مشکلاتی داریم و تمام تمرکز ما تاکنون بر ‌‌درمان بوده است.


‌‌شیوع سرطان

پیله‌چی گفت: متاسفانه شیوع سرطان طی چندسال گذشته در کشور افزایش یافته است و در استان قزوین با افزایش سرطان پستان برای زنان و سرطان پروستات برای مردان روبه‌رو هستیم. البته ما اولویت ‌را به زنان و مادران اختصاص داده‌ایم تا به روش شیمی‌درمانی و غربالگری به ارتقای سلامت مادران کمک کنیم، چون آمارهایی که علوم پزشکی به ما ‌داده بود، نشان می‌داد که خیلی از مادران تا رسیدن به نوبت شیمی‌درمانی، فوت می‌کنند و ما تصمیم گرفتیم این خلأ را با خرید دستگاه‌های ماموگرافی جبران کنیم.


آمار رو به رشد ناباروری و نبود اتاق عمل

فرشاد پیله‌چی ،  رئیس مرکز جهاد دانشگاهی استان قزوین درباره مشکلات ناباروری گفت: هزینه‌هایی که در مجموعه درمانی جهاد دانشگاهی اخذ می‌شود، یک‌پنجم هزینه‌های بخش خصوصی در تهران و سایر استان‌هاست. به دلیل داشتن تجهیزات و دانش لازم در این مرکز، هزینه‌ها به‌شدت پایین است و البته اتاق عمل هنوز در قزوین وجود ندارد که امیدواریم این موضوع هم محقق شود. چون سالانه 600 تا 700 زوج نابارور به مرکز مدیریت جهاد دانشگاهی مراجعه می‌کنند و این آمار رو به رشد است و لازم می‌بینیم با همکاری مسئولان برای فراهم کردن خدمات بهتر اقدامات ویژه‌ای را دستور کار قرار دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید